Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 49891 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430892Niklas.
Danskar har stor plånbok och betalar gärna för att jaga, för Danmark är det så dyrt nu att det bara är överklassen som har råd att jaga i Danmark.

MEN Danskarna är överjävliga på att göda fram vilt!

Förr så visste man att kom det danskar till en mark då var den snart tom, men nu när det inte finns så stort utbud på mark så är dom jävligt noga med att det ska fyllas på med vilt i samma takt som det skjuts, då det inte är lika enkelt att skaffa dig en ny mark. Har varit och jagat på "danskmark" och hela skogen var full med foderspridare.....

Bengtssons båtar

Hema  
tallen100 skrev:Nu är jag ganska neutral i frågan, men vill ni ha bort ett skadedjur ock det är en råtta eller ett vildsvin och inte klarar detta på egenhand, så ska ju inte den som löser era problem behöva betala för det. Brukar vara åt andra hållet, en tjänst kostar. Annars är det bara att försöka lösa situationen själv.

Det resonemanget håller väl inte. För hög viltstam skapar betesskador, spelar ingen roll vilket djur (älg, hjort eller rådjur) + grisen. Så mao borde alla jägare få betalt?

Överdrivet scenario: Markägaren, vad få djur ni skjuter. Jägarna, man får vad man betalar för..

Hoppas verkligen vi inte hamnar i en sådan situation.

Hema  
r93 skrev:Niklas.
Danskar har stor plånbok och betalar gärna för att jaga, för Danmark är det så dyrt nu att det bara är överklassen som har råd att jaga i Danmark.

MEN Danskarna är överjävliga på att göda fram vilt!

Förr så visste man att kom det danskar till en mark då var den snart tom, men nu när det inte finns så stort utbud på mark så är dom jävligt noga med att det ska fyllas på med vilt i samma takt som det skjuts, då det inte är lika enkelt att skaffa dig en ny mark. Har varit och jagat på "danskmark" och hela skogen var full med foderspridare.....

Det där låter som allt annat än viltvård..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430895Jag trodde du sa att du var neutral tallen, men tydligen är du anti-varg och fd jägare. Hmm, lika neutral som jag då! :)

#430896Jagade man mycket med hund för 100 år sedan i Sverige? Har hört att det är ganska nytt, men jag vet ärligt inte.

r93  
#430897Japp, men betalar man dyrt måste det smälla i varje såt = överfullt med vilt.

#430898r93, så vi som inte har 300 ha får lita på att jägarna går ihop med grannjägarna? Gärna för mig, de gör det ibland. Men de föredrar att stå på pass vid ängarna/åtlarna istället.

Klingstedt  
#430899Koppla jaktarendet till avskjutningen. Sänk arrendet för varje skjutet Rådjur. Ex börja på 15000 kr /100ha. Och sänk arrendet till 5000kr /100ha om man klarar avskjutningsmålet..

r93  
#430901Jävlar vad det skrivs :grin:
Jo, för att det ska bli lite effektivitet så är det så, min mark är på 50 ha, jag har ALDRIG hittat en daglega hemma, däremot så rör dom sig över marken om nätterna. Så att släppa hunden hemma är meningslöst för här finns inga på dagarna, man måste hitta daglegorna och störs dom där annars blir det aldrig någon ändring. Det kan vara så att du har inte ett enda svin på mark dagtid mangan utan dom går bara in på nätterna och gör jävelskap.

Ja man jagade med hund för hundra år sedan.

r93  
Klingstedt skrev:Koppla jaktarendet till avskjutningen. Sänk arrendet för varje skjutet Rådjur. Ex börja på 15000 kr /100ha. Och sänk arrendet till 5000kr /100ha om man klarar avskjutningsmålet..

Troligtvis bästa inlägget i tråden!

tallen100  
Hema skrev:
tallen100 skrev:Nu är jag ganska neutral i frågan, men vill ni ha bort ett skadedjur ock det är en råtta eller ett vildsvin och inte klarar detta på egenhand, så ska ju inte den som löser era problem behöva betala för det. Brukar vara åt andra hållet, en tjänst kostar. Annars är det bara att försöka lösa situationen själv.

Det resonemanget håller väl inte. För hög viltstam skapar betesskador, spelar ingen roll vilket djur (älg, hjort eller rådjur) + grisen. Så mao borde alla jägare få betalt?

Överdrivet scenario: Markägaren, vad få djur ni skjuter. Jägarna, man får vad man betalar för..

Det resonemanget håller visst, är ni inte nöjda med vad jägarna skjuter så vad ska ni göra, tvinga dom att jaga? Nä då är det bara ni går ut och jagar själva, eller se till att få jägarna intresserade..
Får du in ohyra i huset som du inte kan få bukt med men vill ha bort, ska antisimex komma och göra det gratis?

tallen100  
Mangan skrev:Jag trodde du sa att du var neutral tallen, men tydligen är du anti-varg och fd jägare. Hmm, lika neutral som jag då! :)

Skrev ganska neutral ;) Men när det gäller varg så vet jag bestämt vad jag tycker :mrgreen:

tyke  
Mangan skrev:Jagade man mycket med hund för 100 år sedan i Sverige? Har hört att det är ganska nytt, men jag vet ärligt inte.

Kolla in hällristningar där förekommer det spetshundar som jagar vilt så hundar har varit med sedan vi knallade effter iskanten.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:
Hema skrev:

Det resonemanget håller visst, är ni inte nöjda med vad jägarna skjuter så vad ska ni göra, tvinga dom att jaga? Nä då är det bara ni går ut och jagar själva, eller se till att få jägarna intresserade..
Får du in ohyra i huset som du inte kan få bukt med men vill ha bort, ska antisimex komma och göra det gratis?

Den ohyran som Anticimex grejar, brukar inte vara ätbar. Det brukar däremot klövviltet vara. Och vem tar det ätbara köttet, markägaren eller jägaren?

Sedan tror jag inte Anticimex saneringsuppdrag brukar ge de anställda några större naturupplevelser... Många jägare säger sig jaga för att få naturupplevelser...

Slutligen så är det få yrkesjägare över huvud taget, och dessa yrkesjägare brukar mig veterligen inte åka ut till diverse beställande markägare för att snabbt skjuta av skadedjuren. Anticimex anställda är däremot proffsiga, jobbar snabbt och effektivt, enligt min erfarenhet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 16 jan 2017, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#430921Våra förfäder utrotade grisarna för de hade inget annat val. Ett fåtal fångades i fångstgropar men vanligast var stängslade vägar till fällor, man drev/jagade m.a.o. in svinen i en fälla där de senare dödas med spjut.
En sutare som var på väg att förruttna var ett ypperligt bete vid de fångstgropar man ändå gjorde.
Torparen eller stataren kunde sitta natt efter natt för att vänta ut grisen vid rotåkern, var ett välbehövligt tillskott i matransonen.
Våra förfäder fick ta tillvara allt som gick att äta.
Man bör ha i åtanke att det folk som då fanns bodde på landsbygden, i en by där det idag lever 2 familjer kunde det förr leva kanske upp till 50 personer.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).