SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (video)

15 inlägg 13272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#428512 Skogsforum gjorde ett besök hos ett klassiskt företag: SP Maskiner i Ljungby. Företaget som en gång i tiden uppfann aggregatet som skapade engreppsskördaren. Den avverkningsmetod som idag nästan är den enda som används när det gäller avverkning enligt kortvirkesmetoden (CTL).

1483619994_p1000396.jpg


Vi fick en guidad tur i fabriken och intressant information om SP Maskiner. Sen styrde vi kosan till Osby i Skåne för att titta på ett SP 561 LF i arbete på en Rottne H11. Vi ville inte se en avverkning där lättkvistade granar sprutar genom aggregatet utan hur det ser ut ”till vardags” för en entreprenör som kör på uppdrag där det är stor variation i trädslag och grovlek. Det finns en video från det besöket lite längre ner i tråden där SP 561:an hanterar både krokigt löv och grovkvistiga tallar.

Företaget SP-Maskiner startades 1978 av Ingemar Sandahl (S:et) och Lars Pedersen (P:et) i byn Lillarp i södra Småland. Från början servades skogsmaskiner men snart började idéer och skissande på det som skulle bli världens första engreppsaggregat: SP 21. Målet var att åstadkomma ett avverkningsaggregat för gallring med samma funktion som fanns i dåtidens tvågreppsaggregat. Samt att lägga till förmågan att fälla trädet och att dessutom krympa ner det hela från tvågreppsaggregatens 2-3 ton till något som vägde max 500 kg och kunde hängas i kranspetsen. Skogsjan hade redan tidigare hängt ett processoraggregat i kranspetsen men nu skulle man ordna fällningen också. Den första SP 21:an såg dagens ljus 1980 och den premiärvisades på Elmia Wood 1981. Resten kan man säga ”är historia”. För den som vill fördjupa sig finns en video om Ingemar Sandahl på Youtube som vi gjorde på den tiden jag jobbade på Elmia.

1483619980_p1000155.jpg


EVA-entusiaster
I början fanns inga specialbyggda basmaskiner utan man fick modifiera mindre skotare som t ex Minibruunett. Efter några år började FMG/ÖSA att bygga en ändamålsbyggd engreppsskördare: ÖSA EVA. SP Maskiner byggde flera aggregat åt FMG/ÖSA, bl a FMG 731 och FMG 740, och det verkar fortfarande finnas en stor vurm för FMG/ÖSA EVA bland de anställda i Ljungby. När jag besökte SP Maskiner i Ljungby strax före jul så stod det en gammal EVA inne i hallen. Konstruktionschefen Anders Johansson förklarade:
- Det är en av våra anställda som har den här EVA:n. Han är ledig idag så han har tagit hit EVAn på en mekardag, förklarar Anders. Självklart äger Anders själv en egen EVA som han pysslar med på fritiden.

1483619986_p1000176.jpg


Exporten står för 80%
Idag tillverkar SP skördaraggregat som säljs över hela världen. Det brukar bli mellan 150 till 200 aggregat per år i varierande storlek men det är ganska få som hamnar på den svenska marknaden. Förr byttes aggregaten ut oftare, efter bara något år efter att maskinen var ny. Det var normalt att ursprungsaggregaten gick 5-6000 timmar innan de var slut och behövde bytas. Idag håller ett aggregat i stort sett maskinens livstid ut, eller i alla fall 10-12000 timmar. Det innebär att SPs svenska marknad idag främst är kunder som gör ett aktivt val att utrusta en ny maskin med ett SP-aggregat istället för tillverkarens eget aggregat. Rottne kan t ex montera på ett SP-aggregat på fabriken och John Deere kan leverera en skördare med tom kranspets för den som vill göra ett eget val.

Internationellt så är både Nord- och Sydamerika stora marknader men man säljer också en del aggregat till Tyskland, Frankrike, Sydafrika, Australien och ytterligare att antal länder. I Sverige, Nordeuropa och Nordamerika är det främst de s k LF-aggregaten (Low Friction) som säljs medan det mestadels är LX-aggregaten (Logging Extreme) för eucalyptusavverkning som säljs till t ex Sydamerika och Sydafrika. Det finns flera Europeiska skördartillverkare som utrustar sina maskiner med SP-aggregat som t ex tyska HSM och franska Sogedep.

1483619981_p1000179.jpg


Aggergat som barkar
SP har varit framgångsrika med att ta fram och sälja aggregat för avverkning av eucalyptusskog och det speciella med dessa är att de barkar stammen samtidigt som den processas. LX-aggregaten är också byggda för att ”klara allt” vilket gör dem tyngre än LF-aggregat med motsvarande diameterprestanda.
-I de länder där man driver plantageskogsbruk finns inte samma typ av extremt kunniga och kompetenta entreprenörer och maskinförare som det gör här i Sverige. Det innebär att aggregaten måste byggas för att bli både tåligare och mindre underhållskrävande för att det ska fungera. LX-aggregaten sitter ofta på en grävmaskin eller en tyngre basmaskin med band.

1483619979_p1000159.jpg


Största aggregatet passar även i Sverige
När det gäller LF-aggregaten så finns gallringsaggregatet SP 461 LF som är en vidareutveckling av det klassiska 451-aggregatet. För slutavverkningarna finns det lite större SP 561 LF men också den riktiga tungviktaren SP 761 LF.
-761-aggregatet passar t ex bra på Rottnes H21:a och vi har nyss skickat iväg ett sådant ekipage till USA, säger Anders. Det är en kombination som skulle göra sig väldigt bra i de grövsta svenska slutavverkningarna också, hävdar Anders men idag är de mest 561 som används även i slutavverkning.

1483619981_p1000174.jpg


LF-aggregaten har flera patenterade lösningar för att göra avverkningsjobbet effektivt även i mer krävande situationer som när det blir grovt och krokigt. Bl a har de ett system där matarhjulen vinklas när virket blir grovt för att bättre ”bära” stammen. Ju grövre stam, desto större vinkel och bättre bärförmåga. Ett annat system är ”LogHold” som automatiskt och blixtsnabbt reglerar knivarna. Utmaningen i ett engreppsaggregat är att släppa upp knivarna tillräckligt löst så att stammen lätt matas igenom utan att man fördenskull tappar den. LogHold-systemet hjälper till att reglera det här på ett optimalt sätt.

1483620848_sp-vinklad.jpeg


Minnen från griplastarvagnarna
Anders visar runt i monteringshallen där färdigskurna ståldetaljer kommer in från moderbolaget Weland. De olika komponenterna monteras med millimeterprecision i särskilda mallar eller jiggar innan svetsning. Såglådorna svetsas ihop för sig och vissa komponenter som består av gjutgods monteras successivt på. En rolig detalj i monteringshallen är svänganordningen som kan vrida aggregaten runt på monteringsstationen. Det är gamla svängkransar som blev över från den tiden då SP tillverkade huggarvagnar för traktorer. De används nu för att rotera skördaraggregaten så att alla sidor blir lättåtkomliga. Huggarvagnarna tillverkades mellan 1994 och 2000 och de såldes sedan vidare till Svensson Maskin i Skåne men fortsatte eventuellt norröver som en bas för Trejons vagnsprogram.

1483619974_p1000161.jpg

1483619986_p1000195.jpg

1483619980_p1000185.jpg

1483619987_p1000192.jpg


Utvecklingsarbetet har alltid drivits i nära samarbete med kunderna. Resultatet har blivit att aggregatens känsliga delar som t ex hydraulslangar, ventiler, mätsensorer och elektronik blivit allt bättre skyddade och att hållbarheten hela tiden förbättrats samtidigt som underhållsarbetet minskat. SP strävar hela tiden att förenkla för maskinförarna så att underhållsstoppen ska bli färre och att de åtgärder som behöver göras ska vara så enkla som möjligt.
-TU ökar hela tiden och livslängden på aggregaten har mer än fördubblats, säger Anders Johansson.

Besök i verkligheten
Jag åkte ner till entreprenören Hansson i Röke som höll på med ett typiskt avverkningsuppdrag strax utanför Osby i Skåne. Hanssons kör åt Sydved och på plats fanns en av ägarna, Anders Hansson som spakade en Rottne H11 med SP 561 LF. I en Rottne F10 strax intill satt Anders Söderberg och skotade ut virket. På backen fanns även Crister Persson som ibland hjälper till med fäll- och huggningsjobb när enstaka träd är för grova. Hanssons kör åt Sydved och uppdraget de nu gjorde klart var enligt Anders väldigt typiskt: något hektar grangallring (2:a-gallring här) och ett litet slutavverkningsområde som båda ska klaras av med samma maskiner. Slutavverkningen ligger intill åkrar och Gudrunhyggen och har en blandning av grov ek, bok, tall och gran. Grovt och glest med inslag av mer normala granar och bitvis mycket lövunderväxt.

1483620236_p1000420.jpg

1483619992_p1000412.jpg


Video från verkligheten
Att göra video från en sådan här avverkning kändes ju kanske initialt inte så ”sexigt” när man ser framför sig hur slanka granar sprutar genom ett perfekt trimmat skördaraggregat. Men, så här ser verklighetens utmaningar ut för entreprenörer som Hanssons och många andra i södra delen av landet. Efter att ha gått runt och filmat en stund kan jag inte låta bli att imponeras över vad Anders klarar av att hantera med H11:an och 561-aggregatet. Det åker ner åtskilliga rejält grova tallar som ligger klart över vad det här aggregatet egentligen ska klara av. Det slirar lite i skorpbarken på några träd men de grova kvistarna åker sen all världens väg med förvånande lätthet. Kvar blir bara snygga snittytor.

1483619993_p1000415.jpg

1483619991_p1000416.jpg


I beståndet finns också en del grov bok och ek som ska ner. Manuellhuggarn Christer (som för övrigt testar motorsågar åt Husqvarna) knorrade över att Anders nu nästan klarade av varenda träd sen han fick ett aggregat med förlängt svärd och utökad såglåda.

När man inser vilken vardag skördaraggregaten lever i så kan man inte låta bli att imponeras över hur de kan hålla över huvud taget! Det måste vara enorma belastningar att dag ut och dag in fälla, lyfta, baxa och mata träd som ofta ligger på gränsen till vad det klarar av. Dessutom med omedgörliga kvistar och ris som berikar närmiljön. Här inser man vad man kan uppnå med att systematiskt utvärdera, förbättra och utveckla en produkt som man som företag har jobbat med i snart 40 är. I’m impressed!

Här hittar ni videon från SP-besöket och från besöket hos Hansson i Röke och hans SP 561 LF bland grova tallar och knotiga lövträd:




Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 12:11, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428565 Kul och lärorikt, iom att jag aldrig kört skördare bara åkt med så skulle jag
gärna se en filmsnutt från förarplats där varje delmoment beskrivs.
Säkert svårt att få ihop på ett tydligt sätt, men vore skoj.

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

bodaedet  
#428566 Är du söderut mot Värmlandsskogarna nån gång @Slurfi så ska vi ordna både logi och skördar körning

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Torbjörn Johnsen  
#428578 Ja @bodaedet, eller också kommer @Fredrik Reuter o filmar: "Så kör du skördare" på 5 min

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

bodaedet  
#428579 Låter som en plan @Torbjörn Johnsen[emoji106]

Avatar Fallback

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Robertberg  
#428599 Bra reportage! Det var väl ingen som blev förvånad över att skördaraggregatet uppfanns i Småland.. :wink:

Missade du spjällkningen på tallen medvetet eller omedvetet? Verkade inte vara något som påverkade sågtimret iallafall.

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Torbjörn Johnsen  
#428606 Nej, den var ju minst sagt uppenbar @robertberg. Nu hade de en manuellhuggare med sig så altenativet kunde ju ha varit att låta honom fälla en sådan tall. Eller också kapa från två håll med aggregatets kapsåg. Fast det är väl lätt gjort att man "kör på" och för det mesta verkade det ju funka bra. Han körde flera tallar som låg i den där storleken och det blev inget större spjälk på dem. Jag tror som du att det egentligen inte påverkar sågutbytet heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428615
bodaedet skrev:Är du söderut mot Värmlandsskogarna nån gång Slurfi så ska vi ordna både logi och skördar körning

Kanoners, ska tänka på det om jag kommer åt det hållet.

Avatar Fallback

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

AKKAMAAN  
#428625 Härliga reportage du gör Torbjörn! :grin:
Har amatörforskat lite kring uppkomsten av engreppsskördaraggregatet, och jag skulle vilja leda dig in på "tråden" om Husqvarna-processorns bakgrund i Frankrike och även i Ontario Canada i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Husqvarna processorn, SP26/SP30, var avsedd att användas som engreppsskördare i Frankrike och sattes i nosen på en liten basmaskin liknande finska "Makkeri".
Aggregatet fick uppmärksamhet i den franska delen av Ontario kanada runt 1970-ish, och har troligen inspirerat innovatören Andy Larochelle att tillverka ett engrppsskördaraggregat i början av 1970-talet. Aggregatet kunde fälla och kvista i ett grepp men fällsågen användes inte för apteringskapning då man drev helstam. Andy avled för ett år sedan, och jag har talat med en gammal kompanjon, Laurent Denis, till honom som verifierade allt detta på telefon. Jag har också varit i kontakt med en av Andy's ättlingar som då lovade att forska efter bilder och annan info. Men jag ville då inte pusha för hårt då hela familjen var i sorg efter Andys bortgång.
Här en artikel som talar i förbifarten om världens troligen första engreppsskördaraggregat...
http://forestnet.com/archives/Sept_04/in_the_woods_innovations.htm
1483662319_klipp-denis.jpg

Jag har också försökt spåra ARMEF i Frankrike som låg bakom Husqvarnaprocessorn. ARMEF var på den tiden Frankrikes maskintekniska motsvarighet till SkogForsk. Men ARMEF är inte verksamma längre, eller under en annan organisation. Det närmaste jag kommit var till en verkstad som utvecklade "Husqvarna-processorn", och där bedrivs skogsmaskinsutbildning idag. Mailade föreståndaren, Eric Viron, och han svarade en gång på Google-översatt engelska, men sen hörde jag inget mer. Via skogforsk rapporter från 1976 har jag fått verifierat att aggregatet varit känt som engreppsskördare för kranmontering redan 1974. Och det lär ju ha pågått i Frankrike nåt år innan skogforsk fick nys på det.
Men vill man veta vad som verkligen var de första engreppsaggregaten så måste man nog forska utanför Sverige....
Här en bild på den Franska versionen av "Husqvarna-processorn" i engreppskördarutförande.
https://drive.google.com/file/d/0BwccLk48zZpwNkE1MllGZUNhV0FDVmd1VzNreXlURWpNa0hV/view?usp=sharing
En bild till med lite data. Aggregatet kallades för övrigt Sifer i Frankrike, med lite olika modellnummer
https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... sp=sharing
Ytterligare en bild på franska med en systembeskrivning av maskinen.
https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... sp=sharing
Jag har mera bildmaterial också, tyvärr inget från Kanada ännu.

Fotnot. Apropå SP Maskiner i Ljungby, så var det Ingemar Sandahl som under ett telefonsamtal ledde mig på rätt väg angående "Husqvarnaprocesson SP26/SP30". Tror det var många med mig som kopplade ihop det med SP maskiner, vilket var felaktigt. SP26 resp 30 stog för "Skotar-Processor" med resp kapdiameter....

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Torbjörn Johnsen  
#428637 Det var intressant fakta och länkar @AKKAMAAN! Det franska "Husqvarnaaggregatet" har jag ju hört om och sett bilder på när det användes som processor här i Sverige men inte som skördaraggreagt. Vad är det man brukar säga? "Inget nytt under solen!" Skulle vara kul att se om det går att hitta bild på den kanadensiska förfadern också.

   TS
Avatar Fallback

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Bröderna byman  
#428714
Torbjörn Johnsen skrev:Ja @bodaedet, eller också kommer @Fredrik Reuter o filmar: "Så kör du skördare" på 5 min


Hade varit kanon!

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Torbjörn Johnsen  
#428744 Här kommer en liten teaser:

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

Fredrik Reuter  
#428890 Hej,
Det vore kanon, jag åtar mig uppdraget @bodaedet ! :-BD

Användarvisningsbild

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

bodaedet  
#428893 Du är välkommen @Fredrik Reuter[emoji106]

Avatar Fallback

Re: SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (vide

AKKAMAAN  
#432333
Torbjörn Johnsen skrev:Det var intressant fakta och länkar AKKAMAAN! Det franska "Husqvarnaaggregatet" har jag ju hört om och sett bilder på när det användes som processor här i Sverige men inte som skördaraggreagt. Vad är det man brukar säga? "Inget nytt under solen!" Skulle vara kul att se om det går att hitta bild på den kanadensiska förfadern också.

Jag vet inte om det var en Canadensisk förfader till detta Franska aggregat, men det är helt klart möjligt.
Nu ska man inte underskatta Fransmännens egen "uppfinningsrikedom". De har klagat bakom en hel del tekniska lösningar som är "standard" idag. Till exempel så var ju Franska grävmaskinstillverkaren Poclain först med att introducera högtryckshydraulik på 1960-talet. Men den geografiska gränsen mellan Frankrike och den Franska delen av Canada är uppenbarligen väldigt "suddig" då man verkar ha haft både samarbete och utbyten.
Vad gäller bilder på Andy Larochelle's fällare-kvistare (med matarvalsar), så handlar det nog mest om att kunna ta sig tid med ett personligt besök i Timmins Ontario Canada, och där bygga en lite mera personlig relation med familjen och kanske Andy's gamle kompanjon Laurent Denis. När jag talade med dem på telefon så var de verkligen intresserade, men som vi alla vet så "när man lagt på luren" så har man en egen vardag att ta hand om.
Jag är stor ishockey fan och planerar att resa till bl a Ottawa för att se hockey. Men det är ca 8 timmars bilresa enkel väg, eller 3 timmars flyg, så det är ett ganska stort projekt för "lite bilder"....
Men i samband med en "skoglig studieresa" i seriöst forskningssyfte så kanske det skulle fungera....Jag är helt säker på att de har genomförts många skogliga studiebesök i detta område, och det kommer säkert att ske igen. Kanske kan vi skicka en "bulvan"??? :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).