Skördare

Sågsvärd

15 inlägg 5681 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågsvärd

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43640 Vilka svärd kör ni med. Vad tycker ni om hållbarheten på olika svärd.

Har själv kört med Swedol mest tycker de funkar bra men funderar om man skulle prova nåt annat märke.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

masterchief  
#43652 Jag rekomenderar Iggesunds R-serie, verkar vara bättre stål i dem.
Tål slitage bättre samt återflexar på ett helt annat sätt.
Swedols är att jamföra med iggesunds blå serie vad den nu heter. Troligtvis samma :wink:

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43670 Testade Iggesunds nya men blev inte övertygad,dessutom skulle dom passa direkt i supercutten men det var lögn,blev att göra 2 spår med vinkelslipen i infästningen,lär vara nå patenträttigheter som Deere sitter på,men kan dom inte säga det då på Iggesund att dom inte får sälja supercutanpassat istället för att ljuga :?:
Hursomhelst så går Deeres eget(är ju ett Oregon)mycket bättre på 754-an,dessutom så har dom "rätt"infästning :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43671 Det är Oregon som har patent på på de "öppna" hålen i fästet till Super Cut som förövrigt Iggesund var först med, men fick sluta med efter patentansökan från Oregon....löjligt...

Kör själv med R( från Iggesund, klart mycket bättre än de gamla blå som i princip var kassa, de hade ju enorma problem med noshjul som skar hela tiden, blev dock bättre med tiden.

Har även testat Stihls nya svärd, de ser mycket lovande ut.

Oregon (även JD) fungerar bra också, dock upplevde ´jag dem lite fladdriga, men det verkar blivit bättre.

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Knegarn  
#43700 jamen hallå, R-serien är ju fullständigt skräp! lossar stora bitar ur kedjespåren, blir genast breda, stora gropar vid trissan, böjs omedelbart. 10 svärd av det skräpet gick åt på en gång! Nu kör vi med oregon, bra svärd men jäkla dyra!

En kille som har en tillbehörsaffär i karleby (finland) har en brorsa på rautaruukki (stålföretag) han hade testat materialet i dom flesta svärd (han funderar på att börja tillverka svärd)
Svarta iggesund hade sämst kvalitet på stålet av alla testade.

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

masterchief  
#43701 De säljer tydligen andrasorteringen till Finland :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Knegarn  
#43723
masterchief skrev:De säljer tydligen andrasorteringen till Finland :wink:
Det måste va så, simba och jag disskuterade dessa svärd när vi sprang på varann i skogen här för en månad sen. Båda 2 hade samma åsikt nämligen billigt skit!

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Thunborg  
#43737 Kör med R svärden , den med bredaste baken, tycker de håller bra,Har några oregon och några oranga svärd (som jag ej kommer på vad de heter) som i villket fall inte håller lika bra. Tycker ialla fall svärden håller mycket bättre nu en för 10 år sen 8)

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43748 vi kör med oregon, gb titanium och valmets egna röda(tror det är iggesund),
Bäst funkar gb och oregon, kapar ifrån iggesund å de röda som ingenting och håller mycket bättre särskilt gb.
anvämder 2mm 75cm föresten

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43794 Vi kör med JD´s svärd. Men det är väl oregon egentligen om jag inte är helt felunderrätttad?? Funkar väldigt bra,väldigt sällan en topptrissa går. Oftast blir de kasserade på grund av nernötning lr. att man kröker det.
Vi testade nå Iggesund som var svarta,hette H8 om jag inte minns fel. Funkade inte alls nå bra,vart så man fick ta omkap titt som tätt! Kändes nästan som de måste varit någe fel på det partiet vi fick!?

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Knegarn  
#43800
Engstrand skrev:Vi kör med JD´s svärd. Men det är väl oregon egentligen om jag inte är helt felunderrätttad?? Funkar väldigt bra,väldigt sällan en topptrissa går. Oftast blir de kasserade på grund av nernötning lr. att man kröker det.
Vi testade nå Iggesund som var svarta,hette H8 om jag inte minns fel. Funkade inte alls nå bra,vart så man fick ta omkap titt som tätt! Kändes nästan som de måste varit någe fel på det partiet vi fick!?
det var nog R8, det kändes som att det var nått fel på det partiet Finland fick oxå!

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43806 Ja något måste det ha blivit. Vi fick 2 stycken på prov först som vi tyckte verka funka bra. Sen beställde vi ett parti efter det,inget av de svärden gick bra,fick ta omtag som sagt. Kändes som om spåret för kedjan glappade lr. nåt?

Knegarn skrev:
Engstrand skrev:Vi kör med JD´s svärd. Men det är väl oregon egentligen om jag inte är helt felunderrätttad?? Funkar väldigt bra,väldigt sällan en topptrissa går. Oftast blir de kasserade på grund av nernötning lr. att man kröker det.
Vi testade nå Iggesund som var svarta,hette H8 om jag inte minns fel. Funkade inte alls nå bra,vart så man fick ta omkap titt som tätt! Kändes nästan som de måste varit någe fel på det partiet vi fick!?
det var nog R8, det kändes som att det var nått fel på det partiet Finland fick oxå!

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd

hekern  
#43984 Vi kör med Oregons svärd på vårat H754, funkar kanon och vi är helnöjda. Vi provade att lägga på ett längre av oregons svärd när vi körde slutavverkning och det upplevde vi som något "fladdriga". Men dom kortare funkar hur bra som hällst. Går nästa alldrig några noshjul utan dom byts ut för att dom slits ner. Så min röst går till Oregon.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44287 jag har inte mycket att säga om iggesunds svärd då jag inte kört med dessa på flera år ... det har liksom av ren slentrian blivit oregon /jd för mig :smile: och det är ju som sagt samma sak , ..men jag gillar oregons egen gula färg bättre .. för man ser svärdet mkt. bättre ..när man måste trixa lite , med riktigt tajta klykor och dyl, ... däremot har jag upplevt att en del svärd jag haft på service som fått ny topptrissa har haft en sämre livslängd än oregons original ... men bara i vissa fall ? ? kan sliparen ha nitat dit nån billig skit -trissa kanske ? ... sedan att bommarna på svärden blir slitna och att det kan gå en och annan flisa är nog nåt man får lära sig att leva med ... ;)

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44487 har kört me valmets egna å titanium mest å valmets egna va då helt värdelösa.. spåret blev brett på en gång å trissorna skar å sprack å jävlades men titanium funkar klockrent. iggesunds svarta har ja kört me ett tag å dom verkar funka rätt bra än i alla fall :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).