Öppna kategorin

Olycka i skogen

132 inlägg 45840 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

axwell  
#434190
tallen100 skrev:Absolut det finns inget säkrare än vajerkran :-BD

Vajert Tallen, du är träffsäkerheten själv :lol:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434210
tallen100 skrev:Absolut det finns inget säkrare än vajerkran :-BD


Japp, eftersom jag har klarat mig utan att skadats så är det ofarligt och arbetstekniken är jättesäker!! :ugeek:

Det är ju så alla som tror att man jobbar säkert bara för att man råkat överleva till pension resonerar. :roll:

Men precis som med motorsåg så gäller det att jobba säkert i bägge fallen, och eftersom det är tillräckligt ofarligt för de flesta för att man skall kunna överleva utan allt för mycket tur, så går det inte att bedöma utifrån en persons överlevnad om det var säkert eller ej hur de arbetade. "Jag har rökt och supit och blivit 90 år!" är ju det klassiska argumentet för att det är ofarligt att röka och dricka.

(Undrar varför @Tallen1000 alltid tjatar om vajerkran? Det påverkar inte riskerna med motorsågen det minsta.)

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434215
Mangan skrev:
(Undrar varför Tallen1000 alltid tjatar om vajerkran? Det påverkar inte riskerna med motorsågen det minsta.)

Tja det är svårt att utelämna vajerkranen när "vissa" pratar säkerhet, risker och felaktiga arbetsmetoder,
eller är enda faran med att vara i skogen motorsågen? :roll:

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434216
Mangan skrev:
Men precis som med motorsåg så gäller det att jobba säkert i bägge fallen, och eftersom det är tillräckligt ofarligt för de flesta för att man skall kunna överleva utan allt för mycket tur, så går det inte att bedöma utifrån en persons överlevnad om det var säkert eller ej hur de arbetade.

Nä, det är väl bara "skrivbordsnissarna" på säker skog som vet hur ett träd ska fällas och klarar att lära ut det på ett par dar, sen är det bara att köra på.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Blivande snickare  
#434217
tallen100 skrev:
Mangan skrev:
(Undrar varför Tallen1000 alltid tjatar om vajerkran? Det påverkar inte riskerna med motorsågen det minsta.)

Tja det är svårt att utelämna vajerkranen när "vissa" pratar säkerhet, risker och felaktiga arbetsmetoder,
eller är enda faran med att vara i skogen motorsågen? :roll:

Absolut inte. Men motorsågen är den faran som diskuteras i denna tråden[emoji2]

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

axwell  
#434221
Blivande snickare skrev:Absolut inte. Men motorsågen är den faran som diskuteras i denna tråden[emoji2]


@Blivande snickare Nu har jag läst igenom tråden och där hittar jag inte ordet "motorsåg" i olyckrapporteringen, däremot "traktor".

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434223
tallen100 skrev:
Mangan skrev:
(Undrar varför Tallen1000 alltid tjatar om vajerkran? Det påverkar inte riskerna med motorsågen det minsta.)

Tja det är svårt att utelämna vajerkranen när "vissa" pratar säkerhet, risker och felaktiga arbetsmetoder,
eller är enda faran med att vara i skogen motorsågen? :roll:


Varför är det svårt att utelämna vajerkranen om "vissa" pratar om risker med motorsågsarbete (som den här tråden gör tex)?

Om du vill diskutera säkra arbetsmetoder med vajerkran, så är jag gärna med. Men för de som använder motorsåg gör det inte saken bättre eller sämre.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Blivande snickare  
#434225
axwell skrev:
Blivande snickare skrev:Absolut inte. Men motorsågen är den faran som diskuteras i denna tråden[emoji2]


Blivande snickare Nu har jag läst igenom tråden och där hittar jag inte ordet "motorsåg" i olyckrapporteringen, däremot "traktor".


Jag förstår det som att han fällt trädet (med motorsåg troligtvis) å blivit under det. Sedan har räddningsmanskapet använt mannens traktor för att transportera honom ut till vägen.
Traktorn var inte inblandad i olyckan eller förstår jag fel? :oops:

Menar alltså artikeln i första inlägget i den här tråden.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434226 Från början diskuterades olycka, sen halkade det in på att jobba på rätt sätt och säkerhet, där iaf jag anser att lunning, lastning, utkörning o.s.v är lika viktiga att tänka på som själva huggningen när det gäller säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434227
Mangan skrev:
tallen100 skrev:
Varför är det svårt att utelämna vajerkranen om "vissa" pratar om risker med motorsågsarbete (som den här tråden gör tex)?
.

För att vajerkranen används till lika många träd som du fäller, eller är det bara viktigt med säkerheten vid en del av skogsarbetet :roll:
Och du skrev inte ett ord om motorsågen, bara att du kunde fortsätta jobba som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

axwell  
#434230
Blivande snickare skrev:Jag förstår det som att han fällt trädet (med motorsåg troligtvis) å blivit under det. Sedan har räddningsmanskapet använt mannens traktor för att transportera honom ut till vägen.
Traktorn var inte inblandad i olyckan eller förstår jag fel? :oops:

Menar alltså artikeln i första inlägget i den här tråden.


Om en motorsåg har varit direkt inblandad i olycksförloppet framgår inte, så kan det vara men det finns mycket annat som kan gå på tok.
Om nån forummedlem :oops: mot förmodan fällt fast ett större träd i en klykig björk så kan man inte lägga skulden på motorsågen om trädet sen ramlat ner och ställt till det.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434231 Såklart inte, men vi måste väl kunna diskutera motorsågarbete för sig och körning för sig och rökning för sig etc...?

De som varken röker eller kör vajerkran kan ändå dra nytt av säkerhetsdiskussioner kring motorsåg.

Precis som med motoråg finns det säkra och mindre säkra sätt att jobba på oavsett vad man håller på med, håller du inte med? Och det finns de somnar hållit på hela livet med mindre säkra arbetsmetoder och ändå överlevt, det är därför jag menar att "funkade för mig" inte kan vara en bra måstock på säkerhet i arbete.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

jannee  
#434232 Visst kan det hända olyckor vid användning av en vajerkran.
Vänd i stället på det hela, hur många farliga situationer kan man inte undvika när man har tillgång till en vajerkran.
Träd som hänger, ligger i spänn eller vindfällebråtar som man löser med sin enkla vajerkran :grin:
Man måste fälla ett träd över ett dike/surhål eller stenmoras, ja då kvistar man det man lätt kommer åt därefter drar man till sig trädet med vajerkranen.
Näst efter motorsågen är vajerspelet den bästa uppfinningen och hjälpmedlet. :!:
Självklart har man klämt sig lite då och då med "hjälp" av vajerspelet - blir oftare desto äldre man blir :oops: , men utan vill jag inte vara.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

r93  
#434241 Nja, jag håller nog hydrauliken som större uppfinning.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Danneman12  
#434249 Instämmer till fullo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).