Skogsmiljö och Trädlära

Risk för stormen Urd, annandag jul 2016

95 inlägg 24100 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risk för stormen Urd, annandag jul 2016

stektlök  
#425170 Fram på söndag el måndag säger smhi att det blir uppemot 25 m/sek i vinden i skaraborg. Vi har varit skonade från hård vind i höst men nu kanske det är slut me det ! :shock:

Fredrik Reuter skrev:Jag delade ur denna tråd ur tråden när stormar är mer regel än undantag. 25 dec 10:20 har SMHI en klass 1 varning utfärdad för annandag jul med risk för stormbyar i Skåne, Kronoberg, Hallands och delar av Västra götalands län.


Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

Amatörhuggare 62  
#425189 Tyckte jag hörde i hörselskydd.
Att dom döpt eländet.
Blir att fixa sågarna.
Förbereda mackor.
Å vänta på joursamtalet.

Skiter sig m julstämning.
Men man ska väl inte måla 😈 på väggen redan.

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

hinowa  
#425269 Vilket mörker alltid i fel tider kommer stormarna!
Glöm inte kaffet!

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

Amatörhuggare 62  
#425274 Nej det blir stora termosen.

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

jannee  
#425276 När SMHI kommer klass 2 eller 3 varning är det inte så farligt, värre är det när det kommer så att säga oförhappandes.
Kommer ihåg Gudrun och även Per, dessa bedömdes bli styv kuling och resultatet ser vi i småländska skogar :grin:

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

hinowa  
#425322 Ja man blev riktigt chockad av hur det såg ut i Småland,stackars människor som blev utsatta.Och det var mångas pensioner som gick i kras.
En del hade säkert heller inga försäkringar som hjälpte.

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

hinowa  
#425324 Har för mig att det var timmer som räckte ifrån Stockholm till Madrid i Spanien i en hög som var 3 meter hög.Lite osäker.
Men vilka volymer!

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425327 Hoppas vi slipper skriva i tråden :sad:
ja, nu ramlade det ner saker...

Användarvisningsbild

Re: När stormar är mer regel än undantag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425346
jannee skrev:När SMHI kommer klass 2 eller 3 varning är det inte så farligt, värre är det när det kommer så att säga oförhappandes.
Kommer ihåg Gudrun och även Per, dessa bedömdes bli styv kuling och resultatet ser vi i småländska skogar :grin:

Det gäller Gudrun men inte Per. Gudrun kom väldigt snabbt upp. Bilades två dar innan den var här och inga andra lågtryck förre eller efter. Så den var svår att ge varning och Gudrun pikade over Småland med en sällan skådad string jet vilket gav de hårda vindarna över land. Nästan inga stomlågtryck har string jet över land och senaste var Ivar. Gav mycket svåra skador inöver norland och även kusten.
Per var mycket lättare att få i prognoserna och var dessutom det femte lågtrycket på sju dar. Två till efter på tre dar så sju lågtryck på nästan samma bana ger mycket bättre förutsättningar att ge råd i tid. Tre av lågtrycken gav storm över kusten och även det på fredagen ställde till skador på elen i Bohuslän. Söndagen var Per!
Dess utom var det inte samma varningssystem vid Gudrun som Per första gången som klass tre varning gavs var vid Per var det rätt?

Användarvisningsbild

Re: När stormar är mer regel än undantag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425358 Det är alltid bättre att varna i förtid. I Gudrun var det inte de eller inte på skarpen pga katastrofen i indiska osianien. Efter Per har bara en klass tre varning varit när stormen kommit in några till innan. Jag ser att en klass två varning som förra året i södra Sverige är bra då skadorna blev stora utan att det tog död på folk och kommuner och myndigheter tog hänsyn till vädret och inte som Gudrun när bussar tåg och folk blev stående utan veta att det kunde bli så.

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

jannee  
#425442 Håller INTE med Tåndemåla. Det där med att varna för vargen och sedan ingen varg kommer gör att till slut är det ingen som bryr sig :mrgreen:
SMHI kan man absolut INTE lita på, bättre då med DMI eller YR.NO.
Hur ofta målar de inte f*n på väggen och så blir det inget alls + detta underkylda regn som man kör in i då och då, varken Vägverket eller SMHI har en aning om detta.
Har hänt många ggr man suttit och kört i regn som givit isbildning på framrutan och väderleksrapporten lovat uppehåll :?: :?: :?: :?:
Men de är väl som politikerna
I detta enskilda fall kan jag ej uttala mig - eller har ingen åsikt. :grin:

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

r93  
#425449 Det beror på var du bor jannee, yr är det sämsta skiten häromkring, fattar inte hur det har blivit nån sanning att dom är bäst??

Hemma är SMHI överlägset träffsäkrast.

Angående varningar så är det bättre att varna en gång för mycket än en gång för lite. Då är man lite förberedd att det kan hända nåt, händer det inget så är ju det bra!!

Förstår inte alla gamla gubbars gnäll över att dom varnar för ditten å datten? Likadant på jobbet, det är precis som att dom hoppas att det ska gå åt helvete.....

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

haggloader  
#425478 Om man kör bil långa sträckor så passerar man jättemånga platser/mikroklimat och det är svårt för alla väderinstitut att prognosera.

Användarvisningsbild

Re: När stormar är mer regel än undantag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425499 Dmi är mycket bra i södra Sverige . Halland och Skåne är det troligt den bästa just för de måste hålla koll även på Bornholm. Dmi, smhi,yr har samma underlag men det är bara meteorologens prognos som man kan kritisera. Att tjabla på en dator som gjort en automat prognos oavsett utgivare är som att skrika till en klocka som går fem minuter fel att det är ditt fel att jag missade tåget som gick på utsatt tid.

Avatar Fallback

Re: När stormar är mer regel än undantag

jannee  
#425512 Denna är rätt bra
https://www.regnradar.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).