Skogsnyheter

Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

6 inlägg 5875 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

Torbjörn Johnsen  
#433166 Företaget Cind i Jönköping berättar idag att de fått en stororder från Billerud Korsnäs. Cind använder teknologi från försvars- och säkerhetsföretaget Saab för att på ett effektivare sätt mäta virkesvolymer direkt på virkesbilen. Ordern omfattar fem nya mätenheter för att mäta in massaved vid BillerudKorsnäs industrier.

Virkesmätning med stereokamerateknik. Foto cind.se


Mätutrustningarna använder Saabs stereokamerateknik som med stor precision kan mäta volymen på till exempel massavedlass och enskilda timmerstockar. Tekniken innebär att det går mycket snabbt att mäta den exakta volymen av massaved direkt på lastbilen. Affärsmodellen går ut på att Cind hyr ut och underhåller systemen.


Här finns en video som visar när lastbilen mäts in samtidigt som den passerar kamerorna:





   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

Fredrik Reuter  
#433300 Det här är otroligt intressant ur flera aspekter:

- Systemet kopplas till SDC:s fjärrmätning. Vet inte hur det funkar konkret men i teorin skulle det kunna sitta virkesmätare i Sundsvall och mäta virkesbilar i Skärblacka.

- Genom kopplingen till SDC har de fått det hela godkänt för vederlagsmätning, alltså betalningsgrundande.

- BillerudKorsnäs hyr denna mätutrustning av Cind. Här blir det intressant då VMF borde vara de som hyr utrustningen och sedan tar betalt för vederlagsmätningen. Vad händer vid en rättsprocess om köparen av virket äger mätverktyget som en tredjepart mäter med?

- Detta skulle kunna innebära hej då till kollektivmätning. I så fall kan det också innebära hej då till ~3,5% vrak (som inte är vrak). Undrar hur industrin ska ta höjd för denna inkomstförlust, sänkt massavedpris?

Här finns det saker att diskutera!

Avatar Fallback

Re: Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

clasandre  
#433359 Fredrik är väl nästan alltid industrin som äger mätstationerna? Så har de då varit på de industrier som jag besökt och även på den mätstation jag jobbade på 2015 ;) Dock är VMF som sköter driften och kontrollerar att de mäter rätt ;)

Avatar Fallback

Re: Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433490 Kollektivmätning är ju avdrag för det som inte syns för mätare. Och det syns nog inte för kameran heller. Av den sparsamma information verkar det som om det bara är travens volym som mäts, inte fastvedprocent, röta mm.

Användarvisningsbild

Re: Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

Fredrik Reuter  
#433512 Hej,
Clas: kan det vara så att detta gäller mätramarna för timmer främst?
På massaved har jag andra erfarenheter där VMF har en egen mätstation avskild från massabruket, jämför lite som Västberlin innan murens fall ( :wink: ).

Det är ju annars riktigt intressant, även dina spörsmål mangan, detta tål att grävas lite i!

Avatar Fallback

Re: Effektivare virkesmätning med Saab-teknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433526 Grävande reporter från Skogsforum blir alltid bra! :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).