Traktorer och processorer

Ford 5000

62 inlägg 50414 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford 5000

Fisketorp  
#43432 Godagens, har införskaffat mig ännu en traktor även fast jag inte har behov av någon alls har det blivit 3st =/
även fast denna är väl det närmaste man kan kalla traktor ijämförelse med de andra små =P

Undrar ifall någon råkar inneha instruktionsbok eller dyligt till denna modell.

mvh//Martin

Ps. en liten bild på liket, stått vid kusten så ser riktigt förjävlig ut =P
http://img78.imageshack.us/my.php?image=sl270636do6.jpg



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

totte  
#43437 Syns att den stått vid kusten, det har ju gått blåmögel på din fina roströda traktor :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43653 Hej!

Jag råkar faktiskt ha scannat instruktionsboken till vår 5000 :)
Den är dock ca 22MB stor, så jag kan inte maila den. Har du MSN eller nåt? du kan PM:a adressen i så fall.

Ford 5000 är en riktig gammaldags kvalitetstraktor förresten. Ordentliga spakar och pedaler som sitter där dom ska. Trevlig traktor att tex dra släp med (bortsett från att lådan inte är synkad). Traktorn verkar enligt mina erfarenheter vara i stort sett oförstörbar. Jag har haft typ 2,5 ton kärra lastad med 8-10 ton grus efter en sån. Vikten på dragkroken var kanske tre gånger det tillåtna. Kärran vek sig efter nåt tiotal vändor, men traktorn höll :)
Det enda som är jobbigt är att dessa traktorer är svårstartade när det är kallt. Avsaknad av förvärmare och glödstift gör att du är ganska beroende av fungerande motorvärmare när det blir minusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43675
Anders Olsson skrev:Det enda som är jobbigt är att dessa traktorer är svårstartade när det är kallt. Avsaknad av förvärmare och glödstift gör att du är ganska beroende av fungerande motorvärmare när det blir minusgrader.


Jag tycker nog tvärtom! En direktinsprutad motor är lättare att få igång vid minusgrader. Är starten i ordning o det finns ström så startar den alltid.

Motorer med glödning o primers o sånt är det ju mer skit som kan strula när det blir gammalt o funkar inte dom pryttlarna är dom ju omöjliga.

Min gamla Fordson startar ner till -15 utan bekymmer utan motorvärmare. Jag brukar dock köra värmarn nån timme för att spara på grejerna lite.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

buster67  
#43729
Fisketorp skrev:Godagens, har införskaffat mig ännu en traktor även fast jag inte har behov av någon alls har det blivit 3st =/
även fast denna är väl det närmaste man kan kalla traktor ijämförelse med de andra små =P

Undrar ifall någon råkar inneha instruktionsbok eller dyligt till denna modell.

mvh//Martin

Ps. en liten bild på liket, stått vid kusten så ser riktigt förjävlig ut =P
http://img78.imageshack.us/my.php?image=sl270636do6.jpg

Är det den som sto i tanum på blocket ?

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43747
buster67 skrev:
Fisketorp skrev:Godagens, har införskaffat mig ännu en traktor även fast jag inte har behov av någon alls har det blivit 3st =/
även fast denna är väl det närmaste man kan kalla traktor ijämförelse med de andra små =P

Undrar ifall någon råkar inneha instruktionsbok eller dyligt till denna modell.

mvh//Martin

Ps. en liten bild på liket, stått vid kusten så ser riktigt förjävlig ut =P
http://img78.imageshack.us/my.php?image=sl270636do6.jpg

Är det den som sto i tanum på blocket ?


Det stämmer bra, vart du och kikade på den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43749 var ju inte jättekalt men idag när jag skulle köra hem traktorn var den svårstartad, berode nog mest på batterierna.

gjorde gott att koppla till laddaren, hemmåt gick den fint som snus =)

Så man kan ju hoppas att motorvärmaren funkar eller om man kopplar till något annat.
ska dok inte andvända traktorn något större, mest för nöjes skull samt få meka lite som jag köpte den så får vi se vad som blir av det hela :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43783 Hej!

Vår 5000 är då stört omöjlig att starta om det är minusgrader trots nytt batteri, men den motorn är såklart inte i nyskick. Hade man renoverat den så hade den säkert blivit bättre. Problemet är just total avsaknad av glödning eller liknande. Om det hade funnits glödning så hade man ju sett till att hålla den fungerande. Nu får man se till att parkera i närheten av ett eluttag istället ifall det ska bli minusgrader annars är det helt kört att få start på den.
Vår Fiat 80-90 tex är raka motsatsen, den startat fasen nästan innan man hunnit vrida om nyckeln oavsett väderlek.

Jag har hört fler som sagt just detta om gamla Fordar, därför jag kom med det generella påståendet om Ford och kallstarter :)

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43801 finnes väl värmare "heater plugh" att köpa till. borde ju göra susen, kostade inte många kr å agrilla heller.
antar det är 12volts så har man bara kräm i batterierna borde det göra gott.

eller en blåslampa så man kan stå och förvärma lite =P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

halvproffs  
#43813 Tyvärr är det nog så att det är nästan omöjligt att starta en Ford 5000 när det är minusgrader utan värmare. Jag känner ett antal som har eller har haft denna traktormodell och dom säger likadant. Jag hade en MF65-65 4-cyl som var mycket lättstartad, nu har jag en Valmet 305 som inte är lättstartad när det är kallt.

Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43841 Håller med har två maskiner med Ford 5000 motor, en County och en Blondin. Båda så fort det är under nollan ute så är det problem att få igång dom.

Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43848 Hej Forumdeltagare.
Det har skrivits lite om startvilligheten på äldre Fordar.Jag har själv lånat en Ford 3000 några gånger för ganska länge sedan.Den har som standard någon sorts eterpatron/eterpump som standard starthjälp.Denna anordning fungerade inte eller om den var borttagen, osäkert vilket.Denna Ford 3000 startade ägaren med hjälp av startgas vid strax under 0 C.Utan denna dusch av eter var den ganska seg att starta trotts hyfsade batterier.Det fanns också en Ford 5000 som jag aldrig kallstartade.Jag kan minnas fel men ägaren menade att den var svårstartad i kyla.Det sista är allså inget jag vet med säkerhet.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

buster67  
#43873
Fisketorp skrev:
buster67 skrev:
Fisketorp skrev:Godagens, har införskaffat mig ännu en traktor även fast jag inte har behov av någon alls har det blivit 3st =/
även fast denna är väl det närmaste man kan kalla traktor ijämförelse med de andra små =P

Undrar ifall någon råkar inneha instruktionsbok eller dyligt till denna modell.

mvh//Martin

Ps. en liten bild på liket, stått vid kusten så ser riktigt förjävlig ut =P
http://img78.imageshack.us/my.php?image=sl270636do6.jpg

Är det den som sto i tanum på blocket ?


Det stämmer bra, vart du och kikade på den?




Ja så den sto på blocket den var billig :grin: men jag får inte ha fler traktorer av pappa :sad: vi har desutom haft en 5000 i 25år det är en bra traktor aldrig krånglat som jag mins :wink: men vi solde den i våras :sad:

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43879
buster67 skrev:Ja så den sto på blocket den var billig :grin: men jag får inte ha fler traktorer av pappa :sad: vi har desutom haft en 5000 i 25år det är en bra traktor aldrig krånglat som jag mins :wink: men vi solde den i våras :sad:


Ja den var billig och blev önnu billigare 😈 hamnade på 8000kr.

Dok är det ju en del att göra på den om man vill ha den fin, tvätt, slipning och målning, elsystemet är istort sett bortkopplat förutom startmotorn. lyftarmarna saknas och ventilkåpans packning behövs bytas. få igång servon också.
samt en ordentlig service då det nog var bra längesedan.

Har ingen nytta av den eller de andra 2 jag har men är kul att greja så slog till när priset hamnade i min tjocklek av plondbok.
får se till att göra iordning den och sedan bestämma om den ska behållas eller säljas vilket vore synd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

totte  
#43881 Det är en riktig inställning Fisketorp. Gamla maskiner skall man ta hand om för att man känner att man vill. Det går inte att räkna ekomomi och lönsamehet och sånt där, här handlar det om vad som är kul att göra och vad man känner för. Tycker din fina 5000 är lite som min gamla Gilson snöslunga, en grej som känns rätt att bevara och göra nåt av. Sen om den kallstartar eller inte, so what! Det är kul att meka, i synnerhet med grejor som man inte måste ha i drift dan efter, för att inkomsten hänger på det. Jag tycker det är jättekul att höra att du köpt en gammal traktor bara för att det är roligt, det är rätta andan! :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).