Skogsnyheter

Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

13 inlägg 6324 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Fredrik Reuter  
#438490 Minskad efterfrågan på tryckpapper gör nu att Stora Enso väljer att stänga den äldsta och minsta pappersmaskinen PM8 vid Kvarnsvedens bruk utanför Borlänge. 140 jobb hotas vid nerläggningen som planeras i slutet av andra kvartalet 2017.

Trist, eller vad tycker ni? @uvskogen med flera, vad är era tankar från närområdet?

http://www.dt.se/dalarna/borlange/140-k ... ttetrakigt



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438520 Minskad efterfrågan på massaved är väl det sista skogsägarna i Dalarna behöver.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438529 Det är förstås trist men lite på känn har jag haft. Samtidigt är det inte så många år sedan den nyaste maskinen byggdes. Pappersfabriken är otroligt viktig för Borlänge med omnejd. För hela samhället.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Göt  
#438534 Pappersbruket är ju en av 2 stora industrier i Borlänge så det slår nog hårt mot stan. Vi kan nog räkna med lägre massapriser....tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

svampbob  
#438555 För att hålla uppe massapriserna får Fredrik gå över till en tryckt upplaga av skogsforum och inlägg till trådarna tas bara emot via frankerade brev.

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Stenmark  
#438580 Om vi skriver ut allt vi läser på forumet så troligen behövs det investeras till en pappersmaskin till

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Engelthon  
#438716 Det var inte oväntat. Det är inte omöjligt att på sikt hela kvarnsveden läggsner och Hylte blir kvar ett tag till.
Jag tror är att Ortviken i Sundsvall läggs ner 2018-2019 efter att nya Östrand är idrift.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Torbjörn Johnsen  
#438739 Ja, de här bruken som tillverkar olika typer av papper av mekanisk massa kommer att få det svårt allt eftersom förbrukningen av främst tidningspapper minskat och minskar snabbt. Flera svenska bruk har lagt ner tillverkning, bl a Hylte och nu även Kvarnsveden. I Finland tror jag det är ännu fler. "Problemet" som dessa anläggningar har är att de inte har några massakokare. Bruken som gör mekanisk massa slipar loss fibrerna med stora slipstenar och utnyttjar på det sättet ut en stor andel av virket i sina produkter. För att göra detta går det åt mängder med elström. Men relativt sett lite virke om man jämför med ett sulfatbruk.

Sulfatbruken (som är vanligast) däremot kokar loss fibrerna. Där tas bara själva cellulosafibern till vara för pappers- eller kartongframställning. Resten eldas is stora pannor för att göra både värme (ånga) och el med hjälp av ångturbiner. En del av värmen och elen används i de egna processerna vilket gör sulfatbruken mer eller mindre energioberoende. En del av de största bruken kan t o m sälja el och/eller värme till närliggande samhälle och får därmed ytterligare en intäkt.

Fördelen som finns vid ett (integrerat) pappersbruk där det finns en massakokare är att man kan lägga om produktionen och göra annan typ av papper av massan. Som t ex BillerudKorsnäs delvis nu gör vid Gruvöns bruk där man nu bygger en kartongmaskin och använder pappersmassan där och istället stänger ner produktion av anat papper med sämre marknad. Mer om det i tråden Klart idag för miljardinvestering på Gruvöns bruk

Bolagen och deras forskare letar säkert med ljus och lykta efter alternativ produktion som kan göras från mekanisk massa men än så länge finns inga större projekt igång som kan ta över de stora volymer det handlar om. StoraEnso planerar dock att göra ett kombinerat trä/plastgranulat vid sin anläggning i Hylte vilket ni kan läsa mer om i tråden Stora Enso ställer om för bioplast och investerar i Hylte

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Rohdin  
#438747 Ska bli "intressant" och se hur snabbt detta kommer på verka massavedspriset i Dalarna med omnejd.

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Engelthon  
#438751 Nu är inte mekanisk massa problemet isig mot kemisk massa varför bruken läggs ner.
Som du skriver så har tidningspapperskonsumtionen drastiskt minskat samtidigt som nya pappersbruk i Sydamerika och Asien byggs med senaste tekniken och till betydligt lägre driftkostnader förutom elen där är Sverige fortfarande billig. I dag har Sverige en alltför hög kostnad på timmer och arbete m.m. som gör att en lågbetald bulk produkt med låga krav på fiber som tidningspapper svår konkurrerat. Vi har i Sverige för bra fiberråvara för att göra enklare produkter som tidningspapper.
När det gäller kemisk massa är trenden att man vill ha bättre fiber kvalitéer som passar bättre för den svenska bruken.

Därför har det blivet en renässans för massa bruken.
Jag skulle inte vara orolig för prisbilden på massaveden på medellång eller lång tid för man kommer troligen om ett överskott skulle uppstå börja bygga ut t.ex Skutsär, Korsnäs eller Frövi på sikt. På nära tid skulle export vara ett alternativ om det skulle uppstå ett glapp i tillgång och efterfrågan på kort sikt.
Massa och pappersindustrin är otroligt viktig inte bara för skogsägaren utan även för sågverken efterssom dom säljer 30-35% av stockens fub volym som cellulosaflis. Skulle den inkomstkällan försvinna blev det riktigt kris i sågverken och skulle slå tillbaka på skogsägaren som helhet.

Att det finns Industrier som vill köpa timret är en förutsättning för skogsägaren och hela marknaden men man behöver inte vara orolig över tiden och industrin kommer att finnas kvar även i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

axwell  
#438771
Engelthon skrev:Det var inte oväntat. Det är inte omöjligt att på sikt hela kvarnsveden läggsner och Hylte blir kvar ett tag till.
Jag tror är att Ortviken i Sundsvall läggs ner 2018-2019 efter att nya Östrand är idrift.


Skulle inte förvåna, bra planering då Sundsvalls kommun precis har löst in alla fastigheter till begränsad nytta.
Då har dom nästan byggt nya järnvägsförbindelserna klara. :roll: :???:

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Engelthon  
#439979 Lite fakta om PM 8 i Kvarnsveden.
Byggd 1931, levererad av KMW och moderniserad 1962, 1983 samt 1994. Produktion ca: 100.000ton SC-Papper som även görs på PM-12.
Totalt beräknar StoraEnso att man kan göra kostnadsbesparingar på 100Msek.

Kvar i Kvarnsveden blir två maskiner PM 10 och 12.
PM 10 levererad av Valmet 1968-69 med 855cm bredd, Moderniserad 1992-93.
PM 12 levererad av Valmet 2005 med 1044cm bredd.

Frågan är hur länge man ska köra med PM10? Det är 25år sedan man moderniserade den så min tro är att den kommer få stryka på foten inom 5år. PM 12 är mycket modern och slog hastighetsrekord 2009 med 1926m/min under 24h. Den är konkurrens kraftig många år framöver.
Problemet som jag ser det är att Kvarnsveden var och är dimensionerad för 1Milj ton på fyra maskiner. Det vill säga att när man lägger ner maskiner så blir det vissa andra problem som anläggningen kommer att dras med som pannan etc. Halsta investerade rätt kraftigt för att rymmas i den nya kostymen frågan är om Stora gör det och om så kan det finnas hopp för Bruket.
Om man beslutar att endast PM12 blir kvar så är storleken rätt betydande då den ligger på 400-450.000ton per år bara på den maskinen.

Avatar Fallback

Re: Stora Enso lägger ner PM8 vid Kvarnsvedens bruk

Engelthon  
#439984 Min bedömning att man lägger ner Ortviken i Sundsvall 2018-19 grundar sig på följande.

1. Man har skrivit av hela anläggningen med 1,4Miljarder sek.
2. Man bygger ut Östrand som skulle täcka in virkesförbrukningen från Ortviken.
3. Marknaden av Ortvikens produkter viker.
4. Marginalen på Ortvikens produkter är låg om minus medan pappersmassa från Östrand har högre TB. Det vill säga att man tjänar mer på varje träd som blir pappersmassa på Östrand mot att bli papper i Ortviken.
5. Ortvikens produkter är idag en lite av en främmande fågel i SCA vilket är ett problem.
6. Vissa kopplingar mellan Holmen och SCA även om dessa inte är uttalade så kämpar Holmen med samma produktportfölj som Ortviken och som jag ser det vore det mer intelligent att låta Holmen köpa Ortvikens portfölj för Holmen går rätt bra idag. Samtidigt skulle en nerläggning av Ortviken kanske rädda en del jobb i Kvarnsveden på längre sikt.

Vad har detta med skogsägaren att göra. Jo det är ingen ko på isen som jag brukar säga utan det som händer är att industrin överlever och utvecklas och som skogsägare kan man vara lugn att det kommer finnas avsättning för massa ved även framöver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).