Motorsåg och handhållet

Avgasvärme vs elvärme i handtag

34 inlägg 7935 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Mats_Orberga  
#437154 Är det här ett val som fortfarande går att göra? Vad jag vet så har väl inga sågar med avgasvärme tillverkats sen gamla kungens dagar. Frid över hans minne...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Sågomanen  
#437158 Nej jag känner inte till någon såg med avgasvärme och har funderar ett tag på varför ingen tillverkare ger sig på detta. Jag vidareutvecklar mina tankar kring detta i min blogg.

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

MartinH  
#437245 Är det för att det är sotigt eller man riskerar att dra i sig avgaser. Det blir alltså ett arbetsmiljöproblem?

Sedan så kan väl en effektförlust märkas på marginalen, när elvärmen är på alltså. Två - tre procents förlust är ändå en del. Det kan märkas vid intensiv kvistning eller när sågen får arbeta på max effekt vid kapning och fällning, eller?

Mvh
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Erre  
#437296 Hittade detta i en gammal instruktionsbok.

1486817082_dsc_5078.jpg


1486817081_dsc_5077.jpg

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437303 Intressant, det har alltså funnits som specialutrustning, som det står, till Stihl 020, föregångaren till 200 och 201. Och står i texten om behovet av rengöring, beroende på dåtidens olja.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437311 På partner leddes värmen från ljuddämparen till handtagsbågen med nån form av siliconslang.
Dom blev hårda med tiden och brast eller kom nån gren in och slet ut dom

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437312
MartinH skrev:Är det för att det är sotigt eller man riskerar att dra i sig avgaser. Det blir alltså ett arbetsmiljöproblem?

Sedan så kan väl en effektförlust märkas på marginalen, när elvärmen är på alltså. Två - tre procents förlust är ändå en del. Det kan märkas vid intensiv kvistning eller när sågen får arbeta på max effekt vid kapning och fällning, eller?

Mvh
MartinH


Avgasrisken är väl knappast större för att en liten del leds genom handtagen. Men oljeblandat sot var ju det stora problemet med gångna tiders tvåtaktsblandningar. Kanalerna sattes igen och det var förstås ett snuskjobb att rensa. Men knappast något arbetsmiljöproblem av vikt. Problemet var nog snarare att det inte sköttes i många fall och så fungerade inte vämen, med åtföljande klagomål och dålig renommé.

Det är kanske märkbar effektförlust på småsågar, tror inte man märker av det nämvärt på en 50-kubikare. Men här är jag ute och gissar. Sen är det vikten, en snabb koll verkar visa ett par hektos vikt för elvärme. Det är en del, och ju mindre såg, ju större procentuell skillnad förstås.

Sågomanen har skrivit ett intressant inlägg sin blogg om det här: https://skogsforum.se/blog/view/avgasvar ... -7346.html

På partner leddes värmen från ljuddämparen till handtagsbågen med nån form av siliconslang.


På senare modeller då, min gamla R19 har enbart spiralvirad metallslang.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437339 Vet inte riktigt hur gammal de 5000H är men nån gång på 80 talet, ena slangen fattas på den o var sin skruv att ställa värmen med

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437417 Jo stämmer, det är en 80-talare. Min R19 är ju tidigt 70-tal, hann utvecklas en del under tio år.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437434 Farsan köpte dom sågarna var nån 5500 med som hade avgasvärme, de lite senare hade elvärme.
Körde de ett bra stycke in på 90 talet innan de blev Husqvarna med elvärme istället

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437438 540 som kom efter 5500 hade bara elvärme.
Några av de nyare kuberna hade silikon slang men de flesta hade metall. Kommer inte på nån kub med elvärme.

Fördelen med elvärme är utvecklings möjligheterna. Det är inte så svårt att få till det så de håller konstant temp och kanske till o med steglös? Vikten de ger är försumbar likaså effekten som går åt.

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437449
Mange skrev:Det är inte så svårt att få till det så de håller konstant temp och kanske till o med steglös?


Nä, håller inte med där. Det är rätt komplicerat att få till en styrning som fungerar och håller, inte väger mycket och inte tar för mycket utrymme.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437455
Mange skrev:540 som kom efter 5500 hade bara elvärme.
Några av de nyare kuberna hade silikon slang men de flesta hade metall. Kommer inte på nån kub med elvärme.

Fördelen med elvärme är utvecklings möjligheterna. Det är inte så svårt att få till det så de håller konstant temp och kanske till o med steglös? Vikten de ger är försumbar likaså effekten som går åt.

Just så hette dom,men jag vet inte om de var bättre direkt då värmen gick sönder på bägge.

Känns inte som nån reglering på hva 346 el 357an då dom blir varma så jag får stänga av vid hårdkörning

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#437456 Nä, just det, hade det varit enkelt att göra en vettig styrning av värmen så hade det nog funnits. Det enda som åstadkommits var nån tvåstegsreglering på nån/några modell(er).

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437592
totte skrev:
Mange skrev:Det är inte så svårt att få till det så de håller konstant temp och kanske till o med steglös?


Nä, håller inte med där. Det är rätt komplicerat att få till en styrning som fungerar och håller, inte väger mycket och inte tar för mycket utrymme.

Jo, kanske så men det har gjorts och det var inte många kvadrat centimeter utrymme det tog. Ännu mindre nu kan jag tänka när tempgivare redan finns på plats.
Kan de få en tändning att minnas, anpassa sig och lära sig så borde inte detta vara nåt problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).