Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 49899 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

erikl  
#436099 Har aldrig upplevt att det varit i vägen, så behövde aldrig vänja mig [emoji23]

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Mats_Orberga  
#436115 Jag kan förstå att den skyddar vid rena handhavandefel, t.ex enhandssågning eller att man inte håller om bågen ordentligt men utöver det, vilket problem är det egentligen den löser? Vilka skador skyddar den mot, vid vilka tillfällen?

Jag känner folk som har den på några sågar och säger att den går snabbt att vänja sig vid men har aldrig riktigt fattat vilket extra skydd den erbjuder. Enda jag kan komma på är vid fall framåt.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436154 Har 5-6 brukbara sågar så jag kan lyxa till det med att ha ett sånt åbäke som TS vill ha, en Stihl 362 som jag sätter 18" på vid extremt grov fällning. Men aldrig att jag skulle vilja ha den som enda såg eller springa med jättesvärdet om det inte behövs. ´Nu har han ju redan bestämt sig och med bara ett ha att leka på så kvittar det ju.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436165
Mats_Orberga skrev:Jag kan förstå att den skyddar vid rena handhavandefel, t.ex enhandssågning eller att man inte håller om bågen ordentligt men utöver det, vilket problem är det egentligen den löser? Vilka skador skyddar den mot, vid vilka tillfällen?

Jag känner folk som har den på några sågar och säger att den går snabbt att vänja sig vid men har aldrig riktigt fattat vilket extra skydd den erbjuder. Enda jag kan komma på är vid fall framåt.


Du slår troligtvis i kedjebromsen vid fler tillfällen med triobrake än utan triobrake, vilket allmänt minskar risken att skada sig på kedjan vid t.ex. förflyttningar. Själv gillar jag särskilt triobrake vid kvistning, då jag behöver plocka bort störande kvistar. Jag slår då i triobrake och högerhanden fortsätter sedan framåt för att plocka undan kvistarna. Allt i en enda smidig rörelse (ungefär som SAAB:s idé med att ha tändningslåset där nere).

Jag gillar också triobrake vid fällkap av grövre träd, när jag inte når igenom med svärdet. Vid förflyttning till den andra sidan av trädet, så blir det avigt att slå i kastskyddet med vänsterhanden, men väldigt smidigt att slå i kastskyddet med triobrake.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#436172 Triobrake är förstås ett utmärkt komplement till det vanliga kastskyddet. Min kamrat hade nog önskat sig ett sådant när han försökte ta en liten förarglig grenstump på en tall. Han stod i djup snö och orkade inte pulsa tillräckligt nära varför han försökte såga med enhandsgrepp. Han fick självklart kast och ett riktigt väl avgränsat spår av kedjeolja över halsen.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#436174 Tycker nästan det är konstigt att det inte blivit mer eller mindre krav på TrioBrake eller motsvarande vid försäljning av nya sågar.

MartinH:s tips på
Den här tycker jag är bäst:


Så kan jag bara instämma.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Ferguson system  
#436179 Vi hadde ei sag med triobrems på landbruksskolen. Den fikk pent stå i fred.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Simon.M  
#436200 Brukar då aldrig släppa högerhanden och lägga i bromsen vid förflyttning gör en "snärt" med vänstra handleden när jag håller i bågen mot kastskydet så åker bromsen i om ni förstår hur jag menar

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#436203
Simon.M skrev:Brukar då aldrig släppa högerhanden och lägga i bromsen vid förflyttning gör en "snärt" med vänstra handleden när jag håller i bågen mot kastskydet så åker bromsen i om ni förstår hur jag menar

Japp, gör så med.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436206
anersimyra skrev:
Husqvarna1 skrev:Vem gör sågarna Husqvarna eller jonsred vad är motsvarigheten till 562 i rött

Elektroluxkoncernen tillverkar bägge sågarna. Alltså samma företag som tillverkar kylskåp och tvättmaskiner.. :wink:

Lite sent svar här men detta kanske man kunde hävda fram till 2006 när Husqvarna börsnoterades. Numera har företaget inget med Electrolux att göra förutom att vissa ägare är samma och att Electrolux licensierar varumärket för vissa produkter, ungefär som när Victor Muller licensierade varumärket Saab av flygplanstillverkaren.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#436208 Herre Gud snacka om sy förening för några timmer huggare kommer ni aldrig bli inte med inställning ni har.Slår i bromsen så fort jag kan vid förflyttning osv.Man kan ju ramla ikull kan ju snubbla på en gren eller tuva oj oj oj oj. Sen såga med en hand har man inte mer vett i huvudet en man begriper att det skall man inte göra.Då får man skylla sig själv.Det finns något som heter sunt förnuft har ni hört talas om det. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

totte  
#436216 Skulle det vara något fel på att slå i bromsen vid förflyttning? Det är vedertagen säkerhet numera och för de som kan det så tar det inte hellernån tid att göra. Börjar bli rätt trött på att höra detta ständiga klankande på det som numera betraktas som ganska självklar säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

tallen100  
#436219 Det är väl upp till var och en, men inte går jag och rycker i kastskyddet tio gånger per träd så länge kedjan stannar när gasen släpps ( visst om man ska flytta sej en bit och terrängen är besvärlig men då slår jag lika gärna av sågen och gör ett ryck i snöret ist). Tror inte att kastskyddet är gjort för sådan hantering, rätt som det är så är något utslitet och då plötsligt fungerar det inte när det väl gör ett kast och behövs. Bra att vara försiktig, men ibland går det till överdrifter.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

totte  
#436221 Min poäng här är mest att jag börjar bli rätt irriterad på att säkerhetstänkande förlöjligas och att det raljeras med folk som försöker ta det på allvar. Sen kan det sakligt diskuteras huruvida triobrake är bra och om hur och när man skall använda bromsen på sågen.

Alltså i fortsättningen håller vi en betydligt bättre ton i diskussion om sågar och säkerhet. Annars kan det gå så illa att jag låter min för tillfället privata irritation övergå till moderatorsfunktionen.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#436235 Nu gällde inte det här från början säkerhets tänkande utan han ville ha råd om såg köp.Lämnade mitt råd vad jag tyckte då från början fanns inget om någon trio brake.Sen började sy föreningen raljera har för mig att det finns en tråd om trio brake dom kan ju diskutera där.Ger man sig in i leken får man leken tåla.Man skall sitta och kasta skit om man inte tål att ta skit.Det var inte jag som började. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).