Vedmaskiner, flishuggar

Hur sjutton går detta i hop?

12 inlägg 4929 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur sjutton går detta i hop?

ryared  
#426198 Blir inte klok på detta. Skall göra en kubiks vedpallar.
Pallen är ju 1,20x0,8. Då är det ju bara att göra den 1 meter hög så får man en kubiks pall kan man ju tycka. Pallen är ju 1x1 meter egentligen bara att man fördelat det på 1,20x0,8 i stället.
Men nej, det blir ju 0,96 kbm? (1,2x0,8x1).
Hade jag gjort pallen 1x1m så hade det ju funkat med 1 kbm pall och göra den en meter hög. Men nu är ju alla pallar 1,2x0,8 så varför blir det inte en kbm när jag gör den 1 meter hög på dessa pallar?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

eqlazer  
#426202 Om du gör den 1,04 hög så får du 1 kubik (1/(1,2*0,8)≃1,04)

Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

axwell  
#426205
ryared skrev:av ryared » 11 min
Blir inte klok på detta. Skall göra en kubiks vedpallar.
Pallen är ju 1,20x0,8. Då är det ju bara att göra den 1 meter hög så får man en kubiks pall kan man ju tycka. Pallen är ju 1x1 meter egentligen bara att man fördelat det på 1,20x0,8 i stället.
Men nej, det blir ju 0,96 kbm? (1,2x0,8x1).
Hade jag gjort pallen 1x1m så hade det ju funkat med 1 kbm pall och göra den en meter hög. Men nu är ju alla pallar 1,2x0,8 så varför blir det inte en kbm när jag gör den 1 meter hög på dessa pallar?


Det går inte ihop, vi skulle behöva @totte för att förklara det pedagogiskt.
Tänk dig din kvadrat som är 10*10 dm, kapa bort 2*10 dm.
Då har du 1 bit 8*10 dm + 1 bit 2*10 dm, vrid den smala biten 90 grader, lägg den mot den sida som är 8 dm lång. Där får du över en bit som är 2*2 dm, dvs 4 dm2 .

Användarvisningsbild

Re: Hur sjutton går detta i hop?

totte  
#426237 Blev nog bra förklarat axwell. Ritade det:

1482757804_m2.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

ryared  
#426264 Tackar och bockar. Får försöka se om man får tag på 1 meters pallar i stället för jag vill ha dom 1 meter höga så jag kan få plats med som i ladan så jag kan stapla tre på höjden.
Typiskt bara för vanliga pallar kan man ju få tag på hur mycket som helst!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sjutton går detta i hop?

svampbob  
#426273 Är det för eget bruk så gör det väl ingen skillnad om det är 0,96 eller 1,00 och säljer du så är det väl bara att upplysa kunderna om att det är knappt en kubik.

Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426276 Ryared 1x1 pall och 1,2 x 0,8 har samma omkrets (2 meter). Men för rektanglar är det inte omkretsen som bestämmer arean.

Tänk dig 199 x 2 cm. Samma omkrets, men inte stor area alls.

För alla rektangulära pallar med 2m omkrets har 1x1m största area, alla andra har mindre, ända ner till noll.

Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426331 Kanske gamla potatislådor är ett alternativ? Brukar gå att få billigt vid säsong men svåra att få hem.

Användarvisningsbild

Re: Hur sjutton går detta i hop?

Vardon  
#426460 Sjöpall är väl 1200x1200 och kan vara ett alternativ.

För de som är intresserade

Säg till om ni vill ha beräkning annars kan man se i figuren hur Arean varierar med sidans längd.

2x - x^2 = area och x är en sida.

Sidan är mellan 0 och 2

1482779219_whatexpgraph.png


Vi kan även prova sätta en sida till 0,8

2x 0,8 -0,8^2= 1,6 - 0,64 = 0,96.

Eller till 1: 2x1-1^2 =2-1=1

Avatar Fallback

Re: Hur sjutton går detta i hop?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426462 ¨Jag gillar hur din graf fortsätter när ena sidan går mot negativ längd. :)

Användarvisningsbild

Re: Hur sjutton går detta i hop?

svampbob  
#426468
Mangan skrev:¨Jag gillar hur din graf fortsätter när ena sidan går mot negativ längd. :)


Hörru rätta dina egna räknefel först :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur sjutton går detta i hop?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426480
ocke skrev:Kanske gamla potatislådor är ett alternativ? Brukar gå att få billigt vid säsong men svåra att få hem.


Vi har fått tag på gamla plant lådor. Dom är lite glesare mellan brädorna vilket gynnar torkningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).