Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 57710 visningar 32 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#435380Ok vet du vad motsvarigheten i rött till 562 heter och om den är bättre eller sämre

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
#435383Det vet jag inte. Men det är som sagt enbart färgen och vinkeln på handtaget som skiljer dem åt.. :wink:

Användarvisningsbild

anersimyra  
#435384Men de heter troligen 2260 / 2258.. :-BD

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435385Ok tack vad tycker ni att jag ska behöva betala för den ex moms med 18" och en kedja

TS
Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435386Hur många kedjor behöver man ha och är det någon speciel kedja ni rekommenderar

TS

Hema  
#435387Har du någon skyddsutrustning? Skor, byxor, hjälm osv?

Angående kedja så har jag nämnt x-cutkedjan, finns bara i 1,3 än sålänge, vilket betyder att du får välja en 50cc-såg. Du kommer nog långt med två kedjor, skaffa filutrustning.

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435391Nej jag har ingen mer skyddsutrusning än hjälm

TS
Användarvisningsbild

MartinH  
#435392God morgon Husqvarna1!

Rekommenderar dig starkt att köpa sågskyddsbyxor och sågskyddsskor samt första förband. Bra handskar har man ju oftast redan.
Personligen kör jag inte motorsåg utan skyddsutrustning i skogen och på vedbacken.
Vis av erfarenhet som det heter :smile: .

Sedan är det alltid bra att ha några extra kedjor. Då kan du byta kedjor i skogen och behöver inte hålla på att slipa där.
Väljer du .325 är nog nya X-cut ett bra alternativ.
Tycker det nog kan funka med 1,3 mm till 560/562 också.

Ska du hålla på att jobba en del, som det verkar att du ska göra, kan en kurs rekommenderas. Den tog jag för snart två år sedan, motorsågskörkort A + B, tyckte den var mycket prisvärd.

Lycka till!
MartinH

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435394Har reda tänkt att köpt skydd samtidigt med sågen
det är 3/8. Kedja på 562

TS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Husqvarna1 skrev:Har du med eller utan värme

Uten varme x cut kjeda på mi 560. Når det gjeld 3/8 er det nesten berre 73 lpx å få tak i ellers må du ha stihl kjede. Da ville eg valgt rmc kjede i 3/8 men har egentlig ikkje så mykje greie på stihl sine kjeder. Husqvarna kjem nok snart med fleire egenproduserte kjeder. Til vanlig skogsarbeid i norge/sverige er nok .325 deling klart vanligst. Blir litt som å velga 6.5x55 til jakt, du gjere ingen ting feil da, men for all del 3/8 hobby og 3/8 fuĺlprofil fungere nok det og. Som eg har nevnt før viss du skal ha 6o kubikk sag så ville eg valgt 560 pga lavare vekt og enkelt å skifta noken få deler dersom du vil kjøra 3/8 . Men sjølv om du har ei jonsered sag så ville eg nok godt for ei 50 kubikk sag pga den lavare vekta, det er vel ikkje så mange digre trer du skal ta ned at du ikkje klarer deg med ei på 50 kubikk vel. Synes og at du gjer ein feil med å utelukka stihl. Eg har kjørt både 550 og 261 den nye versjonen. Kortversjonen er at eg likar 261 saga best. Eg gjere vel noke dumt når eg tilføre enda ett alternativ men dersom du har ein nokenlunde oppegåande forhandler i nærheita så ville eg gått for ei 261 uten varme med 13 toms speedcutsverd og x cutkjeda. Eg gjere vel ikkje saken enklare når eg skriv dette her, men med like skarpe kjeder er det ein god del meir krefter i 560 enn 261 eg har brukt begge seinast denne veka. Er og ein temmelig stor forskjell i tyngde. No er det 13 toms på den eine og 15 toms på den andre, men hadde eg berre hatt vekt skulle eg ha veid dei til deg fulltanka med kjeder og sverd på. Blei ett langt innleg dette her tipset fra meg er: er det mest grove trer og mykje kapping, flatt og lettgått terreng gå for 560. Er det meir normale trer opptil 40 - 50 cm sån ca, med meir kvisting gå for 261 eller 550 dersom du vil ha HVA.

Användarvisningsbild

T Landström  
#435406Hade jag varit du hade jag köpte Husqvarna 550 XPG TrioBrake. Den kommer du långt med. Håll kedjan vass och blås rent den med jämna mellanrum så håller sågen länge.
Sedan hade jag köpt en begagnad "storsåg" till sågverket...

Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435409Hur mycket skillnad är det i effekt på en 550 med 18" och en 560 med 18"

TS
Användarvisningsbild

Husqvarna1  
#435410Jag tänkte bar att när jag hittade jonsreden så var 560 ett bra komplement

TS
Användarvisningsbild

T Landström  
Husqvarna1 skrev:Hur mycket skillnad är det i effekt på en 550 med 18" och en 560 med 18"

Frågar du mig så använder jag aldrig längre svärd än 15"
Sitter oftast 13" på...

Användarvisningsbild

Aayden  
Husqvarna1 skrev:Nej jag har ingen mer skyddsutrusning än hjälm

Helt Ärligt Husqvarna1 så rekommenderar jag dig starkt att införskaffa sågskyddsskor/stövlar och Sågskyddsbyxor innan du köper en motorsåg, jag har sett på nära håll en användare som började bli lite trött och den personen sitter i rullstol idag :sad:

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).