Trädfällning (arborist)

Hur skör blir björken?

19 inlägg 12119 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur skör blir björken?

Blivande snickare  
#432295 Märkte samma med en tall för nån dag sen.
Avkapad 5 meter upp i somras så ingen krona men trots brytjärn och en för tunn brytmån stod den kvar å lutade 45° utan nåt stöd :shock:
Först när jag reduserat brytmånen till nära på obefintlig gav den sig. Men den tunna (kanske 5-7 millimeter) brytmånen höll å andra sidan ända ner i marken tills rotändan studsade upp.
Riktskäret cirka 1/3 in, ingen lutning, jämn brytmån förutom en insågning i mitten för att svärdslängden säkert skulle räcka till. Temperaturen någon minus.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

tonyW  
#432423 Tack för alla tips. Väntade tills igår då det var runt nollan. Liten vinsch och kilar behövdes - rejält trögt trots 2 cm gångjärn... Föll rätt - endast en blodhägg som blev hårt beskuren... :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur skör blir björken?

Elfving  
#432454 Har kapat upp en vindfälld björk och lagt på hög i 35cm bitar. Björken är frisk och var 45 cm i diameter vid stubben och jag tänker mig få tillfälle att klyva denna med yxa någon kall vinterdag framöver! Hoppas få -20 ett par dagar för att få utvärdera hur mycket mer lättkluvet det blir!
Att klyva dylikt med yxa fram på vårsidan när det torkat en smula är troligen betydligt besvärligare.

Användarvisningsbild

Re: Hur skör blir björken?

MartinH  
#434889 Det är visst inte så bra att vänta för länge med att klyva björken, åtminstone inte på vår och sommar och varma höstdagar. Nu på vintern har det väl inte lika stor betydelse om man väntar ett tag antar jag.
Tydligen är det så att björken bildar någon typ av slem inuti om den inte får börja torka med en gång, och då går det aldrig att få den riktigt torr.
Läste det i boken "Ved - allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ" av Lars Mytting. En bok som jag kan rekommendera.

Annars är det väl så med veden att den värmer minst två gånger... :grin: .

Med vänlig hälsning!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).