Motorsåg och handhållet

tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

28 inlägg 13515 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427853 Om du menar tunnare i bemärkelsen att den ger ett smalare snitt så kanske argumentet går att vidhålla.
Men ska den ge ett smalt snitt behöver inte det påverka drivlänkens tjocklek, bara yttermått dvs stjärtandens hörna där topplatta och sidoplattan möts. Att den skär smalare behöver inte betyda att skärtanden blir klenare, lägre eller tunnare.

Har inte sett nån 1,1 som funkar tillfredsställande än..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

JensSkoog  
#428018
mikewse skrev:Men finns det nån logisk förklaring till att 1.1-kedjor i allmänhet skulle såga sämre? Jag har tidigare köpt resonemanget att en tunnare kedja behöver såga och transportera bort mindre trä och därför borde bli effektivare...?


Fick ta en tur i garagen och fota lite, @mikewse
Tog bara två kedjor som väntar på
slipning, så ni får tola att de är lite fula :lol:
Här ser man bättre vad skilnaden på 1,1 och 1,3 betyder.

1483396306_stihl_12,_1,1_og_1,3_s_(3).jpg


Nu är det två olika tandprofilar här, men det syns att hela 1,1 kedjan är klenare med mindre rum för spån. Jag körer 1,3 kedjorna med 0,65 mm underställning på ryttare, men 1,1 får jag holla mig till 0,50 mm. Det gör ochså att kedjan inte blir så aggressiv och avverkar mindre.

Säger som "Mange". Har inte hittat något 1,1 kedja som funkar tilfredsställande, men
i beskärning är de bra om de är rakbladsvassa. Men då snackar vi om enskilda kap
och inte om kedjan i full snurr hela tiden :wink:

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428029 På Husqvarna/Oregons kedjor är det samma rekommenderade underställning (0,65 mm) och samma underställningsmall till både 1,1 mm 3/8" mini (H38) och 1,3 mm 3/8" hobby (H36 och H37).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

JensSkoog  
#428031
Niking skrev:På Husqvarna/Oregons kedjor är det samma rekommenderade underställning (0,65 mm) och samma underställningsmall till både 1,1 mm 3/8" mini (H38) och 1,3 mm 3/8" hobby (H36 och H37).
/Niklas

Vad som rekommenderas kan vara en sak och vad man finner vad ut att duger en annan :wink:

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428032
JensSkoog skrev:
Niking skrev:På Husqvarna/Oregons kedjor är det samma rekommenderade underställning (0,65 mm) och samma underställningsmall till både 1,1 mm 3/8" mini (H38) och 1,3 mm 3/8" hobby (H36 och H37).
/Niklas

Vad som rekommenderas kan vara en sak och vad man finner vad ut att duger en annan :wink:

Förvisso, men jag tror inte dessa rekommendationer är rena skrivbordsprodukter direkt...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

JensSkoog  
#428043
Niking skrev:
JensSkoog skrev:
Niking skrev:På Husqvarna/Oregons kedjor är det samma rekommenderade underställning (0,65 mm) och samma underställningsmall till både 1,1 mm 3/8" mini (H38) och 1,3 mm 3/8" hobby (H36 och H37).
/Niklas

Vad som rekommenderas kan vara en sak och vad man finner vad ut att duger en annan :wink:

Förvisso, men jag tror inte dessa rekommendationer är rena skrivbordsprodukter direkt...
/Niklas

Absolut inte, men till det jag använder 1,1 i är det bäst med en kedja som är lite "oaggressiv"

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428048 Då är jag med!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

mikewse  
#428138 Ja precis, Mange och JensSkoog, det är ju inte specifikt drivlänkens bredd som påverkar effektiviteten. Men 1.1- och 1.3-kedjorna jag kört har ju också haft en ordentlig skillnad i skärbredd och jag har varit förvånad att det smalare 1.1-snittet inte varit effektivare. Men är det kanske något med att det smalare snittet ger sämre utrymme för spånen och att det finns en "ideal" bredd som behövs för bra spåntransport?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428307
Niking skrev:
JensSkoog skrev:
Niking skrev:På Husqvarna/Oregons kedjor är det samma rekommenderade underställning (0,65 mm) och samma underställningsmall till både 1,1 mm 3/8" mini (H38) och 1,3 mm 3/8" hobby (H36 och H37).
/Niklas

Vad som rekommenderas kan vara en sak och vad man finner vad ut att duger en annan :wink:

Förvisso, men jag tror inte dessa rekommendationer är rena skrivbordsprodukter direkt...
/Niklas

Så länge man inte vet träslag, grovlek, motoreffekt och varvtal är det ingen vidare bra gissning man kan ge..

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428362 Husqvarna rekommenderar väl sina respektive kedjemodeller till de sågmodeller som har dem i original, skulle jag tro.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428450 Jo det klart. Men även det varierar. Inte alltid samma rek. överallt.

Det bästa är o lära sig hur olika kedjor är uppbyggda och fungerar. Då är det lättare att göra produktval.

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

JensSkoog  
#428458
Mange skrev:Jo det klart. Men även det varierar. Inte alltid samma rek. överallt.

Det bästa är o lära sig hur olika kedjor är uppbyggda och fungerar. Då är det lättare att göra produktval.

Håller jag med i till 100 :-BD
Man erfarer snabbt vilka som duger till vad, och så får man använda därefter :wink:

När man har händer och såg i så många olika saker som jag, får man byta på lite, och
alltid vara öppen för nytt. Föstår inte dom som gör allt med samma såg och samma
kedja och inte vil prova eller lära något annat än det dom alltid har gjort :surp:

Användarvisningsbild

Re: tips 1.1-kedjor eller nytt svärd till stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428498 Det är inte bara lärorikt o roligt att experimentera med delning, svärd och kedjemodeller. Det finns pengar i det att tjäna med.
Man kan minska service och inköp rätt kraftigt o använda rätt grejer likaså öka produktivitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).