ons 04 jan 2017, 11:23#428280
Om man ska skotern till lite av varje skulle jag satsa på en maskin med 50cm matta som jag skrev tidigare. Men att 6900 skulle vara för klumpig till lite skogsarbete håller jag inte med om.
En del dagar körde man bara lite skoter och åkte mest skidor men jag vet några veckor då jag körde skoter hela veckan så det torde ha blivit närmare 35 timmar skoterkörning på en vecka. Då körde man i alla slags terräng i och med att vi körde i raka linjer och man kunde inte välja sin väg speciellt mycket. På en del ställen skulle man aldrig ha kört med sin egen skoter.
På tiden jag jobbade med prospektering (malmletning) skulle jag inte ha velat ha någon annan skoter, men det har ju kommit en del intressanta modeller sen dess. Viss är den bred över bandtunneln och lite klumpigare pga 60cm band men den är fortfarande smidigare i skogen än min Bearcat 550 WT som jag kört med i sju år nu...
När jag träffade mina före detta kollegor för ett par år sedan så körde de Yeti 69 med 600 Ace motor (fyrtakt). Tyvärr hade jag inte möjlighet att prova köra den då så jag kan inte uttala mig om hur dessa är.
Personligen vill jag ha en hög körställning för att orka köra längre. I det fallet har ju skotrarna blivit bättre med tiden. Men tyngdpunkten på själva skotern får gärna vara så låg som möjligt och där skiter det sig rejält för fyrtakts Vikingen. Jag står helst när jag kör i terräng, oavsett om det är skoter, mc eller atv.
Tyvärr har jag aldrig provkört någon Polaris. Deras Widetrack IQ 600 har jag varit lite nyfiken på men då kommer den inte att användas som renodlad arbetsskoter heller. Samma sak med Lynx Commander och Ski-Doo Expedition. Har dock svårt att motivera att lägga dessa pengar när jag kör så lite som jag gör nuförtiden. Det blir mest till att dra upp spår för att motionera oss själva och hundarna samt någon liten utflykt då och då. Så det jag drar med skotrarna är skotersladden och spårmaskinen ibland. Ska försöka att få mig ut och dra lite virke i vinter nu när det för en gångs skull inte är lämpligt att köra ihop det med traktor.
När man körde så mycket med 6900 som man gjorde på den tiden det begav sig så lärde man verkligen att uppskatta modellen och visste precis vad den var kapabel till. Vi upptäckte bla hur mycket man kunde lägga omkull den innan den slutade gå då flottörerna slog för så den slutade få bensin.
Det är väl samma sak för dig att du kört du så mycket med Widetracken att du känner den utan och innan.
Men som sagt vi gillar ibland olika det är därför det är så bra att prova vad man trivs med. Ibland får man kompromissa, speciellt om man ska hålla kostnaderna på en vettig nivå.