Sågtimmer

Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björktimmer

13 inlägg 28548 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björktimmer

Torbjörn Johnsen  
#422146 Runt 2009-2011 verkade lövsågningen i Sverige få en renässans. Inte minst med Södras satsning på två renodlade lövsågverk, IKEAs planer på att såga lövkubb och flera andras ambitioner att utöka sågning av lövstock. Men det som gick upp som en sol föll ner som en pannkaka och efter några års kämpande på den svåra lövträmarknaden bestämde sig Södra för att lägga ner båda sina lövsågverk.

Jag försökte mig på en rundringning för att få en uppfattning om det över huvud taget går att sälja lövstock i södra Sverige. Jag besökte även ett av de sydsvenska lövsågverken, Östra Hult utanför Värnamo. Johan Freij på Danske Bank tog upp lövsågverkssituationen i en krönika för någon vecka sedan (kan inte hitta länken) och beskrev situationen på ett liknande sätt som det jag fick från flera av sågverken: Det är jobbigt nu men det är inte helt nattsvart!

Även om Sågkapaciteten för löv har dragits ner drastiskt så går det fortfarande att sälja timmer av björk och ek för den som har vettiga kvalitéer. Har björkstockarna dessutom vuxit någonstans i Svealands goda björkregioner så går det fortfarande ganska bra att sälja sitt lövtimmer. Däremot verkar det vara gonatt och adjö för sågning av bok. Finns det någon här på forumet som vet om något sågverk som sågar bok idag? Ekstock finns det fortfarande viss efterfrågan på, framför allt till golvindustrin.

En av de största kvarvarande lövsågverken är Vanhälls såg i Dalarna (Smedjebacken). De sågar runt 20 000 m3 per år och köper främst in björkstock från andra virkesköpare men kan även köpa direkt från privatskogsägare. I Östra Ämtervik finns Bäckalunds lövsåg som sågar 3-4000 m3 björk i en relativt ny såglinje och i Sollebrunn i Västra Götaland sågas det fortfarande björkstock och en del annat löv, ca 2000 m3 per år.

Jag hälsade på Bengt Persson som driver lövsågverket Östra Hults Elsåg tidigare i höstas för att få lite mer information om hur det ser ut här i södra Sverige efter att Södra har lagt ner sin lövsågning. Östra hult köper in runt 8-10 000 kbm lövstock per år och de kommer nu även att köpa en del virke från Södra. Bengt säger att det är bekymmersamt att få avsättning för björk och annat löv till vettiga priser. Det finns stor efterfrågan i många länder som t ex Kina men Ryssland flödar marknaden med billiga lövträvaror och det går inte att sälja virke till dessa priser. Det virke som sågas i Östra Hult går främst till svenska användare inom möbel- och snickerisektorn där framför allt efterfrågan från möbelsidan ser ut att bli allt svagare. Tyvärr så var det stopp i maskineriet dagen jag besökte Östra Hult så jag har varken bilder eller film från sågningen men jag ska göra ett nytt försök inom kort när jag har vägarna åt det hållet. Här kommer några bilder från Ötra hult:

1481101253_img_1228.jpg


1481101253_img_1226.jpg


1481101253_img_1224.jpg


1481101253_img_1223.jpg


1481101178_img_1229.jpg


En intressant aktör på lövtimmermarknaden är Specialvirke AB som grundades av Bengt Bjurbäck i Värmland. Nu drivs företaget av Anders Carlsson i Skåne tillsammans med grundaren Bengt och andra medarbetare och deras specialité är främst virkestransporter och logistik. De köper också mycket sågstock av främst gran i Mellansverige för leverans till sågverk längre söderut i landet. Stamblock från Värmland är en specialité där de ofta synar ut virket på rot innan avverkning för att maximera virkesvärdet.

1481101178_img_1238.jpg


Specialvirke kan enligt Anders köpa björkstock i relativt små poster (ner mot 10 m3fub) förutsatt att kvalitén är den rätta. Främst vill de i så fall köpa björkstock från det mellansvenska ”björkbältet”. Specialvirke kan även köpa mindre partier av al eller andra lövträd. De har ett väletablerat kontaktnät med de flesta som sågar löv idag och vet vad som går att avsätta. Här finns en beskrivning av Specialvirkes kvalitetskrav för sågtimmer av björk och al.

Lövsågverkssituationen kan ju onekligen kännas ganska hopplös och i otakt med skogsbruket. Vi sparar allt mer löv i skogen och lövandelen ökar i alla beståndsåldrar. Samtidigt så minskar efterfrågan på lövtimmer och för boken verkar det i stort som marknaden är heldöd bortsett från någon enstaka stock som blir parkettgolv. Trots detta har det ändå funnits viss optimism hos flera av de jag pratat med och en inställning att det ”gäller att övervintra” tills marknaden efterfrågar trä och ljusa trädslag igen. Frågan är bara vem som ska såga lövvirket då om det inte sker någon föryngring eller expansion i den här sektorn?

En joker i det här kan kanske vara en småskaligare förädling med mindre sågar. Det görs en del sågning idag av mindre ”byasågar” eller gårdssågar idag och det kanske går att utveckla för den som är driftig och marknadskunnig? Det skulle vara intressant att få mer info om sådana aktörer från er som vet och känner till lokala aktörer.

(Jag har sökt representanter från Södra vid flera tillfällen för att få en bild av hur/om de kan ta hand om lövtimmer från sina medlemmar men jag har inte lyckats komma i kontakt med ansvariga personer.)



   TS
Avatar Fallback

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

isteskog  
#422169 Björkträ Timber i Norränge, Arbrå är en stor köpare av björktimmer i Hälsingland. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

alias  
#422172 Blev lite nyfiken på vad som egentligen menas med "Svealands goda björkregioner" "det mellansvenska björkbältet"?

Kan inte dra mig till minnes att jag hört det som ett begrepp tidigare.

Bygger det på bra genetiskt material som ger raka och finkvistiga stammar, eller är det de biologiska betingelserna i området eller är det tradition av att producera och förädla björktimmer lokalt som avses?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Torbjörn Johnsen  
#422179
alias skrev:Blev lite nyfiken på vad som egentligen menas med "Svealands goda björkregioner" "det mellansvenska björkbältet"?

Kan inte dra mig till minnes att jag hört det som ett begrepp tidigare.


Jag har inte full koll på vad som är orsak och verkan när det gäller den goda björkkvalitén i delar av Mellansverige men jag tror att det kan vara en kombination av både genetiskt material och klimat- & växtbetingelser. Helt klart är att det finns ett område i landet som sträcker sig från västra Värmland och österut/norrut in i södra Norrland, där björken både växer bättre och har bättre kvalité än i andra delar av landet. Jag tror också att det i första hand är vårtbjörken som avses, i alla fall när det gäller produktion. Den här delen av landet ligger ju i samma geografiska läge när det gäller breddgrad som Finlands fina björkskogar så det kanske finns något samband där? Det skulle onekligen vara lite intressant att veta mer om det här. Det kanske finns någon på forumet som har kunskap att bidra med?

Min högst personliga uppfattning är att man i de flesta delar av Götaland sällan ser björkar som är lika raka som man gör längre upp i landet. Sen tycker jag också att björkarna är vitare norröver men det i sig påverkar ju knappast varken kvalité eller tillväxt. Men det kanske är ett symtom på att björken har det bra?

Tyvärr har ju varken förädling eller skötsel av björk varit någon svensk paradgren men jag är säker på att våra vänner i öst kan bidra här :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

halvproffs  
#422196 Kanonbra reportage! Roligt att få lite inblick i en lite dold verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

svenssons  
#422198 En liten aktör men, Kyrkås såg. Mellan Sollebrunn och Nossebro, västra Götaland. Vet inte så mycket... köpt en del bakved ibland. Björk, alm och nån ek.

Avatar Fallback

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

torpöbo  
#422204 Österbymo Trävaru sågar enbart löv mig veterligen.

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422206
torpöbo skrev:Österbymo Trävaru sågar enbart löv mig veterligen.

Det är Ek som gäller där.

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Torbjörn Johnsen  
#422207 @torpöbo Jo det stämmer. Österbymo heter numera Almo Hardwood AB och sågar enbart ek i Österbymo. Bolaget äger även ett lövsågverk i Lettland där de sågar björk. Peter Blom på Almo var en av de som ändå andades lite framtidshopp. Att det kommer en efterfrågan på ljusa lövträslag, förr eller senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422209
Torbjörn Johnsen skrev:(Jag har sökt representanter från Södra vid flera tillfällen för att få en bild av hur/om de kan ta hand om lövtimmer från sina medlemmar men jag har inte lyckats komma i kontakt med ansvariga personer.)


Jo de verkar vara lite svåra att få tag på, representanter för Vimmerby kommun har varit på besök i sågen i Djursdala idag och de har inte heller fått tag i någon ansvarig på Södra. Man kan ju börja undra om Södras kontor i Växjö står obemannat. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Grävan  
#422436 Intressant artikel!

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

skogshare  
#434834 Har du varit i kontakt med Junckers Industrier A/S i Danmark ? De var åtminstone tidigare stora avnämare av bok.

Användarvisningsbild

Re: Nattsvart för lövsågverken men det går att sälja björkti

Kornell  
#434939 Skättilljunga sågverk, 2mil söder om Kristianstad sågar bok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).