Avverkning (slutavverkning)

Manuell slutavverkning 1

26 inlägg 13566 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell slutavverkning 1

halvproffs  
#434328 Fel ordning på bilderna egentligen men ni kanske har överseende med detta.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 1

isteskog  
#434364 Precisionsfällning med andra ord! Ska bli spännande att höra om något år hur det går med granunderväxten. Om den sätter fart eller torkar ..... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

Vardon  
#434367 Ser bra ut, roligt att hugga grovt sällan man gör det.

Fast jag hade ville sett bilden när vagnen klättrat upp i tallen.....

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

Seb macahan  
#434370 Hur stort är skiftet du ska hugga, hur mycket tror du att där står? Och hur lång tid (timmar) beräknar du att lägga?
Återkom gärna med utfall och teori. Har själv funderat på o ge mig på en liten avv någon gång men aldrig riktigt vågat pga tiden.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

halvproffs  
#434397 Isteskog; Blir intressant att se hur det förlöper. Kan ju bli ljuschock men tror inte det.

Vardon; Hann inte :surp:

Seb;2,2ha är det och jag tror att det är runt 450fub.När det är klart för i vinter (snart hoppas jag) kommer beräkningar på tiden och volymer från inmätning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 1

husqvarna_med_sthil  
#434420 Ah..det där är roligt ! Bra tråd !

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 1

haggloader  
#434507 Gran är ett typiskt sekundärträd, du har inte funderat att också avverka granunderväxten och ånyo etablera tall?

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

magnusbygg  
#434508 Det är riktigt roligt att både se det "växa" fram, och att planera en slutavverkning. Jag gjorde en, direkt efter gymnasiet ihop med en gubbe i 80 års åldern, alltså av den gamla stammen.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

magnusbygg  
#434509
magnusbygg skrev:Det är riktigt roligt att både se det "växa" fram, och att planera en slutavverkning. Jag gjorde en, direkt efter gymnasiet ihop med en gubbe i 80 års åldern, alltså av den gamla stammen.

Han högg i kavaj o gummistövlar och där kom jag med full mundering och nyutexaminerad! Men skoj hade vi!

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

halvproffs  
#434516 Det går inte lika fort nu som för 30 år sen men det är nog lika bra det. Ibland är jag trött när det är kväller :mrgreen: Timmerstödan är nu ca 35m lång och 2,5 m hög. Stamblock och grovtall finns det 50 fub framkört nu. Ca en tredjedel kvar att hugga. Jag tog bilder på det också men datorn tycker att dom inte är tillgängliga. Vet någon varför?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

ananders  
#434530 Rolig huggning och med den storleken på tallarna blir det fort kubik av det.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

Torbjörn Johnsen  
#434532 Härligt att hugga slutavverkning i sån fin tall! Ser fram mot att se bilderna på stamblockshögen. Det skulle vara intressant att sen även få veta vad snittpriset per m3fub blir för timret när man hugger ett sådant här bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

halvproffs  
#434539 Kommer att redogöra för allting när det är klart. Det är verkligen en annorlunda slutavverkning också. Inte så lätt att lägga kronorna på körvägen när dom är så långa. Granarna under har toppskott på en halvmeter. Kanske blir ännu längre när dom slipper konkurensen från tallarna. Lite tall kommer att sparas då jag är certifierad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

anersimyra  
#434540
1485885959_img_1010.jpg
:mrgreen: :mrgreen:
halvproffs skrev:Fel ordning på bilderna egentligen men ni kanske har överseende med detta.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 1

halvproffs  
#434832 Nytt försök att få in bilderna. Nytagna kort idag och då gick det bra som var omöjligt igår. Jaja, dessa ettor o nollor som spökar alldeles för ofta.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).