Motorsåg och handhållet

Filning av handsågar typ fogsvans, bågsåg och dylikt

28 inlägg 31858 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Filning av handsågar typ fogsvans, bågsåg och dylikt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43177Några bilder på lite filning av fogsvans (varför var sågarna mycket vackrare förr i tiden?).

Man filar från fyra håll, beroende på slitaget behövs två till fyra filtag. Tycker själv att det blir bäst resultat att ta alla tänderna från ett håll i taget. Bäst är att klämma in hela sågbladet mellan ett par brädor men det går också hyfsat med ett skruvstycke, då måste man flytta bladet ibland. Om man är lite slö tar man bara de tänderna i mitten som slits mest men då kommer skäret så småningom att bli bågformat vilket inte är så bra på en fogsvans. Glöm inte att fila "neråt" i sågbladet så att tänderna blir lika höga som originalet.

Efteråt behöver tänderna skränkas för att inte sågen skall nypa när man sågar. Skränktången har en stor käft med ett spår där sågen läggs i. En justerbar vinkelplåt ställs in beroende på tandens höjd. Den andra käften är väldigt kort och böjer bara ut tanden ifrån den sida som inte skär i trä. Därmed så behåller sågen skärpan även efter skränkningen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43208Jag tackar för de fina bilderrna, th! Bra bilder säger onekligen mer än 1000 ord!

Angående skränkränger, så har Skogma några lämpliga skränktänger för handsågar. En skränktång för max 1,5 mm tjocka sågblad typ kvist och bågsågar (art nr 243361) och en special-/skränktång för max 2 mm tjocka sågblad (och cirkelsågar) typ fogsvans (art nr 243362). Tror ni att den sistnämnda special-/skränktången (art nr 243362) även funkar för kvist och bågsågar eller bör jag införskaffa båda modellerna när jag ändå är på gång? Det är ju trots allt inte särskilt blodiga pengar som vi snackar här.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

totte  
#43211Om du har några tunnare blad att fila så köp för alldel en tång som är avpassad för det, det är knepigt att skränka rätt med en tång som är avsedd för grövre blad, den vill som gärna vicka på bladet och det är svårt att få precision i skränkningen. Och om skränkningen inte blir lika på alla tänder så går sågen väldigt illa.

Användarvisningsbild

#43213Då får det bli två skränktänger då.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43217Här kan ni kika på lite filalternativ vs tandningstyp!

Hyvlingstandat är väl inte direkt "aktuellt" numera, men det kanske kan vara kul att se ändå, om någon enstaka själ finner intresse i detta :surp: 🤷‍♂️
Ska försöka lattja vidare med scannern om jag får något tillf runt jul/nyårshelgerna,,,,,,,,

Användarvisningsbild

totte skrev:Om du har några tunnare blad att fila så köp för alldel en tång som är avpassad för det, det är knepigt att skränka rätt med en tång som är avsedd för grövre blad, den vill som gärna vicka på bladet och det är svårt att få precision i skränkningen. Och om skränkningen inte blir lika på alla tänder så går sågen väldigt illa.

Min tång (ett arvegods som jag lärde mig att skränka med som liten) har ett lite för brett spår för vissa sågar men jag tycker det fungerar bra att lägga i en plåt som fyller ut. Jag har dock aldrig provat att skränka ett bågsågblad, där är det för bekvämt att köpa ett nytt :smile: Det är dock viktigt att plåten ligger på den sidan som man böjer tanden bort från. Den lite längre skruven man ser vid fjädern ställer skränkvidden med referens mot ytan man skränker mot.

Användarvisningsbild

totte  
th skrev:
totte skrev:Om du har några tunnare blad att fila så köp för alldel en tång som är avpassad för det, det är knepigt att skränka rätt med en tång som är avsedd för grövre blad, den vill som gärna vicka på bladet och det är svårt att få precision i skränkningen. Och om skränkningen inte blir lika på alla tänder så går sågen väldigt illa.

Min tång (ett arvegods som jag lärde mig att skränka med som liten) har ett lite för brett spår för vissa sågar men jag tycker det fungerar bra att lägga i en plåt som fyller ut. Jag har dock aldrig provat att skränka ett bågsågblad, där är det för bekvämt att köpa ett nytt :smile: Det är dock viktigt att plåten ligger på den sidan som man böjer tanden bort från. Den lite längre skruven man ser vid fjädern ställer skränkvidden med referens mot ytan man skränker mot.

Så kan man ju förstås göra också, det viktiga är att tången inte glappar för mycket på bladet. Bågsågblad från nyare tider är nästan alltid tandspetshärdade och går inte särskilt bra att fila. Däremot om man har äldre snickarsågar med tunna fintandade blad så är det ju kul att försöka få dom bra, är en sån klinga i trim sågar man oslagbart fina snitt med den.

Apropå fina snitt, har nån här testat japanska dragsågar? Ser fina ut, men har aldrig testat nån.

Användarvisningsbild

#43312Köpte en på Clas i Sjön för några år sedan. De verkar mest konstruerade för att såga bambu och annat klenare virke. Problemet kommer om man försöker såga lite större dimensioner som dessutom inte är helt torra. Eftersom snitten är tunna och tänderna inte särskilt skränkta hamnar det lätt spån i spåret som klämmer när man skjuter tillbaka för ett nytt drag. Eftersom bladet är så tunt böjs det då lätt och jag kan tänka mig att det blir förstört om man är lite oförsiktig.

Främsta användningsområdet ser jag som applikationer där man behöver dragfunktionen, t.ex. om man tar upp fönsterhål i asfaboardskivor innifrån. eller där man behöver komma tätt intill för att såga av en utstickande bit.

Användarvisningsbild

totte  
#43321Hmm, skall nog inte köpa en sån, det är inte så ofta jag jobbar med riktigt snickeritorrt virke, har en mycket liten fintandad fogsvans, nästan barnmodell, (också från Clas) som är väldigt bra att såga av smala lister och sånt med.

Användarvisningsbild

Niking skrev:Då får det bli två skränktänger då.
/Niklas

Och dessa kom idag i ett paket från Skogma :grin: På vägen till posten passerade jag även en bygghandel för att leta lämplig fil, men dessvärre stängde de extra tidigt idag 😡 så fil får anstå till nästa vecka.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re:

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Ja, lite inskannade instruktioner vore trevligt! :D

/Niklas

Min HP 2175 har "gett upp" - eller rättare sagt "skrivardelen" och då går inte scannern att köra.
Helst skulle man ju vilja sätta "372án" i fanskapet!!!, men jag får väl "rotrycka kablaget", och åka
in med den till någon datafixare.

Jag ber därför att få återkomma i frågan!,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Re:

Skogshuggarn skrev:

/Niklas

Min HP 2175 har "gett upp" - eller rättare sagt "skrivardelen" och då går inte scannern att köra.
Helst skulle man ju vilja sätta "372án" i fanskapet!!!, men jag får väl "rotrycka kablaget", och åka

Trist med skrivaren/skannern, men den som väntar på något gott...
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re: Re:

Niking skrev:
Skogshuggarn skrev:

/Niklas

Trist med skrivaren/skannern, men den som väntar på något gott...
/Niklas

Skogshuggaren! Har du fixat någon ny skanner ännu?

I övrigt. Lämpligt skränkning på bågsågsblad? 1 mm?
/Niklas

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).