Motorsåg och handhållet

Behöver man verkligen motorsågs byxor

34 inlägg 18776 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Larsi  
#434197 Jag har en bekant som envisades med att inte ha skyddsbyxor
Han klarade att köra motorsåg i 35 år utan att såga något vidare i benen. Bara lite trasiga gummistövlar och arbetsbyxor Hans fru och vänner försökte påverka att han skulle köpa men icke, det behövs ej sa han.
Tyvärr sågade han sej i knät för något år sedan med gips och kryckor i flera månader
Nu startar han inte motorsågen på vedbacken utan de nyinköpta byxorna
Tragiskt att många inte fattar att man kan skada sej på sågen

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

hfab  
#434253 En sågkedja ger riktigt stygga sår.
TS kan gått och väl lägga 3500 på ett par byxor och köpa en begagnad husqvarna 346, istället för att köpa en ny 60 kubikare.
Då blir kostnaden lägre och arbetet effektivare.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434255 Håller med. Det mest kostnadsffektiva jag har investerat i är proffsbyxor och kängor. Betalar sig mycket snabbare än en dyr såg. Man orkar köra längre och gör minde misstag.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

eqlazer  
#434263 Tror det redan påtalats, med byxor som finns idag så behöver man inte alls känna sig begränsad och det är en billig livförsäkring.
Tex modeller med stretch är mycket trevliga att ha på sig och det är inga problem att gå ner på knä (inte byxorna som begränsar iaf...) om man nu tycker att skyddsbyxor var tjocka och klumpiga förr.
Jag själv som lång och smal har ett par extra långa HQ technical som är mycket bekväma.

Hitta ett par som du känner passar bra, de ska inte få vara orsak till att du går ut och sågar utan byxor. "Jag ska bara" kan snabbt sluta olyckligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).