Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42796 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430679 Eller viltbeståndet i proption med trafikökningarna med folk som varken ser eller hör :D

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Toban  
#430748 Trist att alla diskussioner på detta forum slutar i att allt elände är jägarnas fel.

Ett alternativt sätt att se på ökningsfrekvensen i viltolyckor:
Giriga skogsägare röjer bort all viltbete vilket leder till att viltet måste söka sig in i bebyggelse för att hita mat, ffa under vintern. Då viltet rör sig under den mörka delen av dygnet så korsar de vägar sen kväll o tidig morgon, dvs när det är mörkt och trötta förare i bilarna.

Så istället för att gnälla så kan ni försöka göra något konstruktivt tillsammans med jägarna.
När det gäller vildsvin så är det fritt fram för er som markägare att skaffa jägarexamen och skjuta bort varenda ett. Att åtla vildsvin är inte så kul för icke markägande jägare som redan har fyllt frysboxen hos hela familjen.

Ps. Såg att någon önskade varg på sin mark för att denne har problem med vildsvin. Vargen är inte dum, så att den skulle ge sig på vildsvin är en mycket okunnig och farlig skröna. Vargen rör inte ett vildsvin då detta allra troligast slutar med en skadad/död varg. Istället kommer vargen ta sig in i bebyggelse o äta katter o andra tamdjur

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430752 Toban
Så bra och vettigt inlägg!!!
Och skogsägare som har problem med vildsvin kan låta jägare som är utan jaktmarker få jaga gratis och dela alt,ta hela djur!
Det finns massor av jägare som skulle ställa upp! Det är svårt att få bort grisar och låt jägarna få chansen och gärna skogsägare som har grannmarker få prata ihop sig om att släppa till marklösa jägare!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430757 Toban, självklart blir det mindre med vildsvin på markerna om du har varg där. Statistiken bevisar i alla fall detta, och väldigt många på forumet hänvisar titt som tätt till en massa statistik och varför inte nu :?: .
Vi har inga eller väldigt få vargar i södra Sverige men gott om gris.
I de nordligare delarna av vårt långa land har vi däremot gott om eller för gott om (anser i alla fall många) med varg men ingen gris.
M.a.o. trivs inte gris och varg ihop :mrgreen: :grin: :grin:



För övrigt behöver inte vargen ta någon gris för att grisen ska försvinna, räcker med att vargen tar bort alla krondjuren såsom älg, rådjur, kronhjort och dovhjort.
Vargen kommer självfallet att bli fredad och i brist på bättre kommer då jägarna att lägga sin energi på att jaga gris :grin:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430768 Bäst borde det väl vara om vi etablerade isbjörn? Jannee? För på Svalbard finns inte ett enda vildsvin!!!
Tror inte det finns varken älg rådjur eller hjort heller faktiskt!

Vargen tar vildsvin sist av alla, tro inget annat, först ryker tamboskapen som inte är rejält hägnade, sedan jobbar den sig uppåt.

personligen finner jag det som ett horibelt slöseri med varg i skogen, mycket bättre att ta tillvara på det finaste köttet som finns! Inga stresshormoner, ingen antibiotika, inget kraftfoder, bara nartutligt kött!!

Och som sagts innan, det är helt enligt alla regler att skjuta bort varenda djur om man så vill, älg är väl undantaget, möjligtvis hjort med, jag har ingen hjirt här så är osäker på jakten.

Men det brukar vara så att dom som gnäller mest är dom som ska ha dom fetaste arrenderna, därför brukar det bli svårt att hitta bra jägare till marken.

Har hört MÅNGA historier om markägare som står och skriker att grisarna förstör deras mark, när man sedan säger att jag kommer gärna och skjuter dom, så kryper det fram att då ska dom ha betalt för det!!

Då har man inte så stora problem, undrar om dom säger samma sak till anticimex när dom fått råttor i ladugården??
Jag anser vildsvinn vara ett vilt och ska hanteras som ett, inte som ett skadedjur som många andra gör, därför jämförelsen.

Jaga, åtla, jaga mer, svårare än så är det inte, men det gäller att hitta rätt jägare!

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430769 Vildsvin är och förblir ett skadedjur, svårare än så är det inte.

Om jägare saknar jaktmarker, kan det ju bero på att de är för snåla...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

vetinte  
#430771
Toban skrev:Trist att alla diskussioner på detta forum slutar i att allt elände är jägarnas fel.

Det kanske inte är så konstigt att sådana argument används.
Jägare i Sverige använder ju jävligt ofta själva argumentet "vi har existensberättigande för att vi håller nere trafikolyckorna".
Har hört den ursäkten flera gånger. Va e de för fel med "jag tycker de e kul att jaga".
Men självklart har jägarna en del i även trafikolyckorna.
Men jakten fungerar på ett katastrofalt sätt på flera håll i Sverige.
O anledningen är både jägarna, markägarna o politiken runt.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430773 :lol: Snålbonde har jag hört oftare än Snåljägare :wink:
Så det stämmer inte!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430775 För att få bort gris så räcker det inte att bara jaga på småsåtar skogsägare måste vara eniga,skjuter man gris på en mark så flyttar dom sig till en annan,det är markägarna som måste släppa till sina marker som är gränsande till andra om det skall gå lite bättre.
Så skyll fan inte på jägarna!

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430780
hinowa skrev::lol: Snålbonde har jag hört oftare än Snåljägare :wink:
Så det stämmer inte!

Jodå, det stämmer visst. Är du bara beredd att betala vad det kostar, så finns det gott om både lediga platser som lediga marker.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430781 Det är svårt och obekvämt att jaga gris, därav orsaken till att det jagas så pass lite gris.
Vilka jägare vill offra 1 hel veckas nätter på att kanske få ett eller två tillfälle till att skjuta på en gris?
Bönderna får hägna in sina åkrar med 3 trådar elstängsel, är enda lösningen för gris klarar inte jägarna av att skjuta bort, praktiskt omöjligt för dessa bekväma människor.
Jägarna lägger med gjädje ut 50 tkr på vapen och kläder men offra natt efter natt på att vakta gris är helt omöjligt - så långt sträcker sig inte intresset :mrgreen:

För övrigt har jag min jakt utarrenderad och jägarna har kvar att skjuta några älgkalvar + gris, men tro inte att de ids gå ut, nä finns alltid något viktigare att göra, bockjakten och jakten på fullvuxna djur är vad som passar, resten hinns inte med :oops:
Är det inte Thailandsresa så är det resor till fjällen. Några jägare är t.o.m. pensionärer och för dem är det på tok för kallt, blött eller jobbigt att offra nätter på grisvak :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430784 Jag har egen mark att jaga på!
Vem är det som mest vill ha bort grisarna Bonden eller Jägaren?
Bonden vill ha hjälp men måste ta betalt :wink:
Är det snålbonden eller snåljägaren?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430787 Då har du fel jägare Jannee!
Hemma jagas det MINST en hundjakt i veckan, sedan sitter det alltid någon på nån åtel om det har varit aktivitet.

Niking: Vad tänker du begära för ersättning av Anticimex om du får problem med skadedjur?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430790 Ja den som vill ha en tjänst utförd är den som skall betala!
Jävla snålbönder som tror dom skall ha betalt för att få hjälp,sedan kan ni inte heller komma överens om att samordna jakt med grannmarkerna
Vilka jäkla åsikter ni har om jägarna är snåla! Nej ha era grisar kvar och sluta gnälla!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430791 Håller HELT med r93 men vad göra när det är släktingar och vänner till dessa :oops:
Det lovas att hädanefter ska det verkligen bedrivas jakt på gris - detta har man nu hört i 5 -7 år och inte har det blivit bättre - tvärtom :mrgreen:
Tjatar man för mycket blir bara effekten att de jagar än mindre - ursäkter finns det hur mycket som helst, t.ex ålderdom och bristande hälsa :grin: när det lät tvärtom INNAN de blev pensionärer :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).