Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86315 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432491 Rototilt är nog bra om man ska plantera tulpaner i en trädgård men ska man bryta stora sten ur en traktorväg så kanske man snart inte har någon rototilt mer och det är ju tråkigt när den kostar lika mycket som resten av maskinen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432496 Nog är rotortilten ett ypperligt redskap, jag skulle inte vilja vara utan nu när man vant sig, sparar många förflyttningar. Om man inte är allt för bekväm så går det ju hänga av rotorn när det ska brytas sten å stubbar...

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Anse  
#432592 Tack för alla svar ang. bomsvängens vara eller icke vara. För min del överväger fördelarna eftersom jag inte enkom kommer använda maskinen i skogen. Räckvidden är ett för övrigt ett stort plus. RT kan i alla fall jag leva utan, mycket extra pengar för en som dessutom inte kommer att jobba på uppdrag.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432597 Nackdelar jag ser med bomsväng förutom en extra led som glappar är att sikten åt höger blir sämre och att maskinen blir mer framtung vilket tillverkarna försöker motverka med större motvikt. Motvikten är alltid för liten känns det som. Men visst bomsväng kompenserar lite för att inte ha RT även om det långt ifrån jämförbart. Utbudet på maskiner med bomsväng är dock betydligt större.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

opekka  
#432602 Ang RT så var min tanke som helt oerfaren "verkar ovärderlig" men priset avskräckte. Köpte då en tilt som gör att skopan kan vickas i sidled men inte roteras. Betydligt lättare o billigare.

I skogen räcker tilten till allt jag behövt med min 5,5-tons Kubota. Med en smula erfarenhet kan jag tycka att vikten på en RT i många lägen skulle ha hindrat mig, främst när jag använt all räckvidd och lyft full skopa. Då lättar det i bakänden och jag måste skopa ur en del för att inte välta. En tyngre RT hade ytterligare minskat lyftförmågan. Särskilt om lutningen på undervagnen är ogynnsam.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432610 Visst är det som du säger Opekka att RTn är tyngre vilket är en nackdel särskilt där det är mjukt, här spelar nog skillnaden i balans mellan bomsväng och mittbom oxå in. Jag har en kort motvikt som svänger innanför larverna och det motverkar ju inte heller extra vikten av RT direkt. Dock är det smidigt att slippa tänka på svansen både bland träd och byggnader. För skogsgrävning och vanlig planering kommer man absolut långt med en hydraulisk släntskopa. Jag har rensat en del diken i blöta partier och då vill jag gärna gå en liten bit ifrån dikeskanten för att inte trycka sönder den med minskad avrinning som följd, samtidig vill jag helst gräva längs med diket. Utan att kunna rotera skopan vet jag inte hur det ska gå till? Den smidigaste grävningen blir ju om man kan grensla men då pressar man oxå ihop kanterna och riskerar att kränga larver, har tänkt göra stockmattor för att kunna grensla diket och skona kanterna. Hur gör ni?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

valtra mega  
#432636 Grenslar diken och om diket är för brett eller det är för blött att göra det så kör jag längs med diket och dikar det från sidan längs med diket med profilskopa (utan RT) är den enda skopan jag använder att dika med i skogen

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432660 Nu förstår jag nog inte, även om du har bomsväng(?) hur kan du då gräva längs med utan att gå väldigt nära diket på kanten? Med släntskopa går det att rensa tvärs diket om än långsammare.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

valtra mega  
#432666 har ingen bomsväng har en 16 tons maskin och nog hamnar man att gå rätt så nära kanten men lägger man ut profilskopan allt och svänger med lite när man drar in den så går det blir inte 100% snyggt men vattnet hittar fram och så fort det går grenslar jag diket på nytt .
Brukar också ta mera till sidan jag står med maskin om det inte har någon betydelse om diket flyttar lite

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432684 Ok jag förstår, jag är nog lite för noga med hur det ser ut[emoji3] Grensla å profilskopa är så klart det snabbaste, ett drag så är det klart. Får nog se till å fixa stockmattor, de e stor skillnad att få gräva med diket mitt mellan benen så att säga. Där jag rensat gungar marken/dyn 10 meter bort... lite otäckt[emoji3] då ska marktrycket inte vara för stort!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

valtra mega  
#432689 Grensla och profilskopa är det som gäller i skogen rätt så normalt att marken gungar 10 meter bort har odlingsmark där det är 4 meter till fast mark kan vara rätt spännande att gräva ibland .
Har klarat mig med en bärgning hittills grenslade diket och tyckte att det verkade lite blött för att nästa sekund ha marken jämnt med hyttgolvet provade känna och det var 1m kvar till fastmark så ringde åt en bekant så han kom och hjälpte med en till grävmaskin

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432715 Jag har odlad mosse i tegar som är planterad med gran, så gör helst en väg på ena sidan diket som kan användas både till dikesrensning och stickväg för två tegar. Vill inte hugga bort de skuggande träden heller, diket växer igen så fort då.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

hinowa  
#432770 Och så finns det grävelegant ,har jag för mig att det heter när du kan vinkla stickan på bommen,köra nära ett dike längst med och få V-skopan,dikesskopan helt över diket.Bomsväng tycker jag är en fördel,man slipper flytta maskinen för att komma rätt, ibland där det är trångt.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

källefall8  
#432806 Jo jag vet men problemet med att gå på kanten kvarstår - man pressar ihop så att avrinningen försämras. Gällande rotortilt, visst om man bara är i skogen så är det inte samma nytta men har nyligen gjort nytt enskilt avlopp och en källargrund till nya huset och utan RT hade jag blivit väldigt vingklippt. Vid återfyllning tex är det

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

hinowa  
#432811 Men ibland finns det bara en sida att gå på med maskinen,på en väg t,ex,och gör man ett nytt dike så blir det halva maskinens tyngd på varje sida.
Vattnet hittar diket ändå fast man kör på en sida,och klart det är en fördel att ha en rototilt,man gör allt för att slippa spaden :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).