Logistik, Transport

Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

10 inlägg 15981 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

DrW  
#424641 Efter att jag drabbats av en större felavverkning och det virket transporterats ut noterade jag att virket från en gallring som utförts av samma bolag ungefär samtidigt (våren 2016) låg kvar i skogen. Det här var i mitten av augusti. Påpekade det för bolaget och de skotade då ut till ett upplag på min mark där det till min förvåning låg kvar när jag gick förbi idag. Hur mycket ska man acceptera egentligen? Det som ligger där duger väl inte till annat än brännved nu. Hoppas markägaren som avverkat fått betalt!
IMG_1482085642.895294.jpg
IMG_1482085664.397703.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

Göt  
#424643 När det gäller sommar-avverkningar finns det väl lagar om när virket skall vara borttransporterat. Anmäl till skogsstyrelsen

Användarvisningsbild

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

DrW  
#424646 Gallringen var utförd före sista april. Jag såg att virket var kvar i skogen, oskotat, den 18 augusti.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

DrW  
#424648 Är det rimligt med ersättning när någon annans avlägg ligger på ens mark så länge, inte då från virkesägaren utan slarviga bolaget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424651 Vet inte vilken del av landet detta handlar om men här i södra Sverige räknas all avverkning efter 15 mars som sommaravverkning och ska vara vid industri senast efter 6?veckor

Användarvisningsbild

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

DrW  
#424660 Hälsingland. Inget tvivel om att uttransporten bryter mot reglerna. Ser ju lite illa ut att det ligger på min mark vid ett nytt hygge. Ser ut som det är mitt ☹️

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

Tosca  
#424775 Dokumentera virkesordernummer på vältlapparna innan du pratar m skogsstyrelsen.
De kanske försvinner om frågor uppstår annars.

Användarvisningsbild

Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

DrW  
#424776 Redan fotat dessa. Har valt att i första hand kontakta bolaget som utfört gallringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

Tosca  
#424777 Ja, det låter som det mest diplomatiska att göra, bastonerna kan man spara om reaktionen uteblir.

Avatar Fallback

Re: Hur länge är det rimligt att vänta på uttransport?

jannee  
#424778 Gäller att arbeta upp björkmassan innan allt bränslevärde har försvunnit :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).