Före och efter jobbet

Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

21 inlägg 7799 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Umea  
#432711 Tänk så tiderna förändras.

När jag var barn så kunde man köpa 100 stycken kola för en krona.

Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga och värdelösa.


http://www.vk.se/1915133/tv-bankerna-so ... -dina-mynt

Ha det så Bra och Va rädd om er !

Hälsningar från Umeå



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

tallen100  
#432712 Dom där nya mynten är ett stort skämt, blir inte lätt för äldre och folk med dålig syn att se eller ens känna skillnad särskilt inte mellan 1 och 2 kronan 😡

Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Hema  
#432751 Hur lång tid kommer vi ha kvar fysiska kontanter? Det är kanske en större fråga? Genom att ta bort de fyssiska, blir det väldigt lätt att styra ilka som har eller inte har tillgång til sina ettor och nollor. Jag skulle rent av vilja säga att det är direkt odemokratiskt eller iaf ett hot mot den. Sedan får man hålla tummarna för att elen aldrig med går, för då kommer vi inte kunna handla.

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432756 Ett bra sätt att stänga landsbygden är ju kombinationen ta bort kontanter + stänga ner kopparnätet...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

tallen100  
#432759 Jo dom är nog ute efter att få bort kontanterna, men måtte inte befolkningen vara så dum så dom går med på det...

Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

husqvarna_med_sthil  
#432781
Niking skrev:Ett bra sätt att stänga landsbygden är ju kombinationen ta bort kontanter + stänga ner kopparnätet...
/Niklas


Bra sammanfattning i samma klarsynta anda som en annan skribent i en annan tråd nyss nämnde. Kommunistens värsta fiende är den självförsörjande bonden.

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432788 Kanske blir så att när staten och kapitalet fått bort kontanterna så börjar folk fixa egna i olika områden och branscher. Det handlar ju trots allt om ett tecken som alla anser har ett visst värde. I en trängre krets kan nog det förtroendet byggas upp. Typ i min kommun i varje fall.
Sen blir säkert arbetsbyte mycket vanligare igen.

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

loppan  
#432790 Vi kommer att ha kvar kontanter i en överskådlig framtid eftersom det digitala systemet inte är tillförlitligt.
Det finns ett samhällsintresse för det,byteshandel skulle uppstå bla.
Kontantsystemet kommer däremot att motarbetas av bank och handel då det kostar pengar.

Vad jag tycker är intressant är hur snabbt bytet av sedlar skall ske och hur lång tid det tog innan den nya 500 lappen
kom ut i verkligheten.
Farbror staten vill ha bort svartpengar tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Vardon  
#432797 Typiskt jag som har typ 2 500 kr i enkronor och femmor....

Glöm inte att även de gamla 2 kronorna blir ogiltiga:-)

Skönt så länge MSB fortfarande säger man ska ha kontanter hemma.

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432807
husqvarna_med_sthil skrev:
Niking skrev:Ett bra sätt att stänga landsbygden är ju kombinationen ta bort kontanter + stänga ner kopparnätet...
/Niklas


Bra sammanfattning i samma klarsynta anda som en annan skribent i en annan tråd nyss nämnde. Kommunistens värsta fiende är den självförsörjande bonden.

Krydda detta med kilometerskatt, artskyddsförordning och dylikt, så är politikerna snart i hamn 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432894 Det värsta är att Swedbank tar ut en avgift på 100kr för att ta emot mynten 😈

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

Göt  
#432896
Mr-Hemek skrev:Det värsta är att Swedbank tar ut en avgift på 100kr för att ta emot mynten 😈


Du kan krångla med dom öppna ett konto sätt in mynten och ta ut pengarna från kontot. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

vetinte  
#432903 O om banken / bankerna på orten inte har kontanthantering ?

Avatar Fallback

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

hinowa  
#432906 Jag sålde en traktor och kom till banken med en ICA kasse,varifrån har du fått dessa pengar? Sålt en traktor :surp:
Hur kan du påvisa det! Ja inte begärde jag ett kvitto av köparen sa jag ,men jag skrev ett kvitto till köparen!
Det var bara att åka hem med påsen!
Jävla Banker!

Användarvisningsbild

Re: Den sista juni så blir alla 1- och 5-kronor ogiltiga.

vetinte  
#432957
hinowa skrev:Jag sålde en traktor och kom till banken med en ICA kasse,varifrån har du fått dessa pengar? Sålt en traktor :surp:
Hur kan du påvisa det! Ja inte begärde jag ett kvitto av köparen sa jag ,men jag skrev ett kvitto till köparen!
Det var bara att åka hem med påsen!
Jävla Banker!

Om du då hade känt til lagen som gäller, o banken hänvisar till så kanske du kunnat bråka lite :)
Lägg märke till att där står "15 000 euro eller mer".

kundkännedom

2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 §
1. vid etableringen av en affärsförbindelse,
2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,
https://lagen.nu/2009:62

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).