Vedmaskiner, flishuggar

Test av Vedklyvar

8 inlägg 32880 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av Vedklyvar

Skogshuggarn  
#22882 Jämförelsetest av 6 olika vedklyvar. Samlingstråd för olika tester av vedklyvar. Har du information om tester så lägg in det i denna tråd. Vill du ha testfakta om vedklyvar, bläddra runt i denna tråd. Första testet här nedan är inte längre aktuellt, testen av vedklyvar är borttagen.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6245



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22928 tack o bock:D
intressant o läsa iaf :D

Avatar Fallback

Re: Test av vedklyvar

tage berglund  
#42896 För kännedom, vedklyv 52 cm, 5 ton angivet tryckkraft, köpt på coop för 2 papp men likadana säljs som bekant på jula, clas o m fl.
efter ca 10 kubik och drygt 2 år ger den upp, blir plötsligt kraftlös, plockar isär och finner att tätningsringen på kolvstången är helt uppnött och i gått isär 2 halvor. ett under att den fungerat, till och med ganska kraftfullt, 30 cm björk inga problem. Coop vet ingenting om delar, men momentun, en firma i bl.a umeå som säljer kullager, packboxar mm frågar bara om mått och plockar fran ny kolvring (heter det så). Drygt 250 kr byter ägare.
Egentligen sitter det i kolvringsspåret innerst innanför tätringen en oring, sedan över den en sorts kolvring av plast, med något sorts smörjmedel inbakat i plasten. Man måste mäta fram spårets mått med, inner, ytterdiam och bredd. det är en hel del grums att rengöra, montera och ny olja, sedan går den. Med tanke på precisionen (ironi) i delarna ska man nog inte ta testernas siffror alltför givna. Skulle tro att det skiljer flera ton i tryckkraft mellan olika ex av samma sort. PS, den lilla oringen på styrspaken för klyvkraft håller även den på att ge upp, borde finnas att köpa överallt. Inte världens bästa maskin men det går att ha den med i skuffen och klyva lite på landet när andan faller på.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedklyvar

totte  
#42904 Hej Tage och välkommen hit!

Precis det jag misstänkte när jag köpte klyv i våras, det är inte kvalitet, och det kan inte vara det när det kostar ett par tusen spänn. Ett problem är att det inte finns mycket i nån mellanklass, för att få nåt som håller i längden verkar det som man måste upp i 8 - 10 000 kr:s klassen. Problemet är att om nån lanserar en liten kvalitetsklyv för säg 4500, så är det nog inte många som köper, när dom till synes kan få en med samma data för hälften. Annars är det ju ett behov för många, en klyv som inte har så stor kapacitet, men som duger att klyva ett antal kubikmeter spisved per år om man inte har så brått.

Momentum i Umeå är bra, har själv handlat lager och grejor där, proffsig service.

Själv köpte jag Faxe-klyv.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedklyvar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43022 Pappa köpte en sån klyv när han var söderut och skulle klyva på ett ställe, lite nödlösning men då var det en snabb affär.
Han fick hem klyven senare och vi har nu använt den till gissningsvis 50m³ totalt genom åren.
Jag kan bara säga: Jättebra köp!
Den är för sölig för proffsbruk men för svenne banan -kanon.
Jag har för mig han betalde 1900:- och det är den värd flera ggr om.
Jag har även byggt ett eget hastverk för traktorbruk men den har vi inte använt på länge
just för att den billiga är så bra, nu har jag dock 2st stödbencylindrar liggandes så nu ska det byggas så fort ork och tid samspelar.

Användarvisningsbild

Re: Test av vedklyvar

totte  
#43033 Ja, problemet är att det är lotteri, har du tur får du en där toleranserna går åt rätt håll, har du otur får du en som håller garantitiden ut precis.

Avatar Fallback

Re: Test av vedklyvar

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43524 Håller med totte om lotteriet med 2-tusen kronors klyvarna. De är alltför slarvigt gjorda med på tok för klena detaljer under skalet. Dessa detaljer verkar ju ej gå få tag på, utan det är reklamation eller skrotning som gäller. Undrar hur många av klyvarna som stormarknaderna får tillbaka direkt som reklamationer? Och undra hur många som fortsätter trillskas med klyvarna för att slutligen ge upp och satsa på en ordentlig maskin?

Användarvisningsbild

Re: Test av vedklyvar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43538
Palleman skrev:undra hur många som fortsätter trillskas med klyvarna för att slutligen ge upp och satsa på en ordentlig maskin?

Där har vi poängen med billighetsmaskiner av alla slag, säljaren hoppas att man inte ska idas komma tibax o byta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).