Skogsmiljö och Trädlära

SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

14 inlägg 4764 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Camwood  
#348376 Ja man kan ju bara bli fb, på A Lundin att han går på detta enkla knep. Tråkigt för oss skogsägare.
Så ett noll till miljörörelsen ( igen)

Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425355 SVT: Vi skildrar naturen som den ser ut http://www.lantbruk.com/debatt/vi-skild ... den-ser-ut
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

isteskog  
#425360 Målet levande skogar är ett mål som nog är omöjligt att nå. Ska man sätta upp mål ska de väl vara reakistiska att nå? Det var väl inte värsta avarten av program, men tar man Sebastian Kirppu till hjälp så får man de svar man vill ha .... :???:

Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425363 Jo, med 52% miljöpartister på SVT, blir ju objektiviteten obefintlig ibland.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

frågande och vetande  
#425391
Niking skrev:Jo, med 52% miljöpartister på SVT, blir ju objektiviteten obefintlig ibland.
/Niklas


Vet också att de är en majoritet miljöpartister inom SVT och flera tidskrifter. Men vart hittar man stöd för detta?

Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425408 Googla på journalister + miljöpartister, så får du upp ett antal länkar, som t ex. http://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-da ... isympatier
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Fredrik Reuter  
#425422 Här tycker jag SVT är ute på hal is.
De gör ett klart ställningstagande när de skriver att:

Visst görs det försök att bibehålla den biologiska mångfalden. Men det räcker inte. Det krävs mycket mer om vi ska nå riksdagens miljömål Levande skogar.


och

Att vi ska bruka skogen är inte heller något som vi ifrågasätter, vi ska använda skogen, men med förstånd, och när det gäller det moderna skogsbruket har den biologiska mångfalden fått stå tillbaka.


Här fastslår Public Service flera ståndpunkter och tar ställningstagande - vem säger att detta är rätt påstående?

Avatar Fallback

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

frågande och vetande  
#425454
Niking skrev:Googla på journalister + miljöpartister, så får du upp ett antal länkar, som t ex. http://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-da ... isympatier
/Niklas


Tackar tackar. Blev lite mer svart på vit så att säga.

Tyvärr har media en fantastisk förmåga att bara printa det som är i deras egna intresse. Vad som är viktigast bestämmer de själva för deras egen del. Samhällsnyttig information kommer inte alltid fram till läsare, pga redaktören tycker om att krama träd och med insperation från bambi i Hollywood.

Ett bra exempel på detta kan vara Karl Hedins fruktlösa försök att få in debatt artiklar.

Avatar Fallback

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

haggloader  
#425477
Niking skrev:Googla på journalister + miljöpartister, så får du upp ett antal länkar, som t ex. http://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-da ... isympatier
/Niklas

Undersökningen gjordes 2012-13 och då hade mp gjort upp i sakfrågor med båda blocken och kunde i viss mån betraktas som neutralt i höger/vänster skalan. Det tror jag bidrog till att mp fick så höga siffror i undersökningen och mp skulle inte få så höga siffror idag då de är ett regeringsparti.

Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425526
haggloader skrev:
Niking skrev:Googla på journalister + miljöpartister, så får du upp ett antal länkar, som t ex. http://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-da ... isympatier
/Niklas

Undersökningen gjordes 2012-13 och då hade mp gjort upp i sakfrågor med båda blocken och kunde i viss mån betraktas som neutralt i höger/vänster skalan. Det tror jag bidrog till att mp fick så höga siffror i undersökningen och mp skulle inte få så höga siffror idag då de är ett regeringsparti.

Har du någon senare undersökning som visar detta, eller bara allmän känsla? Och i så fall, vad är de idag? Tidigare sa man att det mest var olika vänsterfolk på SVT +SR.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425641
Fredrik Reuter skrev:Här tycker jag SVT är ute på hal is.
De gör ett klart ställningstagande när de skriver att:

Visst görs det försök att bibehålla den biologiska mångfalden. Men det räcker inte. Det krävs mycket mer om vi ska nå riksdagens miljömål Levande skogar.


och

Att vi ska bruka skogen är inte heller något som vi ifrågasätter, vi ska använda skogen, men med förstånd, och när det gäller det moderna skogsbruket har den biologiska mångfalden fått stå tillbaka.


Här fastslår Public Service flera ståndpunkter och tar ställningstagande - vem säger att detta är rätt påstående?


Public service sa att man inte tar några ställningstaganden men det är precis det dom gör.
Dom verkar inget begripa vad dom säger eller gör???

Användarvisningsbild

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425643 Så här säger man också i avsnittet.

”Med våra nordliga barrskogar är det lite annorlunda, vi planterar ny skog efter avverkning. Men precis som på Borneå försvinner många arter om varierad naturskog ersätts med enformiga barrskogsplantager. Under de senaste 60-70 åren har det svenska skogslandskapet förändrats i en rasande takt. Kalhyggesbruket har betytt ökade virkesskördar men också att de gamla skogarna har försvunnit. I deras ställe har vi fått en produktionsskog av gran och tall som avverkas långt innan de hunnit åldrats. I norr har stora gammelskogar räddats i reservat och nationalparker. I söder återstår bara små spillror av urskog”.

Uttalandet bevisar att man saknar kunskap om vår svenska skogshistoria och eller att man medvetet förvanskar fakta ?
Vilka arter är det som försvunnit i Sverige på grund av skogsbruk?
Man måste kräva att SVT ger en mer rättvis och fakta baserad bild av svenskt skogsbruk.

Sveriges skogar har under lång tid svarat för uppbyggnaden av det samhälle och det välstånd vi har i dag. Skogsnäringens nettoexportvärde uppgår till nästan 100 miljarder kronor och ger underlag till uppemot 200 000 arbetstillfällen i landet, många av dem på en alltmer glesnande landsbygd.

Den svenska skogen tar dessutom upp 83 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Men för att skogen ska kunna ta upp koldioxiden måste den brukas, avverkas och nyplanteras i ett kretslopp. Den behöver någon som ser till att den får ljus och utrymme, någon som sköter om den! Det är vad 330 000 privata skogsägare gör, och det är människor som har skogen som intresse och liv.

Tack vare att vi privata skogsägare odlar skog och natur på ett ansvarsfullt sätt har vi i dag mer gammal skog än för 100 år sedan. Av den årliga tillväxten avverkas cirka 75 procent. Vi får därför mer och mer skog. Vår skog kan förutom virke och massa ge mycket stora bidrag i form av bioenergi och är en avgörande pusselbit i ett fossilfritt samhälle.

När skogen och de privata skogsägarnas kunnande egentligen är en resurs i det hållbara samhället, sänder staten nu motsatta budskap.

Det är beklagligt och allvarligt att man förvränger fakta

Avatar Fallback

Re: SVT:s mitt i naturen upprör en del skogsägare

haggloader  
#425660
Niking skrev:
haggloader skrev:
Niking skrev:Googla på journalister + miljöpartister, så får du upp ett antal länkar, som t ex. http://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-da ... isympatier
/Niklas

Undersökningen gjordes 2012-13 och då hade mp gjort upp i sakfrågor med båda blocken och kunde i viss mån betraktas som neutralt i höger/vänster skalan. Det tror jag bidrog till att mp fick så höga siffror i undersökningen och mp skulle inte få så höga siffror idag då de är ett regeringsparti.

Har du någon senare undersökning som visar detta, eller bara allmän känsla? Och i så fall, vad är de idag? Tidigare sa man att det mest var olika vänsterfolk på SVT +SR.
/Niklas
Precis som jag skrev tror jag, skulle jag haft en undersökning att hänvisa till skulle jag skrivit det.
Nu tror jag igen :wink: , men jag tror inte att det kommer att vara meningsfullt att göra en ny undersökning igen på grund av att väldigt få journalister skulle vara ärliga med tanke på vilken genomslagskraft och vilka problem journalisterna fick av undersökningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).