Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152800 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#437333 Ja då var första dagen avklarad. Slutsats: man blir en lyckligare människa [emoji3] behövs nog några timmar innan man kan påstå att man kan köra den med rätta flytet. Men det är en fantastisk maskin, iaf för mej.
Tillval på den är diesel stora hjul å drag.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Emil06  
#437386 Hej Hur är maskinen att köra i besvärlig terräng? Hur klarar den stubbar och stenar? Vilket motlut klarar den?

Undrar en som har många stenar i min skog.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#437394 Vet inte, har liksom inte hunnit prova det än, men den är inte lika bra å ta sej fram som alstorn. Men det det behöver den ju inte heller. Men som sagt kan inte uttala mej än.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#437462
henrikett skrev:Vet inte, har liksom inte hunnit prova det än, men den är inte lika bra å ta sej fram som alstorn. Men det det behöver den ju inte heller. Men som sagt kan inte uttala mej än.

Vad gör att den har sämre framkomlighet än Alstorn? Sämre boggipendling, svagare motor? Samt något annat du redan funderat på att modda eller önskat vara på annat sätt?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

svampbob  
#437510
Hema skrev:
henrikett skrev:Vet inte, har liksom inte hunnit prova det än, men den är inte lika bra å ta sej fram som alstorn. Men det det behöver den ju inte heller. Men som sagt kan inte uttala mej än.

Vad gör att den har sämre framkomlighet än Alstorn? Sämre boggipendling, svagare motor? Samt något annat du redan funderat på att modda eller önskat vara på annat sätt?


Jag kom att tänka på detta gamla kranman bygge
en första prototyp till Ebeaver. Den föll på att den var för svag och för dålig framkomlighet. Undrar om P25 är byggd vidare på det konceptet.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#437512 Att Kranman på något sätt var inblandad i Ebeavers historia hade jag ingen koll på. Spännande.

P25-bäraren bygger på 2st 1750-vagnar, mer än så vet jag inte. Kan bara gissa att det i framtiden kommer en bärare som liknar 2st 1900-vagnar.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

svampbob  
#437649
Hema skrev:Att Kranman på något sätt var inblandad i Ebeavers historia hade jag ingen koll på. Spännande.

P25-bäraren bygger på 2st 1750-vagnar, mer än så vet jag inte. Kan bara gissa att det i framtiden kommer en bärare som liknar 2st 1900-vagnar.


Ja Ebeaver prototypen skulle var också byggd på 2 st vagnar så jag tror nog att Kranman delvis har återanvänt konceptet.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#438413 Da var den hjemme[emoji3]
IMG_20170215_215226.jpg

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Ferguson system  
#438419 Gratulerer @Ingarhs

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#439053 Hur går det med era P25:or? Har ni hunnit köra något mer?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#439063 Jo för fan, har nog kvistat 20 till 25 m3. Kan bara konstatera att jag är skitnöjd. Suverän maskin, smidig kvistar bra stark vinsch billig i drift. Har inget att klaga på än. Matchar alstorn perfekt. Köp en [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#439078 Låter ju kanon. Har du någon uppfattning om snittproduktion per timme i förstagallring? eller hur mycket mer du hinner jämfört med enbart motorsåg?
Jag förstår att det kanske är svårt att svara på då det finns en mängd faktorer som spelar in.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#439092 Rätt, svårt lr omöjligt att svara på än iaf. Har varit lekstuga, många som varit med å lekt, provkört. Men alla flinar som försöksutskrivna muppar [emoji1]. Kan bara konstatera att det är lättare att dra en vajer ut än ett träd in [emoji6]. Men kan säga att ju grövre de mer tjänar man, enbettingar går fortare med sågen.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#439735 En liten rapport från senaste insatsen i söndags. Gallrar nåt mittemellan 1a å 2a gallring med en hel del underväxt blev ca 8m3 kvistat å klart vid väg [emoji1] på ca 6 tim. Fast mått alltså. Å jag hade inte ihjäl mej [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#439877 Trevligt. Fortsätt gärna att rapportera lite framöver och kom ihåg kameran nästa gång :wink:

@Ingarhs. Har du också kommit igång?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).