Skördare

Logmax 5000 diameter problem

8 inlägg 8311 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logmax 5000 diameter problem

mattias  
#435605 God kväll!
Har fått problem... Gäller ett Logmax 5000 aggregat, Dasa4 monterat på en Eco log 580.
När jag öppnar aggregatet för att ta ett nytt träd så vill inte diametern "nollställa" sig. Kommer upp en ruta med: Fel Diameter. Har övervakningen öppen och ser att givarna reagerar som de ska. Har även haft givarna lösa och kollat. Trodde nämligen först att det var fjädern under givaren som gått sönder. Den ena givaren hade nämligen kommit i otakt med siffrorna i övervakningen.

Efter att ha kollat igenom lite givare och kablar utan att hitta något särskilt, så funkade det igen. Men sen blev det samma fel igen. Matarhjulen hängde sig även i stängt läge. De öppnade sakta om jag använde någon annan funktion och när de öppnat halvvägs så öppnade de sig helt. Provade sen öppna och stänga ett par gånger och det funkade varje gång sen.

Tittar man på övervakningen så har man ju sett när diametergivarna nollställs men det gör de inte längre. Vad är det som ger signal för nytt träd? Trodde det var öppning av matarhjul. Kan det vara något hydraultryck som spökar? Har inte mätt upp några, ska bli måndagens bekymmer. Någon som har några idéer eller kanske vet vad jag ska kolla?

Mvh Mattias



   TS
Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 diameter problem

Fredrik Reuter  
#435611 Hej,
Tilt-upp brukar vara nollningsfunktionen och ett dubbelpip ur datorn.
Fick lite vibbar till glapp i elen annars, utifrån din text.

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 diameter problem

egs595  
#435632 Prova att tryck F9 på tangentbordet, då gör datorn en reset. När den räknat klart se till att hålla in grip/agg öppna ordentligt så att datorn får hitta fullt öppet läge.

Har du kollat så att hjulen verkligen öppnar max?

Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 diameter problem

Banuso  
#435667 Det är inte ett tidfel då? Vet att när de är kallt eller nått kärvar så hinner inte knivarna eller valsarna ( beroende på aggr) öppna helt inom den förbestämda tiden å då kommer ju fel diameter upp. Isf får man gå in i maskinvariablerna å öka på tiden lite, bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 diameter problem

mattias  
#435728 Den öppnar som den ska (tror jag, ska kolla igen imorgon) Det är när pipet ska komma som felmeddelandet kommer upp. Det hände när maskinen var varm, hade kört ett par timmar. En tanke var att den inte öppnade helt, iom att matarhjulen fastnade i stängt läge en gång. Är det tid som bestämmer när den har öppnat helt? Trodde det var när trycket ökade vid ändläge.
Ska prova f9.
Det har hänt innan att fjädern under givaren brustit. Då har den ej räknat ner till noll när aggregatet varit helt öppet. Men då har ju datorn nollat givaren ändå. Nu vill den ej det. Hade lös båda givarna nu och snurrade dem för hand och de funkade.
Ska filma imorgon, blir lättare att förklara.
Mvh Mattias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 diameter problem

mattias  
#436143 Idag funkade det på morgonen men felet kom efter ett tag. Provade F9 och då funkade det igen men bara en kort stund. Såg att det bara var den givaren som kom i otakt som inte nollade. Den andra funkade. Pratade med verkstaden och de gissade på givaren, kabeln eller den röda boxen. Trodde mest på givaren så den byttes och sen funkade det. Har kört några timmar än så länge och inget felmeddelande än.
Så nu hoppas jag detta hjälper någon annan med liknande fel.
Tack för all hjälp.

Mvh Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Logmax 5000 diameter problem

Kristian84  
#436931 Kör en 560 med 5000 på. Är siffrona/talen mellan givarna helt fuckt up? Får skilja max 15 pulser mellan dom. Så stänger du och får 340 på ena ska den andra ligga någonstans mellan 325 och 355. Vad den nollar på tror ja spelar mindre roll, de viktiga är att den nollar. Vi har byt flexkoppling/fjädern 3 gånger på samma givare dom senaste 2 månaderna. Om du är säker på att felet inte är flexkopplingen kabel så är de nog givaren. Tips: när det är kallt ute finns de risk för kondens inne i givarhuset, ha aggregatet stående när ni ställer ner maskinen för kvällen, fick tipset från logmax.

Användarvisningsbild

Re: Logmax 5000 diameter problem

mattias  
#437684 Så här har jag gjort på vänster givare. Hade problem med fukt i huset så bytte oring i locket och satte en gummibit över. Både skärp och hängslen :grin: . Har även delat skyddsplåten här (bakom gummit) så jag slipper ta av accen när jag behöver lyfta upp givaren. Hoppas ni fattar vad jag menar :P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).