Skogsmiljö och Trädlära

Forskningsprojekt vill testa 50% högre tillväxt i skogen

3 inlägg 2808 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forskningsprojekt vill testa 50% högre tillväxt i skogen

Torbjörn Johnsen  
#432795 SR Vetenskapsradionberättar om ett stort forskningsprojekt i sydsvenska ASA där man ska testa att öka tillväxten i skogen med kanske 50%.

Här i SLU:s tillväxtpark i ASA i Småland ska skogsforskare göra allt för att skogen ska växa snabbare. Målet är att öka tillväxten med 50 procent. Något liknande har aldrig tidigare genomförts.

Det rör sig om ett storskaligt experiment på landskapsnivå med gödsling, främmande trädslag och förädlade träd. Forskare ska samtidigt kontrollera hur miljön reagerar.


I projektet medverkar SLU, Lunds Universitet och Linneuniversitetet. Ett liknande försök anlades i Västerbotten men det fick avbrytas p g a att markägaren Sveaskog glömt att samråda med en sameby. Mer om det projektet hittar ni här:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=6612793



   TS
Avatar Fallback

Re: Forskningsprojekt vill testa 50% högre tillväxt i skogen

hinowa  
#432802 :wink: Men jösses med 50%
Å en annan blir alldeles svettig när man sitter och tar en fika på trappen och ser hur skogen växer så det knakar,
hur fasen skall jag hinna med att röja :wink:

Användarvisningsbild

Re: Forskningsprojekt vill testa 50% högre tillväxt i skogen

Älgfoderodlare  
#432803 Eftersom det är i Småland lär det ju inte vara Contorta som man skall studera denna gång. Frågan är ju då hur man ställer sig att låta utveckla användandet av nya kanske mer snabbväxande arter i Sverige. För att bara forska för att få något bekräftat utan att använda det i praktiken, ter sig ju lite dumt i dessa dagar. Och OM man då finner förbättrande omständigheter för nya arter att växa, som ex. Contortan. Så på vissa platser i Sverige växer bättre än i sitt hemland. Vem skall ges rätten att ha sådana växter på sina marker ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).