Arbetskläder för skogen

Vinterjacka ?

20 inlägg 9370 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinterjacka ?

Beper  
#426429 Undrar vilken vinterjacka hugger ni med ? Jag hugger i en tunn jacka men tycker den funkar dåligt när det är snö i träden .
Lätt att bli kall :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

nattuggla86  
#426438 Kör en tunn jonseredjacka som är bra gammal. Fyller på under med underställ och ev en tröja över. Men oftast bara understället. Går bra tills man tar rast, sen blir de kallt till man får upp farten igen. Fryser aldrig under arbetspassen oavsett hur kallt de är. Viktigast är att den slutet tätt vid halsen så man aldrig får in väta

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

Beper  
#426446 har kört som du . provat både Husqvarnas o nu Oregons varseljacka . Blir blött av snön ☹️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426448 Kör fracken då, eller impregnera jackan där det behövs efter varje tvätt!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

Skogen i boden  
#426458 Finns nog inte mycket som hjälper när snö rasar på en varm arbetande kropp. Jag har flera jackor med och byter emellanåt .

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

Vardon  
#426461 Har helst tillgång till värme vid mat. Byter till varmare jacka då. Går hem när jag blir blöt eller reserver.

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

svampbob  
#426469 Jag tycker att Pfanners jacka är överlägsen på vintern med sitt brynjelika foder.
När det är kallt är det viktigt att klä av sig och på sig efter syssla. Jag högg i minus sexton för ett par veckor sedan. Då gäller det att lätta på klädseln när man hugger och förstärka direkt man stannar av.

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

bgl  
#426486 Det finns en koppling mellan denna tråd och gårdagens nya tråd om vandrande skogsarbetare.
Den tidens viktigaste plagg för att hålla värmen och framför allt reglera kroppsvärmen var storvästen.
Storvästen är ett försummat plagg idag, syns kanske mest på byggen. Tas av eller på sekundsnabbt för att minska risken för att bli svettig. Luftgenomströmningen under västen regleras med hur grov tröja som används, vid kallt väder sitter västen trängre med grov tröja och behåller värmen och vid högre temperatur ventileras luften med tunnare tröja samtidigt som ryggen hålls varm.

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

T Landström  
#426646 Kör med Hva TE jackan under den en flanellskjorta och underställ efter behov...
Köpte ett sådant här underställ för några år sedan https://shop.termooriginal.com/shop/termo-original/underwear-set
Kan vara bland det bästa jag köpt...värmer bra även när det blir fuktigt/blött...
Men har alltid med mig torra underställströjor i ryggsäcken när jag är ute...för antingen blir man blöt utifrån eller inifrån...

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

jannee  
#426648 Använder mig endast en en äkta Helly Hansen som jag har underst och utanpå en huggar blus. Är oftast rätt varmt i början men när jag väl börjat svettas kyler detta något. Ganska svårt att förklara men denna kombination gör att jag har det lagom varmt oberoende om temperaturen är plus 5 eller minus 15 grader.

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

Beper  
#427112
1483029515_img_0910.jpg
hittade farfars huggar väst från 50talet :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

axwell  
#427120
Beper skrev:hittade farfars huggar väst från 50talet :grin:

Precis en sån har jag, man kanske skulle testa den. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

axwell  
#427161 Min favorit på vintern är Blå Kläders skogsjacka, för varm vid sommartemperaturer.
Tycker att den motstår snöras riktigt bra, klarar även regn(impregnerat den :roll: :?: fläckvis ) någon timme.
Den har isolerande foder och blir kanske därför inte så varm på utsidan, ventilerande blixtlåsreglerade öppningar i armhålor och sidorna av oket, bra avslut vid handlederna.
Bästa skogsjackan jag haft när det gäller tillgång på bra fickor.

Men nederbördsskydd på hjälmen är en förutsättning vid snölegor.

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

mrvimek  
#427488 Bruka ha en varsel jacka me mig när ja sitter o kör och sen tar av den när man hugger annars så väst funkar fint

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

JohannesG  
#694557 Funderar på detta med klassningar av vinterjackor, börjar bli dags för en ny.
Hittar många jackor som kallas "Vinterjacka" men långt ifrån alla är klassade EN 342. Hur stor skillnad blir det i praktiken med och utan denna klassning? Jackorna jag kollat på är från Blåkläder, Fristads, med fler, alltså ingen jämförelse med vad man hittar på Ica.

Jackan används inte vid huggning utan vid allehanda andra arbeten. I skogen kör jag Husqvarnas skogsjacka Classic, och reglerar med olika lager under.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).