Uppvärmning

Ved för panna: Priser och mått

53 inlägg 42510 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#435307 Köpa ved på stjälpmått blir jävligt dyr ved. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435311 Så klart för den som inget fattar. Hälften cirka i råvarukostna, en fjärdedel i maskinkostnader och utrustning och en fjärdedel i lön. Alltså för de som bedriver storskalig verksamhet. För de som bara gör sin årsförbrukning får nog ta av nöjeskontot för att arbeta med sin långved.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Untha  
#435323 @vedproducent: Jag menar inte på att det är orimliga priser. Men för mig och min fru som gör av med ganska mycket ved på ett år så "tjänar" vi ganska mycket på att göra jobbet själva genom att köpa råvaran direkt.
Sen att jag faktiskt tyckte det var riktigt roligt förra året att kapa och klyva själv, det är bara en ren bonus.

Kan det stämma att det går ungefär 40 m3 fub på en timmerbil utan släp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435331 Nej det kan aldrig gå 40 fub på en lastbil utan släp. Ta bredden 2,5 m * längd ca 5, 0 och höjd ca 2,5 m och du får ca 30 m3t vilket blir ca 20 m3f i bästa fall. Väldigt oprecisa siffror.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435336 Nej det går cirka 40 fub på bil och släp. Jag tycker absolut att alla som tycker det är roligt att göra sin ved ska fortsätta göra det. Men de flesta lägger ju kanske ett par veckor på årsveden och lite utrustning har man ju oftast. Så då blir det ju att man jobbar gratis eller belastar nöjeskontot för de flesta. Men inget fel med det!

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#435339 40 kubik har jag hört men skulle tro att man menar travat mått.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435340 Normalt lastar en del tradare ca 40-45 m3fub, men det beror ju på lite närvarhur.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#435343
Vedproducent skrev:Så klart för den som inget fattar. Hälften cirka i råvarukostna, en fjärdedel i maskinkostnader och utrustning och en fjärdedel i lön. Alltså för de som bedriver storskalig verksamhet. För de som bara gör sin årsförbrukning får nog ta av nöjeskontot för att arbeta med sin långved.

Det är klart när man pratar i egen sak .Är i alla fall ocker priser.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435344 Jag kan ju gå in och se på datorn hur mycket som försvinner på objektet när en lastbil hämtar och då rör det sig om ca 43-44 m3fub för en tradare.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

jannee  
#435346 Bredden mellan stolparna är 2.3 meter, men det är inte där problemet ligger, utan VIKTEN.
Hur som helst kan du aldrig få med mer än 15 fastmeter (25 lösmeter) färsk massaved på ett billass.
Be bara chauffören lasta fullt sedan får du/ni mäta upp det. :grin
Har någon gång lastat 30 lösmeter men då har man ett rejält överlass :mrgreen:
Senast redigerad av jannee fre 03 feb 2017, 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435349
Ola63 skrev:Jag kan ju gå in och se på datorn hur mycket som försvinner på objektet när en lastbil hämtar och då rör det sig om ca 43-44 m3fub för en tradare.

Stämmer bra! De bilar som kör 64 ton får med det om det är gran/tall. Lite krokigt löv kan dock vara svårt att få full vikt. Senaste 5 lassen björk har jag 204 fub totalt så det blir knappt 41 fub/lass och det är helt normalt.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435350
röjar kalle skrev:
Vedproducent skrev:Så klart för den som inget fattar. Hälften cirka i råvarukostna, en fjärdedel i maskinkostnader och utrustning och en fjärdedel i lön. Alltså för de som bedriver storskalig verksamhet. För de som bara gör sin årsförbrukning får nog ta av nöjeskontot för att arbeta med sin långved.

Det är klart när man pratar i egen sak .Är i alla fall ocker priser.

Det finns ju alltid de som har avvikande uppfattning men jag tror inte jag skulle sålt slut flera tusen kubik färdig ved långt före Jul för 700 kr m3 stjälpt hemkört om det skulle vara gemene mans uppfattning. Nej tvärtom det visar ju bara att mina priser är för låga.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435353 Ja jag har ju oftast bilar utan kran som kör så dessa siffror blir inte så exakta. Har man inte kran så har man inte hydraulsystem på samma sätt och kan lasta mer. Siffrorna jag ger är mest ett ungefär.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

jannee  
#435359 Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435362
röjar kalle skrev:
Vedproducent skrev:Så klart för den som inget fattar. Hälften cirka i råvarukostna, en fjärdedel i maskinkostnader och utrustning och en fjärdedel i lön. Alltså för de som bedriver storskalig verksamhet. För de som bara gör sin årsförbrukning får nog ta av nöjeskontot för att arbeta med sin långved.

Det är klart när man pratar i egen sak .Är i alla fall ocker priser.

Ja det är klart om man som dig tror att man får hem full bil och släp och betalar för 40 m3 travat så kommer ju saken i ett annat läge. Men då får du läsa på lite mer i tråden för så är det inte riktigt! Nej det är nog bara okunskap bakom det uttalandet men det fattar du nog själv efter ett tag. Om inte annat när du gjort lite ved åt dig själv från din långved :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).