Gallring

Vad tycks om insticksvägar

13 inlägg 5665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tycks om insticksvägar

triumph  
#43392 Vad tycker ni skördarförare om insticksvägar?
Ska snitsla upp väg i ett par bestånd och på ett par ställen måste det bli så att jag får göra en "återvändsgränd" (ca 50-70m). Givetvis fattar jag att det är smidigare och efftektivare att kunna köra runt och slippa backa. Men om det inte går att lösa på annat sätt, är det en skördarförares hatobjekt nr:1 med återvändsgränder eller gå det att stå ut med? Jag ska själv köra ut virket med egen traktor och griplastarvagn så körningen i återvändsgränden drabbar bara mig själv.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad tycks om insticksvägar

masterchief  
#43393 Inget man skyr som pesten 8)
Ofta tillåter inte terrängen andra alternativ.
Som grundregel ska man försöka ha vägar som ansluter i bägge ändar.
Det skördare gillar minst är en backväg som går brant nedför, dels är det lite bökigare att hugga nedförslut om det är brant, dels om det är riktigt brant så kanske inte maskinen kan backa tillbaka då skördare ofta har bäst balans för att köra framåt/uppåt.

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

orre  
#43399
triumph skrev:Vad tycker ni skördarförare om insticksvägar?
Ska snitsla upp väg i ett par bestånd och på ett par ställen måste det bli så att jag får göra en "återvändsgränd" (ca 50-70m). Givetvis fattar jag att det är smidigare och efftektivare att kunna köra runt och slippa backa. Men om det inte går att lösa på annat sätt, är det en skördarförares hatobjekt nr:1 med återvändsgränder eller gå det att stå ut med? Jag ska själv köra ut virket med egen traktor och griplastarvagn så körningen i återvändsgränden drabbar bara mig själv.


Käns bökigare att backa med traktor och huggarvagn än en skotare.....

Användarvisningsbild

Re: Vad tycks om insticksvägar

Pidden  
#60923 Jag som skördarpilot har inga större problem med backvägar, bara det inte blir för många kortingar (10-25) meter. Då tror jag nästan att skotarförarna har större problem eller rättare sagt tycker att det blir jobbigt. Har själv skotat några 2agallringar med rätt mycket backvägar och det blir ganska drygt efter ett tag. men som med allt annat är det bara att bita ihop. man kan ju inte alltid ha vägar som går runt eller ihop. ÄR terrängen för bråkig så är det enklare att göra backvägar.

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

Torgny  
#136500 som skotarförare kan man väl säga att det sämsta med backvägar är att man ibland inte vet att det är en backväg utan får en "glad" överaskning när det inte går att vända men problem är till för att lösas

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136543 Med gps slipper ni det problemet till stor del.
När vi stickvägsplanerar så hänger vi tre snitselband i början av backvägen då vet skotaren om det är backväg eller ej,kör man oplanerat och utan gps så kan det bli lite tråkigare när man kommer in på en backväg med fullt lass.

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136548 Aldrig mer gps skördare i min skog. Då sitter dom och glor på sin skärm och tittar vare sig på beståndet eller terrängen. Vi skotning så backar man in alla vägar tills man sett om det är rundkörning. Det är lättare att lasta på väg bakåt. I alla fall tills man har halvlass

Användarvisningsbild

Re: Vad tycks om insticksvägar

masterchief  
#136551 GPS är kanonbra och spar en del missförstånd och överträdelser, sedan bör det vara plant som en pannkaka om man ska skippa GPSen o köra oplanerat.
Sedan sitter vi maskinförare inte o glor hela tiden på kartan, dem klickar man upp o ned vid behov, går inge bra o hugga med den uppe iom apteringsskärmen stängs ned då.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycks om insticksvägar

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136558
masterchief skrev: går inge bra o hugga med den uppe iom apteringsskärmen stängs ned då.

Kör man TJ/JD så kommer kartan fram när man förflyttar sig å apt. programmet kommer upp när man ansätter ett träd å kapar. Inte så dumt,hälsa det till dom på dasa :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136569
Skogsola skrev:Aldrig mer gps skördare i min skog. Då sitter dom och glor på sin skärm och tittar vare sig på beståndet eller terrängen. Vi skotning så backar man in alla vägar tills man sett om det är rundkörning. Det är lättare att lasta på väg bakåt. I alla fall tills man har halvlass


Gps i kombintion med snitslar är kanon.
Vi har bitvis mycket stenig mark där vi kör och där är det inte att tänka på att köra oplanerat,är det platt som tex en tall mo så behövs inga snitselband.
Du generaliserar kraftigt när du säger att vi bara sitter och glor på gpsen.
Mitt maskinlag använder gpsen väldigt mycket i och med att vi kör med Timbernavi logistik där vi via gpsen för över skördarens produktion till skotaren och på så vis blir det inget missat virke.
Bra va?

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

Torgny  
#136590 använder min jakt gps som hjälp o det förenklar bara det lilla , har tyvärr gammal maskin utan dator o gps o skördaren är inte så ny den heller men skördarföraren lägger en stock över backvägarna också ett sätt att brätta vad som väntar

Avatar Fallback

Re: Vad tycks om insticksvägar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136599 Beroende på förare och omständigheter så varierar det förstås. Men de jag hade i vinter under mörkaste och snöigaste perioden ordnade till en labyrint utan dess like. De får minst ett års avstängning.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycks om insticksvägar

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136800
Kenneth skrev:
masterchief skrev: går inge bra o hugga med den uppe iom apteringsskärmen stängs ned då.

Kör man TJ/JD så kommer kartan fram när man förflyttar sig å apt. programmet kommer upp när man ansätter ett träd å kapar. Inte så dumt,hälsa det till dom på dasa :wink:



En funktion som även Ponsse har , om man vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).