Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

20 inlägg 19071 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

buvikasladden  
#427023 Är oerhört nöjd med mitt miniskotarekipage dvs en Holder A60 årsm. 82 samt nyinköpt Weimer 5-ton. Tror inte man kan få tag på likvärdig prestanda för denna kostnad ca 150 000 kr. Då totalbredden är ca 1,5 meter och traktorn är midjestyrd samt vagnen utrustad med vagnsstyrning tar man sig lätt fram mellan träden i gallringsskogen. Framkomligheten är enorm då Holdern är 4-hjulsdriven med diff på båda axlarna. :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427034 Underbart att se att fler än jag gillar denna kombon.
Har tittat på den vagnen jag med o blir det nyköp så är den det bästa alternativet då den har rätt bredd.
Min A55 är 1,55 bred o weimervagnen 1,62.
Hur bred är din A60?

Skulle gärna göra ett studiebesök nån gång om det passar, Var i Värmland håller du till?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

buvikasladden  
#427041 Hej, bor i Skillingmark, västra värmland nära norska gränsen. Hör gärna av dig så får du komma o se när jag är i skogen m A60

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427043 Jag googlade på buvika (ditt nick) o värmland o såg att det nog var däruppe nånstans :surp:
Är ju en bit men förmodligen värt det. Är ju inte så himla långt från där jag köpte min traktor (Charlottenberg).
Får se framöver om det kan gå att få in i schemat :smile:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Ängagärdet  
#427053 Om inte annat så ser ju furorna grymt grova ut jämfört med ekipaget!

Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427268 MagnusM, det är ca 3 mil från där du köpte traktorn

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Sidekicknicke  
#427278 Vad är markfrigång på a-60/55?

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427297 På min A55 är det 45cm under axlarna o 40cm under draget.
På A60 har jag bara sett en uppgift från nätet på 347mm men vad det är i verkligheten vet jag inte.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

ryared  
#427301 Är det hydrostatdrift eller mekanisk?

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427326 A55 är helt mekanisk. 2 växellådor. 1 med 4 växlar o friläge samt en back-låg-höglåda.
A60 tror jag oxå är helt mekanisk.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

aerostaffan  
#427375 Fint ekipage!!
Men egentligen så är det väl en traktor och en skogsvagn?

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Eld1  
#427679 Kan du svänga runt på stolen i Holdern eller sitter du på sne?

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427684 Det är inte direkt gott om plats i dessa modeller. Jag har lyckats få till en vändbar stol i min A55 men först efter lite ombyggnad.
Magnus M - Holder

Använder dock inte den då jag har ventilpaketet ute på kärran.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

buvikasladden  
#445014 Har ytterligare en A60 som jag köpte för ca 1 år sen som jag nu lagt ut på blocket till ev. försäljning. Tanken va att ha en reservtraktor om min röda skulle haverera, men den går hur fint som helst så då känns det lite onödigt att ha en extra som bara står i maskinhallen. Den är mekaniskt i mycket bra skick, renoverad motor o turbo, nya kolvtätningar, ny hydaulpump samt 4 nya skogsdäck som jag inte hunnit montera på ännu. Bara att köpa en ny Weimer 5 ton gripl.kärra så har man en miniskotare som gör dig häpen över hur smidigt och effektivt man skotar hem fulla lass i svår terräng till rimliga pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miniskotare Holder A60 & Weimer 5 ton

buvikasladden  
#485545 Nu är min Holder & Weimer till salu. Har införskaffat en ny Hypro 300 gallringsprocessor och då blir Holderekipaget lite överflödigt. Kommer då att göra breda körvägar och använder då min A82 med 10 tons Farmavagn. Är nån intresserad så är det bara att höra av sig. Hade tänkt mig ca 130 000 + moms. Kan ordna fram fler bilder. ring 0709919201 mvh Arne Norén

SÅLD !!
Senast redigerad av buvikasladden tor 03 maj 2018, 08:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).