Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482061 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Sågomanen  
#426660 Niking: De är väldigt lika varandra men det finns skillnader. Vikt och tankstorlek är liknande. Balansen upplever jag snäppet bättre i 439 pga liggande cylinder och extremt lågt placerad motor. Stihlen tyckte jag öste igenom bensin jämfört mot 439 vilket till liten del kan förklaras av de 0,3 extra kW som stihlen har.

Där har vi den ena stora skillnaden mellan maskinerna. Stihlen har mer kraft som märks vid fällning och genomkapning. Vid kvistning märks ingen större skillnad. 439 var tilltänkt som efterträdare till 339 vilket den grå sidokåpan vittnar om från XP serien. Så blev det inte och det märks att portningen på cylindern uteblivit. Nu är min 439 inkörd och det har frigjorts mer effekt men den skulle kunnat klämma ur sig mer.

Båda sågarna är ultralätta och båda saknar handtagsvärme. 439 är extremt lättstartad, alltid andra rycket och det troligen bl a tack vare pumpblåsan. Bra utväxling i startapparaten gör att jsg trodde den saknade komp först men det är förnämligt byggt. Stihlen var också lättstartad men lite mer komplicerad chokeanordning.

Stihlen tillhör deras proffsserie vilket 439 inte gör. Där är den andra stora skillnaden. Priset. Stihlen kostar ca 6 000:- och Husqvarnan kampanjas för ca 4 000:-. Vibrationerna är klart större enligt fabriksuppgifter men jag har inte haft känningar av dem på 439 och kände ingen skillnad mot 201 men alla är olika känsliga och sågarna är individer.

Stihlen har de nya "snäpplåsen" till olja och bensin som standard men det går utmärkt att köpa till 439 om man vill. Stihlen rensade spån dåligt för mig vilket resulterade i fastkilad kedja.

Sammanfattningsvis tycker jag Stihl är en bra såg med bra effekt men överprissatt och Husqvarnan är en trevlig liten såg till ett bra pris men hade behövt mer krydda i motorn för att bli riktigt trevlig.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

t4bb3  
#426662
ML Marktjänst skrev:långt och bra svar!


Låter som att det är en proffsåg jag ska ha för att bli nöjd i längden. Är just en Husqvarna med värme i handtaget jag kört en del med och då jag var nöjd med den så känns det som att risken är att jag blir mindre nöjd med en "sämre" :-)

men tack för hjälpen. Då känns det som att jag har lite mer koll än innan. Får se om det blir nytt eller om någon lämplig begagnad dyker upp!

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426668
ML Marktjänst skrev:Niking: De är väldigt lika varandra men det finns skillnader. Vikt och tankstorlek är liknande. Balansen upplever jag snäppet bättre i 439 pga liggande cylinder och extremt lågt placerad motor. Stihlen tyckte jag öste igenom bensin jämfört mot 439 vilket till liten del kan förklaras av de 0,3 extra kW som stihlen har.

Där har vi den ena stora skillnaden mellan maskinerna. Stihlen har mer kraft som märks vid fällning och genomkapning. Vid kvistning märks ingen större skillnad. 439 var tilltänkt som efterträdare till 339 vilket den grå sidokåpan vittnar om från XP serien. Så blev det inte och det märks att portningen på cylindern uteblivit. Nu är min 439 inkörd och det har frigjorts mer effekt men den skulle kunnat klämma ur sig mer.

Båda sågarna är ultralätta och båda saknar handtagsvärme. 439 är extremt lättstartad, alltid andra rycket och det troligen bl a tack vare pumpblåsan. Bra utväxling i startapparaten gör att jsg trodde den saknade komp först men det är förnämligt byggt. Stihlen var också lättstartad men lite mer komplicerad chokeanordning.

Stihlen tillhör deras proffsserie vilket 439 inte gör. Där är den andra stora skillnaden. Priset. Stihlen kostar ca 6 000:- och Husqvarnan kampanjas för ca 4 000:-. Vibrationerna är klart större enligt fabriksuppgifter men jag har inte haft känningar av dem på 439 och kände ingen skillnad mot 201 men alla är olika känsliga och sågarna är individer.

Stihlen har de nya "snäpplåsen" till olja och bensin som standard men det går utmärkt att köpa till 439 om man vill. Stihlen rensade spån dåligt för mig vilket resulterade i fastkilad kedja.

Sammanfattningsvis tycker jag Stihl är en bra såg med bra effekt men överprissatt och Husqvarnan är en trevlig liten såg till ett bra pris men hade behövt mer krydda i motorn för att bli riktigt trevlig.

Tack för en föredömlig genomgång. Jag har idag 536 LiXP, 242 XPG TAC, 346 NE Trio och 560.

Tycker dock det är lite väl stort effektglapp mellan 536 och 242, men jag skulle helst se en 539/540 med Triobrake och värme i handtagen. Sedan vore det ju inte fel med en ny 542 XP Trio heller, då 543:an lämnar tyvärr en del övrigt att önska när det gäller vissa lösningar.

Å andra sidan så har ju 439 och 536 LiXP kapat rätt så jämt på Husqvarnas demonstrationer. Då känns det ju lite löjligt att lägga 4000 kr på en 439. Men den kan kanske trimmas?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#426674
t4bb3 skrev:
ML Marktjänst skrev:långt och bra svar!


Låter som att det är en proffsåg jag ska ha för att bli nöjd i längden. Är just en Husqvarna med värme i handtaget jag kört en del med och då jag var nöjd med den så känns det som att risken är att jag blir mindre nöjd med en "sämre" :-)

men tack för hjälpen. Då känns det som att jag har lite mer koll än innan. Får se om det blir nytt eller om någon lämplig begagnad dyker upp!

Skulle absolut gå för en proffsmodel, och om du är van med Husqvarnaen, så köp den. Enda rådet jag vil ge är att du hittar en bra ÅF som vet vad service är. Det är mera värd än några kronor extra vid köp :wink:

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

volvo_per  
#426811 Jag kör med följande och är supernöjd:

550 med 13"
560 med 18"
Stihl 661 trimmad med 71cm svärd till det allra grövsta

Det enda jag kan sakna ibland är en stihl 201 till det klenaste och skyliftjobb

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#426819
volvo_per skrev:Jag kör med följande och är supernöjd:

550 med 13"
560 med 18"
Stihl 661 trimmad med 71cm svärd till det allra grövsta

Det enda jag kan sakna ibland är en stihl 201 till det klenaste och skyliftjobb

Grymma sågar du har, men skaffa dig en 201 så har du
fortfarande armar, axlar och rygg om 40 år. :grin:

Gott med omväxling i vikten.

Användarvisningsbild

Husqvarna 361G?

Tunbyggaren  
#430037 Hej, jag har köpt en begagnad Husqvarna med beteckningen 361G. Vet nån specifikationerna? Den funkar bra på mina 7 ha. Jag har fått löda ihop några delar o chokereglaget hoppar av ibland. Funderar på om den räcker för en Logosol timmerjigg.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430048 Bäst att såga försiktigt med Logosolen och ofta göra pauser. Jag har fått två Husqvarna att skära ihop i min Logosol.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Sågomanen  
#430055 Tunbyggaren:

Det måste vara en exportmodell då jag inte känner till 361G på vår marknad. Eller om du skrivit fel och menar 351G?

351 är en semiprofessionell/farmarsåg som funkar bra till mycket men att driva sågverk med den rekommenderar jag inte.

Om det är en 361 bör den vara på 60cc och i så fall kan den fungera hjälpligt korta stunder i ett logosol. Men du bör ha en större maskin på 70cc och uppåt för att inte löpa risk att det blir överhettat.

Köp t ex en 372:a så blir du nöjd med effekten i sågverket.

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430057 Mjaaa, man bör vara försiktig med Logosolen. Jag hade en 90 kubiks Husqvarna och den blev i alla fall överhettad. Väl filad ked och pauser ifall man kör då det är varmt. Nu kör jag med en gammal Stihl som är långsammare men håller bättre.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Tunbyggaren  
#430086 Ohoj! Ja ursäkta, 351G ska det vara förstås! Aha, för klen då. 49 cc enl spec. Om jag skaffar en timmerjigg blir det bara någon stock om dagen och totalt max en handfull per år. Tack för tipsen!

Avatar Fallback

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

axwell  
#430141
Tunbyggaren skrev:Ohoj! Ja ursäkta, 351G ska det vara förstås! Aha, för klen då. 49 cc enl spec. Om jag skaffar en timmerjigg blir det bara någon stock om dagen och totalt max en handfull per år. Tack för tipsen!

Tror nog att det går men långsammare än vad du hade förväntat dig.
Den här sågen liksom 70 cc-sågarna måste få gå "fetare", dvs skruva ut H-skruven så att den tydligt taktar.
Får alltså inte ställas in så att den ylar upp i höga varv.
Om du köper en timmerjigg så kommer du att få samma råd i den medföljande manualen.

Själv har jag övergivit dom toppvarvsberoende bensinsågarna, kör med en 1-fas elsåg på 3 hp klyvsågen.
Den är i praktiken påtagligt starkare än 351:an.

Det finns några trådar om hur vi har fått det att fungera, tror att jag startade den första.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

Tunbyggaren  
#430149 Tack Axwell, har du länk? Sökte men du har 48 sidor inlägg... Nyfiken på hur det gått med elsåg (vilken modell?), vill ogärna köpa ny fossil.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

machonisti  
#430151
JensSkoog skrev:
volvo_per skrev:Jag kör med följande och är supernöjd:

550 med 13"
560 med 18"
Stihl 661 trimmad med 71cm svärd till det allra grövsta

Det enda jag kan sakna ibland är en stihl 201 till det klenaste och skyliftjobb

Grymma sågar du har, men skaffa dig en 201 så har du
fortfarande armar, axlar och rygg om 40 år. :grin:

Gott med omväxling i vikten.

För 5 år sedan hade gått en het debatt angående vilken skit du skriver. Efter 40 har dock mystiska värkar börjat uppsöka min kropp. Behövs ingen ingående forskning, har förut förespråkat kraftiga motorsågar och stora virkeshögar i skogen. Dessutom blev det alltid tävling då vi plockade åkersten om vårarna. Den akuta värken släppte till midsommar.

Användarvisningsbild

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

JensSkoog  
#430246
machonisti skrev:För 5 år sedan hade gått en het debatt angående vilken skit du skriver. Efter 40 har dock mystiska värkar börjat uppsöka min kropp. Behövs ingen ingående forskning, har förut förespråkat kraftiga motorsågar och stora virkeshögar i skogen. Dessutom blev det alltid tävling då vi plockade åkersten om vårarna. Den akuta värken släppte till midsommar.

Ja, och det fortfarande dom som menar jag pratar
skit, men det skiter jag i :YMDEVIL:

Känner gott till det där med att man skulla kånka två där en var nog vare
sig sten, virke eller säckar med cement. Kändes när jag var 40, och mera nu på 67 #:-S

Härligt med lillsågarna som gör att jag kan holla dagen, och
man får gjort så det vises att det har jobbats :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).