Inomgårdsmaskiner

Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

60 inlägg 21968 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421683 Du är grym :-BD :-BD

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421695 Elementär motorkunskap min bäste Watson!

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421990 Gahhh vad gör jag för fel :lol:

Fick hem membranet och har monterat det.

Startar inte. Tog loss det och då kom det ut soppa så det verkar fungera nu

Den vill inte starta. Ibland kommer det en flamma ut ur ljuddämparen.

Verkar som den puffar ut bränsledimma ur det öppna hålet på förgasaren. Är det tokigt ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421991 Om du tar ut tändstiftet efter att ha försökt starta, är det torrt eller blött? Och chokar du den när du försöker starta? Kollat att den verkligen har gnista?

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#421993 Nä. Jag är inte nöjd med hur blött tändstiftet är

Borde vara blötare efter ha dragit massa gånger med shoken ute. Noterade lite fukt längst ner där gängorna möter porslinet men där gnistan kommer är det torrt.



Japp. Tändgnistan tycker jag är ok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#421995 Du får skruva lite på justerskruven prova att skruva ut den ett kvarts varv i taget.

Kollat att det är ordentligt tätt mellan förgasare och cylinder?

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

jannee  
#422000 Häll i en tesked bensin i tändstiftshålet, sätt i stiftet (är väl ett nytt NGK) dra.
Den kommer att starta och gå perfekt--------------------------------------kan man hoppas :grin:

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Brumsten  
#422124 Hej, det verkar som ventilerna är otäta om det är en 4t-motor.
Om så är fallet, ta bort t-stiftet och kolla att ventilerna rör sig när du drar runt motorn.
Ställ motorn i tändläge och knacka försiktigt på ventiltallrikarna med ett dorn och se om dom går ner ytterligare.
Otäta ventiler gör att inget bränsle sugs in i motorn, flamman i ljuddämparen tyder på att den tänder med otät
avgasventil.
Prova vidare!
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Pabene  
#422125 När det gäller ventilerna på Briggs & Stratton kan man vilseledas av att de ska vara något "otäta" under första delen av kompressionsslaget. Det är gjort så för att göra det lättare att dra runt motorn vid manuell start. Original-manualen säger att man därför endast kan kontrollera täthet/kompression genom att dra runt motorn baklänges. Väl uppe i tändläget ska givetvis ventilerna vara stängda. Jag lärde mig detta den hårda vägen genom att vid renovering av en 8 hk (ca 1990) motor, slipa ventilerna så att de stängde helt, som man antar det ska vara. Resultatet blev att den blev mycket svår att starta. Man fick dra med stor kraft och fick våldsamma backslag om man drog runt försiktigt. Men motorn blev väldigt pigg och stark då den gick.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#422254 Hejsan alla

Ursäkta sena svar / åtgärder. Jag har lite brist på "egentid" ( ensamstående heltidspappa ) men har varit ute ett race nu.

Provade att hälla i soppa i hålet för tändstiftet - funk ej

Provade att skruva in justerskruven på förgasaren

Funkade ej

Tog loss cylindertoppen och snurrade på motorn. Ventilerna rör sig.

Svårt att avgöra om tändstiftet blivit blött av soppan jag la i tidigare eller ny.. Tror inte att den drar i ny..

Glömde givetvis att knacka på ventiltallrikarna..

Får göra om läxan..

Funderar på om jag missat något i rengöringen av förgasaren.. Får nog göra om läxan där med.

Kollade tändstiftet igen och det ger en orange/vit gnista.. En kraftig sådan men ska den inte vara blå?

:shock: tyckte att det kom flamma både ur insug och ljuddämpare vartannat.

Men inget som kändes som att den skulle vilja starta.. Mer bakåtpuffande.

Hur ser jag tändläget? Båda ventiler stängda och kolv högt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#422256 Förtydligar ang justerskruven. Skruvade ut den bit för bit samtidigt som jag drog men ingen respons

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#422332 Ang ventilerna. Lossa plåtlocket som sitter under förgasare och ljuddämpare. Där kan du mäta ventilspelet, som bör vara min 0,20 avgas o 0,15 insug.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#424446 Nu har jag äntligen kommit loss och smitit ut till garaget.

Ska avgastallriken resa sig minst 2 mm ? Och insug 1,5 mm?

Har lossat plåtkåpan men tycker att de rör sig väldigt mycket. Säkert 1 cm.. Eller så kollar jag jättefel ha ha

Funderar på om man får detta beteende om ventilkåpan ( den tändstiftet sitter i ) har dålig packning. Den var inte helt snygg.

Förgasarens packning såg ok ut förutom ett genomgående snitt där en av skruvarna sitter ( mot ytterkant )

Kanske man ska beställa nya packningar när man ändå tagit ner allt igen .

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

stranglefoot  
#424519 Hej!
Tändstiftet sitter väl fast i topplocket?
Det är helt i sin ordning att ventilen lyfter ca. en cm.
Om du tänker dig längre ner så sitter det en lucka på sidan av motorn. Den sitter med två mindre skruvar. Bakom den har du andra änden av ventilen och mot den änden sitter ventiltryckaren. Det är spelet däremellan som är intressant. 0,15mm på insug och 0,20mm på avgas. Har du inget spel där så skjuter det ur avgasrör och den blir jävligt svår att starta. Ventilerna ligger och flyter, dom stänger alltså inte helt och du tappar kompression. Bränsle+kompression+gnista måste vara i ordning för att det ska funka!
Gul gnista brukar betyda trött tändstift alt. tändspole och/eller brytarkontakter.
Troligtvis har den där brytare bakom svänghjulet som man inte har tittat till på länge. Om jag inte minns helt galet så passar tändspolen från en gräsklipparmotor, har man en sådan som är minst från slutet av 80-talet så behövs inga brytarkontakter då tändspolen har dessa brytande funktioner inbyggda i sig.
Då har man genast ett bekymmer mindre.
Och som totte säger, utan varvtalsregulator är det att vara på sin vakt så man inte skickar ut vevstaken genom blocket.
Hoppas jag har bidragit med något vettigt!
/Anders

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#424560 Nej, jag tror du har missförstått det här med ventilspel. När ventilerna är helt stängda så skall det finnas ett litet gap mellan ventilskaftets nedände och ventillyftaren som sticker upp nedifrån. Det spelet skall vara minst 0,15 mm för insuget och 0,20 för avgasventilen.Se bilden nedan, som är från en större motor men annars likadant.

Den tändstiftet sitter i kallas topplock, och den packningen är det skäl att byta, den går ofta sönder vid demontering.

Förgasarpackningen ser du väl om den är tät varvet runt kanalen så är den ju OK.


1482063572_121025_01a.jpg


D09 skrev:Nu har jag äntligen kommit loss och smitit ut till garaget.

Ska avgastallriken resa sig minst 2 mm ? Och insug 1,5 mm?

Har lossat plåtkåpan men tycker att de rör sig väldigt mycket. Säkert 1 cm.. Eller så kollar jag jättefel ha ha

Funderar på om man får detta beteende om ventilkåpan ( den tändstiftet sitter i ) har dålig packning. Den var inte helt snygg.

Förgasarens packning såg ok ut förutom ett genomgående snitt där en av skruvarna sitter ( mot ytterkant )

Kanske man ska beställa nya packningar när man ändå tagit ner allt igen .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).