Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd snöskoter

38 inlägg 79020 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428582
broder tuck skrev:Hur mycket kommer du att preparera spåren innan du drar? Om man ska dra på lite mer lösa spår så kan det vara bra med en skoter med 60cm band.


Tja, jag ska som sagt inte ta ut mycket och räknar med att ta det lugnt, i synnerhet i början. Förmodligen preparera lite mer än nödvändigt och börja med lätta lass. Samtidigt tror jag inte det blir särskilt långa sträckor som behöver prepareras från grunden, det går en del skoterspår, delvis längs skogsvägar, genom området. Så det kanske funkar med 50 cm band. Några andra inlägg har diskuterat för- och nackdelar med 60 cm band, och även det kanske kunde funka bra, i synnerhet då det är platt landskap och ingen skrååkning där jag ska köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428589 Jag har sökt men inte hittat några bra sidor med data. Är nyfiken på vad skotrarna väger, fr.a. hur stora skillnader i vikt det är mellan de som nämns i inläggen. Skiljer det 10 kg? 50 kg? Mer? En ny Polaris Widetrak 550 väger ca 280 kg torr, men den är kanske bland de lättare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428592
broder tuck skrev:https://www.blocket.se/varmland/Ski_doo_skandic_alpine_lll_70783705.htm?ca=2&w=3
Om jag var ute efter en renodlad arbetsskoter och bodde närheten skulle jag kolla in denna eller liknade. Ski-Doo har kortare dyna men längre bagageutrymme än 6900, vet inte om det skiljer något mer än så? Ser ju fin ut på bilderna i alla fall.

Skulle jag skjutsa frugan och eller barnen skulle jag dock kolla på någon annan skoter.


Jo, den ser riktigt fin ut. Jag tror tyvärr inte frun och barnen är så intresserade av att åka, så det är nog inte så dumt med större lastutrymme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428593 Tusen tack för alla inlägg med intressant information och bra tips

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428628
Johan60 skrev:
Slurfi skrev: den riktigt intressanta förändringen kom 2015 när det kom en alternativ fläktkyld version med enklare växellåda som är lite lättare och har de bredare ProFloat-skidorna, men då börjar åxå priserna krets kring 50 papp och det är kanske inte var det du var ute efter.


Det vore kanske intressant, om det gick att hitta en 2015 för 50 tkr som man kan lyfta momsen på så blir det inte så mycket dyrare än att köpa en som är 10 år äldre för 30 tkr. Men det är väl inte så många till salu, hittade en på Blocket för 67 tkr inkl moms från 2016 som bara gått 31 mil. Om man skulle hitta en från 2015, som gått längre och som säljs privat så kanske det kan närma sig 50 tkr?

https://www.blocket.se/jamtland/Polaris ... m?ca=2&w=2

Johan60 skrev:Jag har sökt men inte hittat några bra sidor med data. Är nyfiken på vad skotrarna väger, fr.a. hur stora skillnader i vikt det är mellan de som nämns i inläggen. Skiljer det 10 kg? 50 kg? Mer? En ny Polaris Widetrak 550 väger ca 280 kg torr, men den är kanske bland de lättare?


WideTrak 550 har sålts för 55 plus moms tidigare, nu har de justerat upp priserna tyvärr.
550 är nog bland de lättare bredbandarna gissar jag, en vanlig LX 500 är säkert närmare 30kg tyngre
och en IQ FS är över 100kg tyngre än 550n.
Men vikt är bra när man ska dra igång tunga lass, så inget är enkelt.
Här kan du sukta: http://www.tt-trading.se/polaris-snoskoter/

Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

Johan60  
#428641
Slurfi skrev: 550 är nog bland de lättare bredbandarna gissar jag, en vanlig LX 500 är säkert närmare 30kg tyngre
och en IQ FS är över 100kg tyngre än 550n.


Det verkar som det skiljer mindre åtminstone på de nya modellerna

Slurfi skrev:Här kan du sukta: http://www.tt-trading.se/polaris-snoskoter/


Jo, även om det inte är aktuellt med en ny skoter till ordinarie pris så har jag kollat lite på hemsidorna. Är det så att de vettiga arbetsskotrar som säljs för under 90 tkr inkl moms är Polaris Widetrak, Yamaha VK540V och Ski-doo Skandic WT? Har jag missat någon? Lynx 59 Yeti är betydligt dyrare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd snöskoter

fretchi  
#428764
Johan60 skrev:
broder tuck skrev:Hur mycket kommer du att preparera spåren innan du drar? Om man ska dra på lite mer lösa spår så kan det vara bra med en skoter med 60cm band.


Tja, jag ska som sagt inte ta ut mycket och räknar med att ta det lugnt, i synnerhet i början. Förmodligen preparera lite mer än nödvändigt och börja med lätta lass. Samtidigt tror jag inte det blir särskilt långa sträckor som behöver prepareras från grunden, det går en del skoterspår, delvis längs skogsvägar, genom området. Så det kanske funkar med 50 cm band. Några andra inlägg har diskuterat för- och nackdelar med 60 cm band, och även det kanske kunde funka bra, i synnerhet då det är platt landskap och ingen skrååkning där jag ska köra.


Preppa spår är inte så klurigt. Kör upp den slingan du vill köra efter, bredda slingan genom att köra fler varv och åk hem och låt snön göra jobbet. Efter att få frysa ihop ett par dagar drar du rejäla lass med en smalbandare om du så vill.

Avatar Fallback

Re: Köpråd snöskoter

BM Buster  
#430405 Om du ska preparera spår så gör en enkel sladd att dra efter skotern, behöver inte vara ngt märkvärdigt, en bit armeringsmatta duger utmärkt.
Det blir en stor skillnad att köra om man kan släta ut spåret och slippa större gupp om man ska köra lite större lass. Har du bra spår kan en skoter dra rejäla lass med bra fart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).