Motorsåg och handhållet

Jag tror den skar...

38 inlägg 14171 visningar Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35793Man får alltid ur kolven....

Är det riktigt ordentligt skuret är det skrot. Då får annat stryk oxå o hel renovering med nya lager, tätningar ja rubbet o då blir det dyrt.
Oftast inte lönt...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35795Ett exempel ur verkligheten: För 3 år sen störde jag mig på grannen o hans trimmer. Jag hörde hur han seeegade sig upp i varv o det skar lite i mina öron. Jag var på väg dit ett par ggr med mejseln men blev av olika anledningar avbruten. I slutet på den sommarn kom han över med den o förklarade att den stannat o ínte gick runt längre. Han hade köpt en ny o gav mig den om jag ville ha några delar.
Skruvade isär, frigjorde kolvringen som fastnat o putsade av kolven o i loppet.
Satte ihop o har nu kört den i 2 somrar. Några droppar extra olja får den vid tankning o den skramlar rejält men orken är ok. Kan tillägga att jag fick öppna L-skruven ett kvarts varv innan den gick ordentligt.

Har gjort samma sak med en annan trimmer men den gick bara 2 minuter.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Jag tror den skar...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43684Nu fick jag äntligen lite inspiration till att börja riva i sågen...
Den värmenöp alltså i somras och var sen tvärstum tills den svalnat.
Provstartade den några veckor sen och den gick rätt bra så jag körde med den ett tag, mest för att få värmehandtag :mrgreen:
En dag så tvärdog den och ville inte starta, tog en annan såg och provstartade sjuklingen senare på kvällen, då startade den hur fint som helst.
Nästa dag körde jag i 5min innan den dog igen.

Har nu plockat av cylindern och den är grymt fin, inga repor alls på cyl eller kolv. Den är dock sliten där kolvringen farit fram o tillbaka så loppet är nästan spegelblankt.
Jag tänker hona loppet och sätta i ny kolvring och packningar och skruva ihop allt igen.

Frågan är om det är tändboxen eller kanske dekompen som gjort att den tvärdött de senaste gångerna?
Cyl och kolv tror jag inte längre på, den verkar ha klarat av överhettningen i somras.

TS
Användarvisningsbild

#43688Om den nyper så att det sätter sig så dant att du inte får runt den blir det repor, kan inte tänka mig annat...

Jag misstänker du har nåt annat lurt i den...

Jo, tändning kan bete sig skumt.. men inte så att det inte går att få runt motorn.

Användarvisningsbild

#43692Oj jag skrev visst galet.
Det har gått fint att dra runt motorn nu de senaste gångerna den lagt av, men den har inte startat ändå, det var bara i somras den nöp. Jag hade väntat mig att se rejäla repor på avgassidan men det är hur fint som helst :???:

Det var inte jag som körde den i somras utan farsan och han har garanterat inte dragit i startsnöret när han kände ett motstånd, svårt att säga hur pass trögt det gick eller om det var helt stumt.

TS
Användarvisningsbild

#43695Sån't här är inte lätt att gissa sig till över forum utan att se o klämma...
Känn så det inte är nåt lager som gått... Provtryck om du kan så du vet att den är tät. Kolla bränsle system o tryck förgasare.
Ut med stift o dra runt förhand.
Kolla med nytt stift o se om gnistan är konstant o fin, se till att det är ordentligt med kontakt så du inte modulen blir kokt.
I med den o dra runt lite försiktigt.
Känns allt ok o du fortfarande inte hittat nåt så se om du kan testa nån annan tändning.

Ett system åt gången, metodiskt o fint så brukar man hitta på vad felet är om det inte är uppenbart innan.

Användarvisningsbild

#43696Hur mkt spel får det vara i vevstakens stora ända?
Har inget radiellt glapp men det går att röra staken lite axiellt, sida till sida.
Nållagret vid kolven är OK.

TS
Användarvisningsbild

#43705Axiellt är av mindre betydelse.
Så vitt jag förstår ska kolven ska stabiliseras av det gastryck som uppstår runt kolven samt hinnan av smörjmedel.

Forr var det noga med att se till att det nite var glap på något vis, men numera är det bara så att lagret sitter där det sitter.

Användarvisningsbild

#43828Honade cylindern, smällde på en ny kolvring och skruvade ihop sågen idag.
Tog även bort dekompen, Hva har tagit fram egna pluggar så de verkar vara medvetna om att de inte alltid funkar till 100%. Ev borrar jag hål i kåpan och monterar manuell dekomp i framtiden. Även den andra 345an blir pluggad.
Köpte även nya stift som ska vara bättre än de som jag kört med förut, de nya heter RCJ6Y (Champion).

Iaf så pumpade jag lite på bränsleblåsan, drog en gång i snöret lite halvhjärtat och sen ordentligt och sågen smattrade igång så glatt så! Den får följa med på jobbet nästa vecka så visar det sig om den fortfarande lägger av plötsligt eller inte.

TS
Användarvisningsbild

#43829Visste inte att de hade auto decomp på 345?

Den där auto decompen funkar inget vidare. Bättre med vanlig manuell.

Användarvisningsbild

#43831Japp det är automatisk dekomp på dem.
Tog förresten en bild, jag undrar vad det där röret på insugssidan har för funktion, den är direkt nedanför insuget och man ser slanganslutningen till vänster. Det är hål i insugsgummit där stosen trycks in.

Man ser även cylinderns skick, den har gått 2år med Aspen 2t och kolla in förbränningsrummet :shock:
Oljan är kvar efter honingen, inget annat.

cylinder.JPG

TS
Användarvisningsbild

#43832Skulle tro det är därifrån autodecomp får impuls så den får du nog plugga. Annars blir det inget kul...

Användarvisningsbild

#43834Nejdå, det sitter på sidan av cylindern, alltså där spolportarna är, inte insug eller avgas. Har pluggat det som ska pluggas, det här är nåt annat...

TS
Användarvisningsbild

#43835Nae, nu ser jag bilden!

Det är nog impuls till förknasarens bränslepump...

Autodecompen får sitt nån annanstans kanske...

Detta får du kolla upp.

Användarvisningsbild

#43838Ok.
Då är allt lungt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).