Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 49878 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
Mangan skrev:
hinowa skrev:Som vanligt snålheten bedrar visheten :wink:

Hos jägarna för att de inte låter fler vara med i jaktlaget och dela på avskjutningen?

En gubbe/ha, så blir det inte så många kronor i jaktarrende heller per man.

Du kan ju arrendera 10 ha för 3000:-/år. Är man 5 man så blir det 600:-/år för att jaga. Har man inte råd med det, har man inte råd med ammunition.

TIO hektar!!!!
Vad tror du det går att bedriva för jakt på 10 hektar???

300:- per hektar är det dyraste arrende jag hört talas om utanför Stockholm.

Bengtssons båtar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:Vänd på det med snålheten, vem tjänar mest på att få bort djuren. Jägaren eller markägaren?

Pratar du om rovdjur, vildsvin eller rådjur/älg?

#430869Toban, jag var med i en stor licens för några år sedan. Halva priset för arrendet, och inte sköt de några älgar i alla fall. De sköt sällan fullt sin licens (ca 40 djut)? Betesskadorna var på nivån "detta var det värsta jag sett" av skogsstyrelsens representant. Av jägarna fick man kommentaten "näe, här finns ingen älg".

#43087010 ha kan du skjuta gris och rådjur. Men va fan, säg 30 ha och 10 gubbar det blir 900:-/år och gubbe. Menar du att detta höga hektarpris skulle vara avskräckande för jägare??

Men för att återgå till frågan, om jägarna vill släppa in fler i jaktlager är det bara att göra det. Jag har stor parkering. Antar att de inte vill dela på jakten...

Användarvisningsbild

T Landström  
#430872Varför skulle tyskarna betala för att jaga gris i Sverige? Dom kan jaga det på hemmaplan... Tyskarna är nog mer k*ta på att jaga älg...

Såg förövrigt en bild på facebook igår där någon hade samlat lite statistik över viltolyckor i 3-4 län mellan åren 2010 till 2016.
Län med det djur som nämns här...gris, rådjur och älg...
Minns inte riktigt vad han hade kommit framtill...men att vargen skulle kunna hålla vildsvinen i schack är nog inte helt sant...
I Värmland va det mer olyckor med gris än älg och det ska ju vara ett län med en rätt stor vargpopulation...
En "flock vargar" kanske kan ta en vuxen gris...men en ensam varg ger sig nog inte på en vuxen gris... Kan nog ta kultingar...

#430874Jag försökte föreslå att jägarna skulle få pengar (av mig) för de djur de skjöt för att minska viötstammen. De var inte intresserade.

Användarvisningsbild

T Landström  
#43087530-40 ha är ju inget arrendera om man ska jaga med hund!

tallen100  
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Vänd på det med snålheten, vem tjänar mest på att få bort djuren. Jägaren eller markägaren?

Pratar du om rovdjur, vildsvin eller rådjur/älg?

Jag pratar om djuren som ni vill ha undanskjutna i den här tråden och som ni inte tycker att jägarna lyckas med.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T Landström skrev:Varför skulle tyskarna betala för att jaga gris i Sverige? Dom kan jaga det på hemmaplan... Tyskarna är nog mer k*ta på att jaga älg...

Med tyska mått mätt blir väl den svenska jakten billig.
/Niklas

#430881Kan det vara så att alla dessa begränsningar som jägarna sätter upp för sig sjävla är 3n orsak till att det blir så lite skjutet?

Gris skjuter de från gömsle vid åteln, en gammal inäga. Ca 3-4ha inklämd mellan stor å och grannens. Vet inte varför de satt åter just där, men det går tydligen att jaga på det viset också.

Rådjur och gris kan man ta i fällor. Jag är bra sugen sedan trädgården blivit förstörd... :)
Älg kan jag skjuta en kalv, sålänge storlicensens som granne inte skjuter fullt kan det kvitta.

#430883Så länge jägarna har del i rovdjurs- och viltpolitiken, får de ta ansvar för sina beslut. Vargfrågan handlar ju om det stora värde som jakten har för Sverige. Tydligen är det inte så högt värde, om man inte vill betala för det.

Användarvisningsbild

T Landström  
Niking skrev:
T Landström skrev:Varför skulle tyskarna betala för att jaga gris i Sverige? Dom kan jaga det på hemmaplan... Tyskarna är nog mer k*ta på att jaga älg...

/Niklas

Kan vara så...men om du räknar med resa till Sverige, boende och arrende så kanske det blir billigare att jag hemma i Tyskland ;)

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T Landström skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Kan vara så...men om du räknar med resa till Sverige, boende och arrende så kanske det blir billigare att jag hemma i Tyskland ;)

Fast det verkar ju inte hindra jägare från att köpa all sköns jaktresor, eller för den delen fixa diverse bytesjakter...
/Niklas

r93  
Mangan skrev:10 ha kan du skjuta gris och rådjur. Men va fan, säg 30 ha och 10 gubbar det blir 900:-/år och gubbe. Menar du att detta höga hektarpris skulle vara avskräckande för jägare??

Men för att återgå till frågan, om jägarna vill släppa in fler i jaktlager är det bara att göra det. Jag har stor parkering. Antar att de inte vill dela på jakten...

Japp, sinnessjuka priser på en så liten plätt :shock: , ligger ni på dom prisnivåerna förstår jag att ni inte får tag på vettiga jägare. Det går fortfarande inte att bedriva någon efftektiv jakt på så liten yta, viltet är ju hos grannen innan man fattar att hunden har fått tag i något.

Japp du kan skjuta gris och rådjur på 10 ha, men hur?? Jo sitta och passa/vaka, blir inte speciellt effektivt alls........

Har du tjuriga grannar kan det till och med bli problem att anlägga en åtel, man får inte locka vilt från annans mark...

Hundar hundar och hundar!!! Annars går det inte att få bukt med svinen, och då måste man ha lite yta att jaga på!!

Ett par tre hundra hektar behövs, så att man lär sig var dom ligger samt vilka vägar dom tar när dom blir stötta.

Finns ingen som släpper en hund på 30 hektar, såvida man inte jagar ihop med grannen, för hunden slutar inte vid gränsen, och då är det bara att bryta jakten för att hämta hunden, så gick den förmidddagen, varken kul eller effektivt!!

Häromkring är 100:-/ ha dyrt, men börjar bli normalt.

tallen100  
Mangan skrev:Så länge jägarna har del i rovdjurs- och viltpolitiken, får de ta ansvar för sina beslut. Vargfrågan handlar ju om det stora värde som jakten har för Sverige. Tydligen är det inte så högt värde, om man inte vill betala för det.

Så länge vargpolitiken är som den är= det kryllar av varg, så skulle iaf inte jag släppa en hund, skulle aldrig falla mej in att börja jaga igen så länge det ser ut så här.
Dom få vargarna som nu får/fick skjutas gör ingen som helst skillnad, men det är iaf ett litet steg framåt.
och kramarna gråter :grin:

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).