Öppna kategorin

Olycka i skogen

132 inlägg 45843 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Umea  
#433953 Så oerhört tragiskt !

Tankarna går till den skadade och till den omkomne och deras anhöriga.

Va rädd om er och ta vara på Livet man vet aldrig när det tar slut !

Hälsningar från Umeå

Elmia
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Amatörhuggare 62  
#433965 Håller med Umeå

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Hema  
#434024 Kanske inte ett passande inlägg, men det är oftast personer i övre pensionsåldern som man läser om, som omkommit i skogen. Det har talats om att de inte har samma utbildning och säkerhetstänk som oss yngre osv. Men har de klarat sig i minst en halvs mansålder på sitt sätt, så kanske det finns andra anledningar till att det blir som det blir. Har man nått 80år, så har man nog kommit i kontakt med åldersomsorgen och kanske bestämt sig för att här ska jag inte hamna?

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434035 Hema! Du menar alltså att de begår självmord med berått mod?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 29 jan 2017, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

hlb  
#434039 Jag som snart fyller 73 tycker: Alla hamnar vi till sist i trälådan, men vägen dit kan vara olika angenäm. Jag är i skogen varje dag och skulle mina anhöriga hitta mig, vet de att min väg har varit sagolikt fin. Försiktig är jag ändå. Jag måste ju hinna med många Ha gallring ännu.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

jannee  
#434048 Felet med oss äldre är att vanan/rutinen som vi en gång haft är avtagande. Sysslar man inte dagligen med skogsarbete blir man automatiskt mindre skicklig (jämför med bilkörning). Framförallt blir man mindre rörlig, man hinner m.a.o. inte med att göra vad man tänkt göra.
Säkerhetstänkandet finns oftast kvar men man hinner inte, man är klumpig/fumlig. Man ser oftast sämre, lite svårare att bedöma hur trädet kan komma att bete sig vid fällningen.
Det stora problemet är att man själv inte inser att man inte har kvar de färdigheter man en gång besatt.
Man har inte en aning om vilken fara man utsätter sig för eftersom man "bara" blivit gammal med allt vad det nu innebär.
Säg till någon att han/hon numera är en olämplig bilförare, sak samma till en skogsägare att han är olämplig i skogen = en evig ovän.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Hema  
#434051
Niking skrev:Hema! Du menar alltså att de begår självmord med berått mod?
/Niklas

Se det mer som en filosofisk fråga. Lika mycket som de gillar livet, lika lite ser de fram emot ålderdomshemmet. Jag hävdar inte att någon gjort det, men jag önksar hellre sluta mina dagar på äldre dar knall fall, än slangar i kroppen full av medicinering.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Hema  
#434052
jannee skrev:Felet med oss äldre är att vanan/rutinen som vi en gång haft är avtagande. Sysslar man inte dagligen med skogsarbete blir man automatiskt mindre skicklig (jämför med bilkörning). Framförallt blir man mindre rörlig, man hinner m.a.o. inte med att göra vad man tänkt göra.
Säkerhetstänkandet finns oftast kvar men man hinner inte, man är klumpig/fumlig. Man ser oftast sämre, lite svårare att bedöma hur trädet kan komma att bete sig vid fällningen.
Det stora problemet är att man själv inte inser att man inte har kvar de färdigheter man en gång besatt.
Man har inte en aning om vilken fara man utsätter sig för eftersom man "bara" blivit gammal med allt vad det nu innebär.
Säg till någon att han/hon numera är en olämplig bilförare, sak samma till en skogsägare att han är olämplig i skogen = en evig ovän.

Ja det ligger väldigt mycket sanning i det, vi får kanske trots allt hoppas på självkörande bilar.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434055
Hema skrev:
Niking skrev:Hema! Du menar alltså att de begår självmord med berått mod?
/Niklas

Se det mer som en filosofisk fråga. Lika mycket som de gillar livet, lika lite ser de fram emot ålderdomshemmet. Jag hävdar inte att någon gjort det, men jag önksar hellre sluta mina dagar på äldre dar knall fall, än slangar i kroppen full av medicinering.

Själv skulle jag tro att det snarare har med ålder att göra. Att de inte inser att de t.ex. inte är runt 60 år längre utan bortåt 80 år, med allt vad det innebär.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

hlb  
#434072 Skulle tro att det är övervikt för pensionärer bland de som är ute och kör manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

anersimyra  
#434084 80 eller 20 spelar ingen roll när den " stora olyckan " är framme, det går såpass fort att man inte hinner reagera innan det är för sent.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434086 Det är väl helt enkelt så att reflexerna är långsammare på äldre personer, inte lika raska i benen, sämre balans o.s.v,
det har knappast med dålig "utbildning" att göra.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

hinowa  
#434092 Ja sanna ord Tallen!
Och så är det synen och envisheten har många som har klarat sig hela livet utan hjälp.
Så tråkigt när det händer,hoppas det går bra!Och tur att han kom åt mobiltelefonen!

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434144 Precis, anledning till att folk dör i skogen är absolut inte att de jobbar på fel sätt. Det är skönt, för det betyder att jag kan fortsätta som jag alltid gjort. :-BD

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

tallen100  
#434184 Absolut det finns inget säkrare än vajerkran :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).