Motorsåg och handhållet

Trött på sthil efter 15 år

62 inlägg 20278 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437356 Tack för tipsen! Har prövat att fila parallellt med tanden och den blev kanske lite bättre men ändå inte så vass som jag tycker den borde bli.

Eftersom fler har lite bekymmer med just den kedjan kommer jag pröva en Oregon super 70 med 3/8 och 1,6mm när denna är slut. Ska bli spännande :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

johan eriksson  
#437425 Köp en redan nu och provsåga båda i samma stock, filma och kolla tiden så får du en rättvis och bra jämförelse. Mange och jag har provat lite olika, är väldigt lärorikt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437440 Att testa är enda sättet o se på riktigt.
Det är riktigt kul o testa olika kedjor på olika såg med förvånansvärt olika resultat.
Sen kommer man till filning och hur den bäst anpassas för den kedjan i just det arbetet med den sågen.
Variationerna är oändliga nästan.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437442 Jag tror ta mig tusen jag ska göra det. Ska ändå in till handlarn på måndag och prata 576 :YMDAYDREAM:

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437447 Att ha erfarenheter efter test är mycket roligare än o höra vad fasterns svärsåns mosters far mästerhuggaren Elof kanske tyckte om nåt han skulle testat men hann inte.
Internet är bra till mycket men just erfarenhet o nybryggt kaffe är skitsvårt o få i sig från internet.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437451 Instämmer. Jag har alltid gillar Oregons kedjor, tycker de har varit bra kompromisser så jag börjar med en sådan.

JensSkoog föreslog RM kedjan. Har ni erfarenhet av den?

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437457 Ja faktisk for noken år siå brukte eg 3/8 stihl kjeda på ei 361, var ikkje så verst den. Bedre enn RS kjeda syntes eg. Har jo fordelen framfor .325 med større tenner og tjukkare fil, alt blir litt enklare da, lettare å sjå kva ein gjere når ein file. Men var vel ikkje heilt fornøyd pga bytta til .325 og 21 bpx på stihl saga. Men no har eg ho ikkje lengre. Gårab har jo begynnt med oregon semichisel ville kanskje prøvd den viss eg var deg og skal kjøra 3/8. Men det betingar jo at du får den til å passa med anntall drivlenker samt drivlenketjukkelse, ellers er ikkje RM noke dumt valg.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

JensSkoog  
#437459
Sågomanen skrev:Instämmer. Jag har alltid gillar Oregons kedjor, tycker de har varit bra kompromisser så jag börjar med en sådan.

JensSkoog föreslog RM kedjan. Har ni erfarenhet av den?

Vad jag har erfart är att RS kedjan får jag bäst i min slipmaskin med diamantskiva, eftersom
den är svår att fila med rundfil. Den är mycket bra i kapning men i fällning och kvistning
gillar jag den inte eftersom den känns för aggressiv och kastbenegen. Gillar den på vedbacken
och isär när jag har mycket grovt som ska kapas.

RM jobbar mjukare och blir bra vass med filen, så när jag fäller använder jag den, och om
det behövs är det snabbt att få den i skick med filen om jag inte har med byteskedja.

Senn är det ju så att man får byta på lite, och finna ut vad man gillar bäst själv.
Efter många år med motorsåg har jag erfart att det som går bra för den ena, inte
alltid går så bra för andra :wink:

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437464 Ja er vel noken "gyldne reglar" men ellers er det vel som Mange skreiv før i tråden at ein må testa sjølv, men personlig like eg jo godt å høyra kva andre meine synes det er greit, har jo heller ikkje tv så noke må eg nå gjera på. Der er folk forskjellige noken høyre aldri på andre og må finna ut av alt sjølv.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437469 JensSkoog: Tack, köper kanske en RM också för jämförelsens skull. Tycker som du att RS är snabb i insticket men studsar och är allmänt jobbig.

I kvistning är den inte heller vass men i rena kapskär, ursäkta mig nu Stihl, så är den skaplig eller minst dålig i sina egenskaper.

Användarvisningsbild

Oregon 72, 73, and 75 LPX/JPX SUPER 70® CHAINS

traktorz  
#437474 Vi själva har huvudsakligen kört med Stihl 36RS kedjor med 1.6 mm spårvidd till vår stor-Stihl såg. Tyvärr även kört några dyrköpta erfarenheter med 36RD som har lätt lossnande volframkarbid-tänder. Den senare kunde vi inte fila själva, som ju kräver en diamantskiva. 36RS kedjan däremot, som visserligen har ett hårt kromlager, filas lämpligtvis med rekommenderade ⌀5.2 mm rundfil i en filhållare.

Filningsvinkeln på 10°, samt med rejält tryck på filen brukar vi använda för acceptabelt resultat, men tyvärr blir det ofta råegg på 36RS-kedjan då kromlagret lätt spricker vid filningen, med dåligt resultat som följd. En väl så god anledning att kika på Oregons alternativ alltså, men än så länge har vi kvar ett antal Stihl-kedjor på lager. Är därför intresserad av att höra andras erfarenheter med Super 70-kedjan.

Oregons Super 70-kedja däremot filas med den större rekommenderade 7/32" round file (~ ⌀5.6 mm). Härvid inses att Oregons kraftigare skärtand får en 8% större skäryta än Stihls motsvarighet för 3/8"-kedjan, givet den större fildiametern. Oregons Super 70-kedja torde därmed gå tyngre i träet, än vad Stihls 36RS går, samtidigt som avverkningskapaciteten ökar med 8% till Oregons fördel, givet att varvtalet bibehålles i skäret.

Ref:
Stihl 36RS kedja
Alternativa Oregon sågkedjor
Stihl MS 362
https://www.oregonproducts.com/pro/prod ... 0Chain.htm
http://www.oregonproducts.com/pdf/chain/fb_LPX.pdf
http://www.stihl.co.uk/p/media/download ... 121_02.pdf

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437488 Det är ju praktiskt att kunna fila med 5,5mm istället för med 5,2mm som är lite udda. Vet inte vad priserna ligger på för de olika kedjorna. Min 362CMVW bör orka med Oregonkedjan, känner att jag har marginal upp till den större skärradien.

Trakorz: Har du prövat RM kedjan i 3/8?

Återkommer här när jag testat kedjorna, börjar med Oregon, blir jag inte nöjd med den går jag vidare till RM :smile:

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437491 ja men når oregon kjeda begynne å bli slitt dvs kortare tenne er det nok ein fordel å gå øve til 5,2 mm, men du kan jo fila lenge med 5,5 da som eg og ser på som ein fordel

Användarvisningsbild

Re: Oregon 72, 73, and 75 LPX/JPX SUPER 70® CHAINS

traktorz  
#437492 Ingen erfarenhet av 36RM, har bara handlat 36RS i 56 & 66 länkar för 15" & 18" svärden. 36RD i 66 länk var bara en dyrköpt erfarenhet.

PS
Fildiam beteckningen är ⌀5.5 mm, inte ⌀5.6 mm som jag avrundade till.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sten FN  
#437515 Her er et bilde av kjededekslene på mine sager.

Til venstre en 10 år gammel 361 og til høyre en helt ny 261.

Som det fremgår av bildet er det vesentlig mer og tykkere gods på det gamle dekselet. Nå har ikke jeg kjørt mer enn 2-3 tanker på 261`n, så det er for tidlig å kunne uttale seg om hvilken betydning denne endringen har for stramming av kjede.

Jeg har ikke sett dekselet på den nye 362`n, men jeg antar det er likt som på 261`n.

1486883872_img_1445.jpg
Senast redigerad av Sten FN sön 12 feb 2017, 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).