Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Billiga elverk

35 inlägg 50229 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42349 Hej!
Tänkte höra om det är någon här som har testat dom här billiga el-verken som t.ex. jula säljer? Funderar på att köpa ett för att ha som reserv hemma vid strömavbrott m.m. samt kanske köra någon rondell eller borrmaskin någon gång i bland. att kvalite och pris brukar följas åt är jag medveten om, men 2000kr i stället för 5-6000 är ju frestande, vore roligt att höra lite synpunkter från någon som har testat dessa.

Mixter...



   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

Fisketorp  
#42350 Även jag haft lite funderingar på ett sådant.

men överväger om det inte är bättre att hitta ett beg på blocket som klarar leverera desto mer.
dok är det sällan strömavbrott här så lite onödiga pengar =)

Varför ett kraftigare då?
jo efter vad jag läst osv har jag fått för mig att man förväntar sig mer av de små än vad de egentligen klarar av.
då mång apparater kräver en hel del i startström(om jag fattat det rätt) och schokar elverket så det slår ifrån.

Min granne köpte ett ganska kraftigt så han kunde driva sin bilskrot, dok slog det ifrån så fort de tyngre sakerna startade även fast dem inte skulle dra hälften av vad aggregatet klarade. löste han visserligen på något sätt genom att koppla in eller ändra något.

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42351 Det jag i huvudsak hade tänkt använda elverket till är att köra motorvärmaren till traktorn, någon kupevärmare räknar jag inte med att det skall klara av, men det vore ju bra om det gick, dom elverk jag har tittat på ligger runt 2,2 kw frågan är ju då hur mycket dom klarar av att ge kontinuerligt? 600w som motorvärmaren ger ska väl inte vara några problem men hur går det om man börjar lasta 1500-1700w kontinuerligt? men kan jag driva cirkulationspumen till pannan samt tv-n plus en eller två glödlampor så kan jag härda ut alla snöoväder som kan tänkas inträffa. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

Fisketorp  
#42357 Brukar väl stå attt dem ger 2000watt kontinuerligt på de som ger 2,2 max.

de små på 800watt max brukar ge 600watt kontinuerligt. om man får tro annonserna =)

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42363 köpte ett Julaelverk för 1700:- 2000W fö över ett år sedan nu. Jag har det då jag kör slipamskin, borrmaskin, har även haft de till å köra dränkbar vattenpump och mycke mer.
Jag är jätte nöjd !!
Startat så gott som alltid på första draget! Vilket är inponerande för å va kina prylar men det funkar helt enkelt mycke bra.
Bild070.jpg

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42366 Det där med hög startström för vissa apparater är sant, det gäller nästan alla större elmotorer, i synnerhet trefasmotorer. Det blir en rejäl kortvarig strömrusning just när man slår till, innan den får upp varvet. Ju större motorn är ju mer uttalad blir effekten, helt enkelt för att det är trögare att få igång.

För motorvärmare och liknande med rent resistiv last finns ingen sån strömrusning, så den faktorn behöver du inte räkna med för den användningen. Däremot är det väl för livslängden bra att ha ett något överdimensionerat aggregat, och då tänker jag närmast på drivmotorn, att den slipper gå på full last kontinuerligt.

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42372 Ja, ett sådant är det jag har kikat på. hmm det låter ju bra, då kanske man ska göra sig ett ärende till civilisationen och inhandla ett. Antar att dom är tomma på olja när man köper dom, ska man fylla vanlig gräsklippar olja? eller? tänkte på att det ofta kommer att vara rejält kallt då jag ska använda det.

Henrik K skrev:köpte ett Julaelverk för 1700:- 2000W fö över ett år sedan nu. Jag har det då jag kör slipamskin, borrmaskin, har även haft de till å köra dränkbar vattenpump och mycke mer.
Jag är jätte nöjd !!
Startat så gott som alltid på första draget! Vilket är inponerande för å va kina prylar men det funkar helt enkelt mycke bra.
Bild070.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42373 Använd bästa kvalitet helsyntetolja 5W-40 eller 10W-40, inte nån delsyntet . Det rekommenderas numera av t ex Briggs & Stratton även för deras äldre motorer. Använd inte gräsklippar olja för nåt som skall gå i kyla, den är ren SAE 30, dvs som tjära i kallväder. Det är inga stora oljemängder i en sån här så du blir inte ruinerad av den dyra oljan :wink: .

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

Fisketorp  
#42384 Också kikat på sådant elverk, somsagt haft lite mindre förväntningar av det men om det funkar såppas bra finnes det ju inga hinder. =)

ang olja finnes det billig olja på biltema 240kr 4l helsyntet.
Ullared får man Mobil helsyntet 4l för 350kr.
osv.

finnes ingen anledning att handla olja för 800kr, kan nog däremot vara värt att kosta på årligt oljebyte även fast maskinen knappt andvänds.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42386 Har en kompis som köpte ett sånt där litet 600w elverk.
Och jag var riktigt imponerad av vad det klarade, Han körde lite lampor, en stereo och värmde upp ett elelement till lite ljumen värme.
Trodde knappt att det skulle palla med en vanlig glödlampa ens... :grin:

Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42408 Saken är klar! imorgon bär det av till jula, såg på nätet att dom har kanpanj på firman elverk 2200w till den 7 dec. 1695kr.
olja har jag helsyntet hemma till bilen, då borde man ju kunna använda den? En gång så blev jag upplyst av en husqvarna återförsäljare att man inte skulle använda vanlig motorolja till små luftkylda motorer typ gräsklippare efter som dom arbetade med betydligt högre temperatur än t.ex. en bilmotor och att oljan då inte skulle klara detta så bra, (detta är ju några år sedan) kanske någon här på forumet som kan sprida lite ljus över hur det förhåller sig med den saken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

M_M  
#42409 Det där med olja och gräsklippare gäller nog fämst heta sommardagar, inte på vintern....

I min snöslunga kör jag 0W-40 olja.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

stegmaster  
#42412 jag har också et elverk på 2200w med 5,5hk honda , det klarer av min slipmaskin på 1900w og en luftkompressor på 2hk(inte samtidig)och alt annat el verktyg, det enda den inte klarer av er min svetsinverter

Användarvisningsbild

Kolla specen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42421 Utöver det som redan tagits upp, vill jag också lägga till fyra saker värda att beakta:

1 Ljudnivån. Många elverk dånar likt en motorgräsklippare (ca 100 dB eller mer) och det är ju inte särskilt trevligt att lyssna på i längden. Det finns dock en del tystare modeller på marknaden (ca 55-60 dB), som dock brukar kosta en del extra.

2 Strömkurvans utseende. Ur våra 220 V elutag kommer perfekta sinusvågor. De flesta elverk levereras dock fyrkantsvågor. Vanliga arbetsmakinger (borrmaskiner, vinkelslipar och dyligt) brukar klara fyrkantsvågor utan större problem, men en del känsliga mätinstrument m.m. kan förstöras utav fyrkantsvågor. Det finns dock dyra men fina elverk som levererar perfekta sinuskurvor, t.ex. Hondas fina EU-serie. Genom att denna serien levererar sinusvågor, är det möjligt att seriekoppla två elverk för att få öka effekten (märkeffekten adderas). Denna seriekoppling kan du glömma med elverk som levererar vanlig fyrkantvåg. Vill du ha större kraft ur ett fyrkantslevererande elverk får du vackert köpa ett större elverk.

3 Vikten. Så länge du är hemma så spelar vikten en mindre roll, men ska du ha elverket ute i skogen (t.ex. vid rastkojan eller som strökälla vid maskinreparationer ute i fält) så spelar vikten en avgörande roll. Det finns några tysta 2 kW elverk som väger ca 20-25 kg, medans ett 2 kW standardelverk väger runt 40 kg.

4 Vädertåligheten. Många standardelverk är klassat IP 21, vilket innebär att de inte klarar att användas utomhus i regn och rusk. Dessvärre brukar ju stömavbrotten sällan ske vid vackert väder, men desto oftare vid regn och rusk... Det finns dock en del elverk som är IP 44 klassade och således ska klara av regn och rusk.

Sammanvägt så finns det nog bara några få elverk som grejar dessa fyra punkter och de är inte billiga. Själv har jag ett Honda EU 20i som jag varmt rekommenderar. Den säljs på Kvänums järn http://www.kvanumsjarn.se/ för drive-priset 10.900 kr + moms. Smakar det så kostar det.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42431 Vissa enfas elmotorer kan ej köras med elverk, varför?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).