Avverkning (slutavverkning)

Gammal gran

13 inlägg 6631 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal gran

Mojjen88  
#434015 Hej allihopa. Jag tänker avverka ca 4 ha 140 -160 årig granskog,beräknad volym ca 800 -900 kbm, avdelningarna ligger en bit ifrån varandra på samma skifte. Skogen som jag övertog för 5 år sedan bestod av större delen averkningsmoget. Det jag gör nu är tvunget pga vissa barkborreangrepp +torkskador i luckor efter dom 2 stormarna för några år sen. Problemet är ju att man känner sig jagad när man ser att skogen faller i kvalitet, resterande skog på samma skifte är nästan lika gammal, men för att fördela ut avverkningarna över tid skulle man om nåt år kunna gallra resterande? O isåfall hur länge har man då på sig innan det som står kvar börjar krackelera?Tyvärr inte så mycket Tall heller att spara, då vore det ju lättare. Sen är det ju en viss rädsla med att avverkningsanmäla den här typen av skog också tyvärr B-)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Gammal gran

isteskog  
#434099 Gallra inte så där gammal gran. Troligtvis skyndar du bara på barkborren och torrträden. Avverka skogen snarast är mitt råd. :geek:

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

rikard_e  
#434107 Håller med ovanstående. Gallra ej så gammal skog.
Det är dags att slutavverka.

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

Mojjen88  
#434153 Ja ni har nog rätt, tanken var bara att försöka sprida ut avverkningarna lite över några år.o minska intresset o risken för statliga ingrepp . Men kanske bättre att låta det stå orört tills man slår till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal gran

jannee  
#434155 Börja med den skogen som är mot nordost, 1/2 ha årligen så behöver du inte bekymra dig över ss. Avverkar du dessutom i avlånga remsor kan du även slippa plantera, blir inte sällan självföryngring.
Nackdelen är att du förlorar några år i tillväxt och ej heller får den mer snabbväxande granen som odlats fram. Kan skilja så mycket som 20 % i tillväxt mot den sorten du i dag har.

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

isteskog  
#434161 Nja, Jannee! Du får inte göra ett nytt hygge dikt mot ett gammalt hygge som ej är beskogat om arealen överstiger 0,5 ha. Det går nog en 5-10 år beroende på bonitet innan du kan göra ett nytt hygge dikt mot ett gammalt, iaf om du ska lita på självföryngring. Städa hellre bort torrträd och gamla vindfällen och avverkningsanmäl hela arealen samtidigt. Borde kunna ge mer slantar över med ett större utbud än många små ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

Mojjen88  
#434176 Vindfällena efter stormarna är bortstädade som tur är, Kommer nog att avverkningsanmäla 4ha o hoppas att dom inte orkar åka ut, får väl beta av resten efterhand sen. Men vad gör man om det blir stoppat? Är det kört då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal gran

isteskog  
#434199 Varför tror du det ska bli stoppat? Har du lavskrikor i skogen ...... :???:

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

Mojjen88  
#434200 Kanske är överdrivet nojig bara, var inköparen som påtalade risken :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434212 Vilken del av landet ligger det?

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

Mojjen88  
#434220 Hälsingland

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal gran

axwell  
#434224
Mojjen88 skrev:Hälsingland


Ajdå 🤦‍♂️

Avatar Fallback

Re: Gammal gran

hfab  
#434243
axwell skrev:
Mojjen88 skrev:Hälsingland


Ajdå 🤦‍♂️

Solstickan?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).