Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera kran på skogskärra

17 inlägg 8903 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montera kran på skogskärra

Albin_87  
#432167 Tjenare!
Vart å kollat på en patu huggarvagn med 525 kran för 60+moms. Kranen var välanvänd spruckna slangar div läckage från ventilpaket mm, då kom tanken å slog mig som en blixt från klar himmel- varför inte montera en kran på våran skogsvagn?.
Hittat en farmakran till trepunkten som jag ev tänkte köpa och montera på skogsvagnen.
Är det någon som har gjort liknande projekt som kan komma med tips på avstånd, montering och allt därimellan :)
:geek: :smile:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432176 Varför inte låta den vara i 3p?

Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

stektlök  
#432195 60 lax och läckage mm på ett gammalt åbäke :wink:
Du får juh nya vagnar om du plussar 20-30 lax till.
Jag hoppas du lägger till lite och köper nytt (eller mkt bättre beg) när du ändå är i den prisklassen.
Du kommer aldrig aldrig ångra dig ! Med ett undantag om du köper Kellfri :mrgreen:
Ja kikade på 8t och 9t vagn med 5-6m kran i 75-95 lax klassen, det slutade med en mkt fin beg mowi 1250 med 6,20m kran och ramstyrning och vinsch som kostade mkt mer men det var rätt pris. Tackar fortfarande högre makter att jag köpte den varje gång jag kör med den.
Helleluja !

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Albin_87  
#432203 Vi har långt avstånd mellan dragöglan och grinden på vagnen ca 1,5m, då tappar jag ca 1 meter i räckvidd därav montering. Grinden ska snart monteras vid första banken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Albin_87  
#432204 Stektlök: Ja lite så går tankesättet antingen en kran för montering det är ju det billigaste eller bättre begagnat/nytt för ca 100+ :) man är ju sugen på en mowi dom ligger högt på listan hemma :)
Ska nog ge mig in på projektet att montera kranen på vagnen :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

Fredrik N  
#432260 Hej. Det finns en risk att du knäcker dragbomen om du belastar vagnen med en kran.
Eftersom vagnen inte är gjord för kranmontage.
Det blir en del vrid och drag krafter i dragbomen. Med utmattning som följd.
Mvh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

Fredrik N  
#432263
Fredrik N skrev:Hej. Det finns en risk att du knäcker dragbomen om du belastar vagnen med en kran.
Eftersom vagnen inte är gjord för kranmontage.
Det blir en del vrid och drag krafter i dragbomen. Med utmattning som följd.
Men det är bara en tanke jag fick när jag såg på bilden.
Mvh Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Vardon  
#432271 Vad har du för tankar kring ramstyrning? Jag hade nog prioriterat det ganska högt. Kanske leta bättre begagnade istället.

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Albin_87  
#432277 Jag vet inte hur mycket vagnen tål att belastas den byggdes av en svetsare i trakten för 20 år sedan och grannen har en likadan med kran på. Sen kör vi inga mängder ca 100m3 år.
Det sitter en kolv på för ramstyrning och alla bankar är flyttbara.
Kranen väger ca 500 kg har jag läst mig till sen tillkommer grip på det.
ska kolla hur tjockt godset är i vagnen

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

valtra a 72  
#432303 Verkar vara en kraftigt byggd vagn, så det går säkert bra att sätta den på bommen.

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432314 Jag ser nu att det är ramstyrning redan, mkt bra.
Om du har kranen i 3p så förlorar du nog inte räckvidd i nån större omfattning i verkligheten.
Allrahelst om du hakar vagnen i hitchkroken.
Det är betydligt enklare att börja med 3p och i framtiden bygga fast den på vagnen
om det skulle visa sig nödvändigt.
Vagnen ser rejäl ut men om hjulen visar sig vara alltför smala så kan du ju köpa ny vagn då.
Satsa mer pengar på kranen istället, radiostyrd winch och servospakar är mer värt än man tror.
Kul tråd att följa.

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

SkogsBasse  
#432326 Såg den här kranen av en slump när jag surfa runt, kanske något som passar, Skogskran Farma 51D, 3-punktsfäste, stödben, ny.

Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

Fredrik N  
#432376 En sån kran har jag på min 8tons vagn.
Fungerar bra. Är stark nog.

Användarvisningsbild

Re: Montera kran på skogskärra

Albin_87  
#432391 Stålets tjocklek är 8mm och den är byggd av material från varvet i Gbg. Har jag den i trepunkten räcker den inte bakom vagnen då den är 5,5 m lång :?:
Det var en fin kran du länka, den auktionen ska jag följa någon som vet vad en ny kran kostar om man ska ha en till trepunkten? :smile:
Räcker det att bara svetsa fast den i vagnen isf eller behövs det stag som gör den stabil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kran på skogskärra

valtra mega  
#432473 Brukar vara ett fäste att montera på vagnen som passar i trepunktsfästen på lastaren så om man vill ha loss lastaren är det bara att lossa 3 tappar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).