Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhästens boggieupphängning

5 inlägg 3055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnhästens boggieupphängning

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431942 Finns det någon som har modifierat och gjort en hållbar boggieupphängning till Järnhästen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästens boggieupphängning

hinowa  
#432077 Är det en gammal Järnhäst du skall bygga om ?
Håller den inte ?Du måste nog tala om mer vad problemet är :surp:

Avatar Fallback

Re: Järnhästens boggieupphängning

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432334 Frågan är ställd till andra ägare av en Järnhäst och som åtgärdat sin utslitna boggieupphängning på något sätt.

Jag tror att boggieupphängningen ser lika dan ut i dag som 2005 när jag köpte min Järnhäst. Under hand har jag bytt ut allt utom fästöronen i ramen och själva plasthjulen. Jag har även modifierat och gjort alla leder smörjbara. Över tid har inget hjälpt och nu är allt ganska glappt och slitet igen.

Det jag söker är en alternativ lösning till axlarna 5310195-24 (artikelnr enligt den sprängskiss som jag har) och motsvarande rör som sitter i fästöronen i ramen (saknar artikelnr på min sprängskiss men går att köpa för jag har även bytt dem).

Det är inte konstigt att mekanismen slits och går sönder för den arbetar tungt i en oftast mycket svår miljö bland vatten och lera.

Jag har goda kontakter med Lennartsfors men de har inget förslag till en modifierad och hållbar lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhästens boggieupphängning

rokon  
#432347 Jag har själv ingen järnhäst men då miljön är väldigt utsatt med vatten mm så kanske omegas offshore fett skulle hjälpa https://www.kullagret.com/product/omega ... ett-patron Jag använder själv offshore fett i vissa utsatta lägen där vatten förekommer. Fettet är extremt vidhäftande och svårlösligt i vatten.

Produktblad https://cdn.starwebserver.se/shops/kull ... 1443183973

Avatar Fallback

Re: Järnhästens boggieupphängning

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432351 Tack, bra tips!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).