Bilar

Caddy moms

15 inlägg 23716 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Caddy moms

Sture Andersson  
#430827 Har tittat på att köpa en Caddy i näringen ,har hela tiden trott att man kan lyfta momsen ,om man köper en caddy som är momsad .Men fick i dag reda på att man inte får lyfta momsen på en Caddy .Om det inte är en gammal med flak eller kåpa .Men varför är dom då momsade .Nån som vet mer om detta



   TS
Avatar Fallback

Re: Caddy moms

nissebrun  
#430841 Det är väl så att du inte alls får lyfta momsen på en bil utan flak. Det enda är om du leasar den tror jag. Då får du nog lyfta halva momsen eller något liknande..

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430842 Halva momsen på leasad, ja.

Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

anersimyra  
#430845 Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430884
anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet.. :ugeek:

De kravet kom väl när amerikanska vans var riktigt populära som hantverkbilar i slutet av 80talet

Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

svampbob  
#430996 Men visst är halva momsen avdragsgill på caddyn. Jag funderade ett tag på en caddy men struntade i det när jag fick höra om halva momsen. Det gjorde också att det relativt sätt var bättre att leasa en caddy än en pickup.

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

Vilsten  
#431010
anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet.. :ugeek:

Är kanske inte relevant i detta forum, men för sakens skulle kan jag meddela att man får fullt avdrag, oavsett luftspalt, om bilen ska användas i yrkestrafik tex taxi.

Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

anersimyra  
#431112 https://www.skatteverket.se/foretagocho ... l?q=Moms+lätt+lastbil Det är riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

anersimyra  
#431113
gnisten83 skrev:
anersimyra skrev:Full moms medges endast om förarutrymme och lastyta är skilda åt genom en luftspalt. Inga som helst undantag finns från det kravet.. :ugeek:

De kravet kom väl när amerikanska vans var riktigt populära som hantverkbilar i slutet av 80talet

Jo, det var fusket med dessa bilar som ledde fram till krav på separat förar och lastutrymme.

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

Sture Andersson  
#431141 Kan nån förklara varför dom flesta caddy bilarna på blocket står priset + moms om man inte får lyfta momsen?

En annan fråga ,man får dra av momsen eller?

Hur fort får man skriva av en bil om man ger 50000:- är det 25% per år .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

Göt  
#431145 Vad jag förstår är det så att man måste ha flak om man skall dra momsen. Som egenföretagare så får du dra av den körning du gör i företaget om du har bilen registrerad på dej privat genom körjournal. Kanske är lite annat med större företag, där bilen förväntas gå heltid i företaget. Tyvärr var det dom som förstörde för småföretagarna när dom köpte chevabuss stor släpvagn och snöskoter och drog av hela rasket.

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

Sture Andersson  
#431318 Nu får vi ta om det här ,måste väl finnas hur många som helst här som köper bil i företaget,nog får väl ni dra av hela bilen om den används bara i företaget.(På avskrivningsplan )Inkluderat momsen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

Vardon  
#431361 Ja om hytten är helt separerad, tex en flak bil. Nånstans i tiden har jag läst att 50 mm ficka mellan hytt och lastutrymme duger men hittar det inte nu.

Bilhandlare, taxi, begravningsbyrå, och så får dra av.

58002.pdf


Deras broschyr är lite lättare att läsa

Avatar Fallback

Re: Caddy moms

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431365 Lyfta: Få tillbaka det från skatteverket.
Dra av: Räkna det som en utgift som minskat skattemässiga intäkterna.

Du får dra av men ej lyfta moms på firmabil (normalt). Kör du mer än 100 mil om året privat, blir det förmånsbeskattning.

Priset inkl. moms blir underlag för avskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Caddy moms

halvproffs  
#431396 Lite konstigt tycker jag. En caddy är ju bara 2sitsig med fast vägg mellan cupe och flak. Vad skulle det vara för skillnad med luftspalt?
Man ser ju massor av företagare som kör sådana. Själv har jag en föredetta företagsbil.
Det är inte klokt vad tok makthavare kan hitta på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).