Sågtimmer

Sverige ett prisdike för sågtimmer?

36 inlägg 33070 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434714 Ska läsa men jag ställer mig direkt frågan varför granen är dyrare att frakta än fura?

En lastbil kostar det samma oavsett det som är på flaket.

Nå väl ska läsa så får jag svaret :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

rokon  
#434731 Kan väl tänkas att det beror på att granen i allmänhet växer på låglänta platser varvid bränsleåtgången och tiden för transporten blir högre än för tallen som växer på mer höglänta marker, bara att rulla på efter lastning och snart uppe i hastighet med lastbilen och med mindre gaspådrag.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

bjed0001  
#434758
Engelthon skrev:Ska läsa men jag ställer mig direkt frågan varför granen är dyrare att frakta än fura?

En lastbil kostar det samma oavsett det som är på flaket.

Nå väl ska läsa så får jag svaret :ugeek:


Skillnaden speglar skillnader i medeltransportavstånd. Så skillnaden är att granen transporteras något längre. Kan det vara så att det är fler trädslagsrena gransågverk? Eller procentuellt mer gran i Norrlands inland?

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434762 Stod inget vad de grunnade priserna i. Men läste jag vidare och tänkte efter så väger furan mer än granen så om det är just det som är skillnaden. Att man skulle få med sig mindre fura mot granen.

Jag kan inte säga mot medelpriset på 80kr/fub eftersom det inte fans så mycket om just detta i handlingarna om hur och vad man grundar sig på dessa uppgifter.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

bjed0001  
#434958 Det här avser ju kostnaden för industrin och vad jag vet så betalas det i alla fall här upp i norr utifrån tariff per ton och km laststräcka. Vanligt att man har en tariff för barr (samma för timmer och massa) och en för löv. Alltså kostnaden för att transportera 42 ton FFG 100 km är den samma som 42 ton grantimmer. Det är möjligt att det finns andra sätt att betala men jag är tämligen övertygad om att skillnaden i medel transportkostnad mellan gran/tall är ett resultat av olika medeltransportavstånd. Alltså hur mottagande industri är lokaliserad och ev. skillnader i träslagsblandning över geografin

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434961 Du har rätt i att man får ex 3000kr för ett fullt lass oavsett trädsort. Men om furan är tyngre än granen så blir furan dyrare per fub mot granen.

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

rokon  
#434971 Samma viktgränser gäller oavsett träslag för transport på väg så där kan man ej söka anledning till skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

skogshare  
#434991 Om de tyska timmerpriserna de facto visar sig vara betydligt högre än de svenska för i synnerhet vad vi anser "övergrovt " grantimmer av bra kvalité - ca. 35 cm + - , menar jag att det finns all anledning att diskutera export av detta sortiment från i första hand Sydsverige till tyska sågverk. Detta skulle med fördel kunna ske genom Södras försorg som ett serviceåtagande. Timret skulle kunna då samlas upp vid ett fåtal utlastningsstationer, mätas och lastas ut på järnväg till aktuella mottagare.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434994 Har du priser på vad Tyskarna villig att betala?

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

skogshare  
#434996 Inte mer än vad om framgår av de olika delstatsskogsförvaltningarnas officiella prislistor - som den @Bosse1 bifogat - så det ligger fortfarande framför oss om intresse skulle finnas.

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

skogshare  
#435052 Finns det kustnära sågverk på kontinenten , som betalar bra för " övergrovt " timmer är det förresten säkert billigare att skeppa ut virket via Södras hamnar i Värö, Mörrum och Mönsterås - om Södra är med på noterna - och kanske även från hamnar längre norrut i stället för att transportera det på järnväg.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#435061 Ider är bra. Men södra skulle aldrig exportera en pinne till Tyskland i dag.
Det finns redan avsättning för detta i Sverige.
Sedan är det inte helt smärtfritt och om det handlar endast om grovtimmer som är bara några procent av fångsten så ställer det höga krav på logistiken.
Det krävs 5000fub till en båt och 1200-1300fub till tåg.

Kostnaden för frakten på båten är ca 300kr/fub + hanteringskostnader i hamnarna 100kr/fub

Tåget ligger på ca 400-500kr/ton + hanteringskostnad för lossning och lastning 70kr/fub

Det som tillkommer är väg transporter till och från.

Så det är bara till och börja sälja :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

rokon  
#435075 Jag läste en bok om jordens rikedomar (J Semjonow) för flera år sedan den var skriven i början av 30-talet. Allt som avhandlades gjordes med tillbakablickar och historik.
Om potatisen skrevs det att den var för tung för att transporteras och lämpar sig endast för den lokala marknaden, men nu på senare tid skrev han så har man kommit på en metod att torka potatisen så att nu gör den att transportera, men de hade ännu inte kommit på namnet chips.
Så det är väl därför virket skall sågas torkas kapas hyvlas och fräsas så långt det går innan det skeppas iväg.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#435078 Rokon du har rätt i det avsendet.

Men det finns andra funderingar som jag har.

Varför kan ex Tyskland betala mer för sitt timmer om priset på sågade trävaror är det samma som vi i sverige har?

Sydlänskt timmer är ju inte bättre än Svenskt eller?

Då måste dom ha antingen ha lägre tillverkningskostnader på något sätt eller?

Vi vet att Svenska sågverk inte täljer guld eller har jag fel?

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Hema  
#435110 Det brukar alltid vara mer gynnsamt att förädla slutprodukten på hemmaplan än att sälja råvara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).