Verkstan

Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100m?

21 inlägg 8434 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100

80-90  
#430626
Mangan skrev:Jaha, men vad hade ni för fjärrstyrning??

Du har ett PM

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431032 En annen leverandør http://www.funk-im-forst.de/produkteF10.php?id=221&lg=de

Imponerende video:


Avatar Fallback

Re: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431114 Med proportionella ventiler så går det såklart att göra men dom är snordyra och så även den trådlösa sändaren.
Är det värt 10 papp extra eller vad det kan kosta bara för att kunna variera hastigheten?
Att använda elektrisk motor kan väl knappast vara något alternativ då det inte går att få ut så mycket effekt ur ett sådant system.
Man skulle kunna tänka sig en hydrauilsk variabel motor också där man styr deplacementet men dom är nog inte lätta att få tag på och inte billiga dom heller.
Ytterliggare en variant är att variera motorvarvtalet på traktorn. Inte busenkelt det heller men kanske billigt om man elektronik.

Avatar Fallback

Re: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431137 Idag har jag en mekanisk vajerkran med variabel hastighet (eller variabel kraft egentligen). Proportionell kanal som styr ett elektriskt ställdon verkar vara det enklaste. Så slipper man hydraulik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd

lerbo  
#431138 Man skulle nog behöva nån typ av snabbstopps funktion om man ska använda ställdon.

Användarvisningsbild

Re: Trådlös fjärrstyrning, proportionell kanal, räckvidd 100

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431371 Sonnys har en variant med elektriskt ställdon.

http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... iostyrning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).