Skogsekonomi

Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

28 inlägg 26562 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

Fredrik Reuter  
#433299 LRF Konsult släpper idag sin prisstatistik för skogsmark och helår - 2016. Priserna fortsätter öka i söder och är nu det högsta uppmätta någonsin - 600 kr/m3sk.

Ett lågt utbud, hög befolkningstäthet och ett starkt intresse för att äga skog anser LRF Konsult vara parametrar som trycker upp priserna i söder.

Samtidigt så sjunker priserna i mellansverige och i norr. I norr är det ner 2,7% på helår, något som gör att differensen mellan norr och söder ökar - du får nu mer än dubbelt så mycket skog i norr för samma peng som i söder.

I tråden Sjunkande pris på skogsmark 2016 finns statistik för halvåret 2016.

Bild


http://www.lrfkonsult.se/skogsmarkspriser-2016

Det finns mycket intressant att diskutera kring detta, vad är dina reflektioner av prisutvecklingen?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

Bröderna byman  
#433302 Intressant!

Givetvis betalar man för m3sk men också för boniteten (om man investerar långsiktigt). Om man istället räknar priset baserat på bonitet, hur ser siffrorna ut då per region?

Såg siffror på att högsta boniteten i Skåne är ca 11m3/ha, Gästrikland 5m3/ha och Norrlands inland 2-3m3/ha. Siffrorna kommer från en snabb googling och Wikipedia så de är troligtvis inte helt korrekta, men ger iaf en bild av att för en livslång investering så är prisskillnaden mellan regionerna rimlig.

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

T Landström  
#433313 Skulle vara intressant att veta hur dom räknar...
Hur räknas tex en fastighet med lika mycket skog som åker?
Känns ju som odlingsmark för grödor i södra Sverige inte är helt gratis heller...

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

rokon  
#433314 Det gäller ju skogsmark, då räknar man endast med produktiv skogsmark och dit hör ju inte åkermark eller impediment såsom myrar ej heller sjöar eller flygplatser som ju i alla fall i det senare fallet kan bilda fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

T Landström  
#433317
rokon skrev:Det gäller ju skogsmark, då räknar man endast med produktiv skogsmark och dit hör ju inte åkermark eller impediment såsom myrar ej heller sjöar eller flygplatser som ju i alla fall i det senare fallet kan bilda fastighet.


Hur har dom prissatt åkermarken så dom kan räkna bort den?
Eller är priserna bara baserade på rena skogsfastigheter?

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

rokon  
#433319 Dessutom är prisstatistiken för Norrland rena manipulationen då man genom på senare år slagit i hop kustland och inland.

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

rokon  
#433321 T lLandström jag skrev ett längre svar som tyvärr försvann, men lite kortfattat, Givetvis så har de en mycket god uppfattning om prisbilden på skogsfastigheter med hänsyn till de flesta variabler, hur de sen tar hänsyn till dem är det bäst att de får förklara själva, men i vissa fall, som jag nämnde när det gäller regionindelningen över tid när det gäller Norrland så är det uppenbarligen lögn med hjälp av statistik, eller gravt vilseledande, och där kan man ifrågasätta syftet.

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

jimsimonsson  
#433341 De är som sagt andra parametrar som spelar roll. Jag själv bor i sydvästra värmland med tex bonnitet på 8m3sk /Ha nära för utkörning och lättkörd terräng. Medans gränsens för södra sverige går bara ett par mil härifrån och där ska en skogsfastighet med t om sämre förutsättningar vara värd 200kr / m3sk mer?

Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

alias  
#433344
jimsimonsson skrev:De är som sagt andra parametrar som spelar roll. Jag själv bor i sydvästra värmland med tex bonnitet på 8m3sk /Ha nära för utkörning och lättkörd terräng. Medans gränsens för södra sverige går bara ett par mil härifrån och där ska en skogsfastighet med t om sämre förutsättningar vara värd 200kr / m3sk mer?


Så kan man ju också tolka statistiken om man vill. För de flesta framgår det nog att det rör sig om snittpriser över stora områden som man använder för att se generella trender. Priserna i Skåne ligger ofta över de redovisade nyckeltalen för södra Sverige medan de som angränsar mot mellersta Sverige ligger under. Sen är prisvariationen mellan olika objekt i samma region stor, beroende på skogens beskaffenhet och lokal utbud och efterfrågan på fastigheter m.m.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

jimsimonsson  
#433345 ja självklart, men när man sätter ett pris på en vara så utgår man ifrån jämförelse av någon slag! så hade min skog varit på andra sidan gränsen så hade den antagligen blivit högre värderad. men andra sidan hade mitt anskaffningspris då med varit större (har ej ärvt skogen) Köper man aktier vill man gärna hitta undervärderade bolag inte övervärderade.

Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

r93  
#433424 Precis, köpa skog nu måste vara en dålig affär, köp för 600:- metern, hugg och få typ 400:-..........

Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

jannee  
#433430 Du köper inte skog, du köper mark med ett visst skogsinnehåll.
Skogsmark (skog) är förvånansvärt BILLIGT
Rätta :?: värdet borde vara 5 dubbla eller 10 dubbla - vänta och se. Våra barnbarn kommer att gråta blod över dem som säljer sin mark (skog).
Tvivlar ni, kontrollera var mark (skog) kostar i Sydeuropa, vi är ändå bara i början av prisracet.

Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

r93  
#433440 Tja, det är ju konstigt att glesbygden avfolkas när vi sitter på sådana guldgruvor?

Om min lilla plätt så är värd 100 miljoner så har jag ingen nytta av det förens man säljer.........

Det är ju bara att titta bakåt, farmor/farfar födde upp tre barn på denna gård.

Nu är den mest som en billig hobby, men man hoppas ju kunna gå i pension lite tidigare.

Sydeuropa har väl lite annat klimat med, det är nog fler som vill bo på spanska kusten än i Lessebo? :mrgreen:

Danskarna hjälper nog till med prisracet här nere, hörde i veckan om en dansk pensionär som köpte en gård för 12 miljoner för att han ville jaga på sitt eget, tyvärr förtäljde inte historien storleken på marken.
Senast redigerad av r93 tor 26 jan 2017, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

rokon  
#433442 till r93, ja precis som Janne skriver så finns det fler aspekter att ta hänsyn till. Att göra något för kommande generationer är ett starkt vägande skäl. Att vara optimistisk och se möjligheter i stället för hinder och problem kan hjälpa.
Vi har alla olika ingångsvinklar så därför finns inga givna svar.
En liten hint, Exempel; Man köper ett skifte som har ett bestånd på 5,5 ha med gran planterad för 8 år sedan, ett annat bestånd på 12 ha 17årig R1 samt en G1 på 5 ha där gallring är utförd och 20 ha R2 samt 2 ha S 1 gallrad. Du blir erbjuden att köpa det skiftet till ortens gängse snittpris/m3 stående volym.
Efter en stund konstaterar du att m3 priset för den planterade 5,5 ha beståndet faktiskt är lägre än vad plantorna kostar för att inte tala om markberedning och kostnad för plantering som ju här redan är gjord. För de övriga bestånden drar det iväg lite mer, men du får låna till låg ränta och kan få in en fot i fastighetsbranschen. Är du ung, bara att gratulera. För mig som är äldre så känns det ändå bra, och det blev ännu mera hektar, men granplanteringen på 5,5 ha är nu 15 år samt röjd av mig samt även R1 på 12 ha, och annat på gång. Vad priset blir per m3 den dag R1 och G1 skall slutavverkas är omöjligt att i dag veta.

Avatar Fallback

Re: Priset på skogsmark historiskt högt - 600 kr / m3sk

r93  
#433448 Japp, det är en jäkla säkerhet i skogen, och lätt att låna pengar.
Men jag är uppfostrad så att lånade pengar ska man lämna tillbaka, inget man ska putta över till barnen.

Men detta är galet har jag förstått, jag är den ENDE i min bekantskapskrets som amorterar..... men nu seglar vi iväg.....

Det klart det är bra att skogen är värd mycket!

Men det kommer att bli problem när det blir generationsskifte, lösa ut sina syskon för tiotals miljoner är ingen lek när timmerpriserna inte hänger med.........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).