Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

38 inlägg 52480 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

paan14  
#430821 Min 346 xpg har ingen dekomp ventil, tror de tidiga inte hade det. Min är från 2005 har jag för mig. Suverän såg!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

stefan elvis  
#430824 Nä de äldre hade ingen dekomp, har inte sett någon 346ne utan dekomp förut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

stefan elvis  
#430828
anersimyra skrev:Är månne min 346 XPG 2010 någon sorts " miljösåg " då den har ett grönt tanklock.. :???:

Annan ljuddämpare på den som bränner bort mer föroreningar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

anersimyra  
#430837 :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430871 Det finns 346 med och utan decomp ventil genom hela livet på sågen. Handlaren beställer med eller utan. Likaså vid cylinderbyte.
Ser tidiga och senare både med och utan.

De med grönt tank lock bör vara E-tech. Ljuddämpare och förgasare skiljer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

stefan elvis  
#430878
Mange skrev:Det finns 346 med och utan decomp ventil genom hela livet på sågen. Handlaren beställer med eller utan. Likaså vid cylinderbyte.
Ser tidiga och senare både med och utan.

De med grönt tank lock bör vara E-tech. Ljuddämpare och förgasare skiljer.

Bra då kan det finnas 346ne utan dekomp då, hann inte prova sågen pga vilt protesterade tvååring som inte fått något intresse för motorsågar ännu.

Avatar Fallback

Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Carlfritidshuggare  
#441910 Om man har en Stihl 241, är då en begagnad 346 en ok komplementsåg för lite grövre och en del kapning? Eller ska jag spara pengarna till annat/nytt?

2010 års modell finns begagnad för strax under 3 000 (nypris över 9 000). Okulärt ser den bra ut. Skiljer 0,4 kW i effekt, möjligen lite mer då min 241 är från 2014 och kanske lite klenare än senaste modellen) men jag är usel på verklig skillnad.

Bättre att köpa nytt kanske? Jag gillar inte att mecka med sågen i någon omfattning. Vanlig tillsyn såklart men service lämnar jag bort.

Vad tror ni? Kloka synpunkter?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441921 Är det en 346 NE, så kan det nog vara en vettig idé, givet att den är i bra skick. Är det den gamla 346:an, så är det väl inte någon större skillnad i storlek och kapacitet mot en 241?

Själv har jag 242, 346 NE och 560, vilket är nog ganska vettig storlekskombination för mina behov (42 cc, 50 cc och 60 cc).
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 01 mar 2017, 21:37, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Carlfritidshuggare  
#441926
Niking skrev:Är det en 346 NE, så kan det nog vara en vettig idé, givit atten är i bra skick. Är det den gamla 346:an, så är det väl inte någon större skillnad i storlek och kapacitet mot 241?

Själv har jag 242, 346 NE och 560, vilket är nog ganska vettig storlekskombination för mina behov (42 cc, 50 cc och 60 cc).
/Niklas


Hmm, detta med NE framgår inte. 50,1 cc. Så jämför jag med din uppsättning skulle den passa in.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

åberg  
#442965 Drygt 50 kubikcentimeter är New Edition (NE), den gamla var straxt under 50 kubik har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

totte  
#443042 45 cc var ursprungsmodellen av 346.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

alias  
#443043
Niking skrev:Är det en 346 NE, så kan det nog vara en vettig idé, givet att den är i bra skick. Är det den gamla 346:an, så är det väl inte någon större skillnad i storlek och kapacitet mot en 241?

Själv har jag 242, 346 NE och 560, vilket är nog ganska vettig storlekskombination för mina behov (42 cc, 50 cc och 60 cc).
/Niklas


Så sen årsmodell som 2010 så borde det vara en NE. Jag köpte min 346NE XPG efter att de slutat tillverkas för svenska marknaden. Jag tror att min var sista årsmodellen och att den var en 2011. Mange eller någon annan sågentusiast kan säkert rätta mig om jag har fel. Jag köpte min 2012 eller 2013.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443074 Det var lite svajigt med försäljning på 346 i slutet.
Produktionen sluta nog tvärt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

Sågomanen  
#443102 Ja, rätt var det var så slutade de och 550 lanserades. Jag ogillar tvära avslut så man inte hinner köpa på sig en det sista. Man får köpa 550 eller 560 nu alltså. Om de fått till Autotune på 346 hade den fortsatt sälja men å andra sidan hade den troligen drabbats av samma problem som 550 gjorde. Tyckte det var ganska stor skillnad från min 346OE mot NE när jag bytte. Vrid och maxvarv på NE är grymt.

Jag har några 346NE i olika varianter men jag tror faktiskt jag ska sälja en av de finare med TB då jag testat och inte stormgillar TB. Kommer säkert ångra det då den är så fin och det inte kryllar av riktigt fina 346NE TB men jag är sugen på något nytt/annat :P

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

traktorz  
#443211 Både 346XP & 550XP är på 50.1cc, med endast marginell skillnad från fabrik i effekt resp vridmoment. Det naturliga steget vidare med 346XP vore ju som sagt att förse den med AutoTune, men EPA-kraven från USA kom emellan för den här storleksklassen. Kanske tillverkas modellen fortfarande för andra marknader? Trist annars att en sån toppmodell inte längre går att få tag på...

Ref:
http://www.husqvarna.com/asia/products/ ... ws/346-xp/
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 764-26.pdf
http://service.webec.husqvarna.net/docu ... 015-07.pdf
http://www.husqvarna.com/se/produkter/m ... ar/550-xp/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).