Socialt (mer om oss)

Dagens Mr Murphy.

57 inlägg 18188 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Hema  
#419092 Drabbas också av dåligt påfylld dunk ibland. Försöker numera att alltid fylla på efter att man kommer hem och ställer in dunken, så den är startklar.. Men det är klart man tänker "det gör jag sen"och så står med för lite soppa och/eller olja. #-O

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens Mr Murphy.

ananders  
#419104 Ja tanken var att ta det lungt idag, på sin höjd lägga på vinterhjul en på min nyss inköpta bil.
Där började det strula direkt, den där hylsan som följer med bilen höll verken rätt mått och den höll
inte heller måttet utan böjde sig direkt.
Så fick köra till jobbet och göra hjulskiftet i verkstaden där.

Sedan ringer chefen och frågar om jag kan köra upp lite ved på jobbet på måndag med min vedmaskin. Så nu blir det till att åka upp till gården för att få hjälp med att lasta maskinen på min skogsvagn, för att han som ska hjälpa mig bara kunde nu i eftermiddag efter två. Sedan köra 4 mil till jobbet bli hämtad där och sedan iväg på kalas klockan 18.00 ikväll.

Det måste vara Murphy som kan förvandla lugn dag till en dag där man får stressa till det som var förutbestämt sedan länge.

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Tosca  
#423480 Ingen fara, bara jämna plågor låter det som.

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Axl  
#423674 Monterade ny slang till rotatorn igår. Den är lång och lite krånglig och byta eftersom skarven är före utskjutet. Lassade av lasset som jag hade på när slangen gick vek ihop kranen för att parkera. Då hade jag monterat den nya slangen fel ut från rotatorn så jag spräckte 90 böjen och det sprutade olja igen.

Kan man kapa slangen och pressa dit en ny vinkel?

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Tosca  
#423686 Ja, men gör det helst hos någon som har samma slangsort, lättare att få rätt pressmått då menar en del.

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Tosca  
#423687 Och än hellre, finns det plats brukar det vara bättre med en lös rörböj och rak koppling på slangen.
Det är ju ganska ofta rörböjen får sig en smäll...

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

Palakangas  
#441662 Glad i hågen tog jag min nya Husqvarna 445e TrioBrake och klättrade upp i Drivaxen för att åka ut och kapa upp de 55 helstammarna mycket grov björk jag släpat ut på täkterna med Deutzen.
Sågen var en fröjd att handhava, däremot sprack ventilpaketet i hytten. ( under framrutan) Oljan sprutade ut på högersidan och det verkar vara en spricka i ventilblocket. En snabb koll på nätet visade att ett nytt billigt paket kostar lika mycket som motorsågen. :sad:
Men jag har i alla fall en mycket ny och bra motorsåg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Mr Murphy.

JensSkoog  
#441726 Har ärvt fruns gamla Asus, klösbräda, och använder den vid köksbordet när jag fikar.
Funkar si som så med mina fingrar, och idag blev skärmen såhär :surp: :surp:



Har ingen aning om vad jag gjorde för att det skulle bli så, och vad jag
provade, så blev det ingen ändring. :???: :???:

Lyckligvis var min dotter på tjugo här, så hon fixade det på två minuter :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Mr Murphy.

halvproffs  
#441759 Inte dagens men tidigare i vinter hände det här; Skulle börja köra första lasset för dagen, tom vagn, första stocken. Den ligger ca 6,5m ut från körvägen. Ut med vagnsstyrningen till max, ned med stödben, ut med kran, får tag på stocken med nöd o näppe i toppen. Grov stock och en stubbe alldeles innanför gripen. Lyfter upp den lite och ska börja dra in utskjutet då stödbenet går rakt ner i jorden. Provar att köra ner mer stödben och tillslut är hela stödbenet nere i jorden och vagnen lutar kraftigt.

Ska ta in kranen mot vagnen då jag ser en oljesprut från rotator/grip nånstans. När stödbenet gick ner i jorden slog gripen i stubben så slangen till öppna gripen var av. Dessutom ligger slangen tryckt mot stubben så jag kommer inte åt att skruva bort den :sad: . Försöker behålla lugnet och tänka någorlunda klart utan att framkalla alla besvärjelser som finns. En tanke blev ju; att jag inte la en massavedbit under stödbenet då hade det här aldrig hänt.

Många tankar på hur man ska fixa det här far ju genom hjärnan och tillslut blir det att hämta en massabit, trycka in den under gripen och försöka flytta gripen en dm så att jag kommer åt att skruva bort slangen. Och trot eller ej men det lyckades :surp: Ny slang monterades men det var inte lätt att få rätt gäng på den i det trånga läge som gripen låg i men det gick till slut.
Det blev små fina spakrörelser när jag lirkade bort gripen från stubben och tillslut hade jag kran på vagnen och massavedbit under stödbenet så efter några timmar så gick det att köra igen :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens Mr Murphy.

JensSkoog  
#441971 Jag blev så upptagen när jag läste vad "halvproffs" berättade, att det här skedde mig i morse :lol:



Det är långt från dosan till käften när man ska läsa, supa kaffe och ta en snus på samma tid :surp:

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

åberg  
#442958 Ajajaj, missbruk! X_X

Avatar Fallback

Re: Dagens Mr Murphy.

tallen100  
#442968 Äsch det går att slicka upp :geek: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).