Motorsåg och handhållet

Motorsåg och röjsåg för skogstomt

9 inlägg 6836 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg och röjsåg för skogstomt

Gulnar  
#429382 Jag har just blivit ägare till en skogstomt på 2ha och behöver lite verktyg för att hålla den i skick.
Spontant tänker jag röjsåg och motorsåg, eftersom det är en del döda träd, vindfällen och ganska mycket sly och annan ganska klen undervegetation.

Jag försöker gärna hålla nere budget, eftersom det är så mycket annat som kostar just nu. Däremot vill jag inte köpa skräpverktyg, eftersom det oftast inte är värt pengarna ens på kort sikt.

Så jag tar gärna emot tips på prisvärt begagnat och nytt som är lämpligt för mina syften.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

traktorz  
#429402 Kika på kampanjer, då dessa brukar ge mest för pengarna, med ca 20% effektiv rabatt.

T.ex. den annons från Husqvarna som just syns här på forumet:
Husqvarna 445 E-Series TRIOBRAKE för 3990 kr.

Det är en 45-kubikare som är tålig och stark nog att klara de vanligaste behoven. Mitt bästa tips om du ska välja en ny.

Att köpa begagnat är vanskligt, om du inte har varken tid eller kunskap att kolla upp närmare. Bästa tipset är att då köpa den begagnade sågen hos en handlare som tagit en dylik i inbyte, gjort översyn på den och lämnar garanti på köpet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

JensSkoog  
#429463 Köp nya saker, så har du i många år!
:wink:
"traktorz" tips om Husqvarna 445 skulle jag gått för. Mycket såg för pängarna.

Senn måste du ha en röjsåg som du ochså kan använda i gräs och sly.
På två ha är du gott rustad med en en Stihl FS130 eller med en KM130 som du kan köra röjsågsblad, kratkniv, häcksax eller svärd och kedja på. Är väl den jag använder mera än något annat.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

Gulnar  
#429608 Tack för tipsen
Husqvarna 445 verkar vara intressant. Vad får jag för problem om jag köper en klenare såg? Har bara mycket erfarenhet av en modell, Husqvarna 55. Andra sågar har jag kört någon enstaka gång.

traktorz skrev:Att köpa begagnat är vanskligt, om du inte har varken tid eller kunskap att kolla upp närmare. Bästa tipset är att då köpa den begagnade sågen hos en handlare som tagit en dylik i inbyte, gjort översyn på den och lämnar garanti på köpet.


Av nyfikenhet, vad är det som är vanskligt med att köpa beg? Tid har jag kanske att kolla upp sågarna, men jag har inget större intresse i maskinen i sig, som många andra här. Jag är enbart intresserad av den för dess funktion.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

Sågomanen  
#429626 Jag har testat en motorsåg från Husqvarna, 439, som passar för lättare uppgifter - klena bestånd och inte så grova träd eller direkt vedkapning. Den och kommande test av Husqvarna 543xpg finns respektive kommer finnas i min blogg.

Husqvarna 445 håller jag med om är troligen mycket såg för pengarna och kan matcha ditt behov väl. Begagnad såg föreslår jag Husqvarna 242. Pris för en bra fungerande såg ca 2 000:- Den är mer varvvillig än din 55:a men inte lika råstark. Vill du lägga lite mer pengar på en semiproffssåg/farmarsåg så finns 350 och 353. De har bra vrid och kraft. Priser på ca 3 000:-

Ny prisvärd Stihl av semiproffsmodell är 251. Den går att hitta för ca 4 000:- på kampanj.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

Gulnar  
#439536 Köpte en HVA 445e. Mycket bra för mina behov eftersom jag inte har så grova träd att hantera. Tack för tipsen.
Dock lite nyfiken på hur den beter sig med ett svärd på 16" och över eftersom jag ser att det behovet kommer att dyka upp. Någon som har erfarenhet, eller bara gissningar kring detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

totte  
#439549 Skall klara att köra 16", även om jag skulle säga att 15 är det mesta den bör ha normalt sett. Givetvis går det att köra för tillfälliga behov med ett par tum till, om man är lätt på hand och har ordentligt vasst men inte för aggressiv kedja. Är det däremot fråga om att det skall köras massor av jättegrova grejor så är det nog dags att snacka större såg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439566 Vet inte om du är "yxhänt"med motorsåg och röjsåg men "better safe than sorry", så jag lämnar mitt råd.

Om du inte hållit på med motor-/röjsåg förr, frestas inte att hoppa över röjsågen, om du har pengar att köpa en för. Att ge sej på sly med motorsåg är inte lämpligt. Det är skaderisk på flera olika sätt.
Röjsåg är också ett roligt redskap att arbeta med, tycker jag. Absolut det lämpligaste också om man är novis med motorredskap.
Sen är det bra att röja först och se hur man vill ha det med det grövre efter det.

Skriver detta för jag vet att motorsåg används för sly och liknande av högrisktagare/omedvetna.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg och röjsåg för skogstomt

eqlazer  
#439582 Och med sågklinga på röjsågen så går det att ta förvånansvärt grova stammar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).